Förgasarbrygga - ThunderAce

Larsa97

Mygg-jagare!
Gick med
9 Apr 2004
Hoj
SV1000S -05
Tjena!

Härligt mekväder här i Uppland idag (2 dm snö)... Jag håller på att plocka bort div delar för att kunna komma åt att mäta ventilspelet efter drygt 4000 mil. Nu har turen kommit till förgasarbryggan och som vanligt är det ju trångt som f-n på sporthojar (okej sporttouring då..). Luftburk, soppaslag m m är borta och nu har turen kommit till "Remove: Throttle stop screw"
. Inte så tydligt m a o i min engelska pdf-manual, någon som vet var jag ska leta? Sedan kommer turen till gasvajrarna, hur komma åt den nedre/undre (och hur få dit den igen)?? :va

Tack på förhand (jag kommer säkerligen med fler frågor framöver..)

/Larsa

Bifogat

• Forgasarborttag.jpg
    Forgasarborttag.jpg
    42.3 KB · Visningar: 83
Har gjort detdär och som du kanske redan vet så kan du låta gasarna sitta dom är inte ivägen. Men framför gasarna har du upphängningen till gasvajern som går ner till armen som sköter trottlarna. Demontera bara ner upphängningen till vajerhöljet det är en justerings skruv som håller i slutet på höljet. Då du demonterat detta kan du röra vajern fritt. Med denna hjälp kan du få läs vajjernippeln från trottelarmen. Håll fast armen med en mejsel och lirka ut nippeln ur höljet. KLART!, Tomgångs skruven är lätt den sitter bara i ett enkelt stativ man drar den bara rakt uppåt men som sagt den behöver inte lossas,

Svar på 6 minuter, suveränt!! Jag visste inte att man klarar ventiljustering med gasarna kvar, men det skadar nog inte med lite rengöring och tryckluft..
Det är alltså tomgångsskruven som ska tas bort. Kanske blir det lättare att komma åt den nedre vajern då? Jag har en fjäderbelastad lång variant (se bild), bara att skruva bort??

Bifogat

• Gasare.jpg
    Gasare.jpg
    92.9 KB · Visningar: 70
OBS du kan kolla ventilspelen med förgasarn akvar INTE justera, För att lyckas med ett sådant projekt bör du ta och plocka loss hela motorn. Det är mycket ovanligt med att behöva justera ventiler vid 4000 så kolla först. Jag skulle vara försiktig med tryckluft då du blåser in skit överallt nu när förgasarna är oskyddade. Lossa bara vajjern som går mellan gasarna i mitten på bilden. hållaren duns i nedrekant dock väldigt lite. Sedan måste du ta lös tändningselektroniken framför gasarna. JÄVLIGT viktigt att ha koll på hur allt satt, Fota gärna medan du jobbar dig fram och se till att du har koll på tändningsföljden. Plattan under kan vara lite lurig det är special fästen av plast som du får loss genom att trycka på knappen i mitten på tappskallen. Då du lossat denna är du nere vid ventilkåpan. Lucka till :tummenupp

*/ ?>
Nyheter
Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot De flesta nav...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Galfer skärper greppet om racing

Pressrelease från Galfer: ...