Förgasarbestyckning

stefan Annell

Ny medlem
Gick med
3 Sep 2003
Ort
Enköping
Hoj
Aprilia rs125
Är det nån som är duktig på bestyckning, Har en 1100 med Kehin CR 34 mm, problemet är att få tillräckligt mycket bränsle på toppen, har 155 i huvudmunstycke och 180 i luftmunstycke, det satt 220 som luftmunstycken och 140 i bränsle när jag köpte förgasarna, men då gick den inte alls. Frågan är nu, ska jag gå ner mer i luft eller öka bränslemunstyckena. Nån som har nån åsikt?
 
stefan Annell skrev:
Är det nån som är duktig på bestyckning, Har en 1100 med Kehin CR 34 mm, problemet är att få tillräckligt mycket bränsle på toppen, har 155 i huvudmunstycke och 180 i luftmunstycke, det satt 220 som luftmunstycken och 140 i bränsle när jag köpte förgasarna, men då gick den inte alls. Frågan är nu, ska jag gå ner mer i luft eller öka bränslemunstyckena. Nån som har nån åsikt?



Här kommer lite info. ang bestyckning.
Har valt att dela in det i 3olika steg i följd ordning

Steg 1. Avgöra hur din hoj är bestyckad .

Gasa fullt på en lång raka på 2an och 3an. När mätaren kommer upp till rött så trycker du in kopplingen och slår samtidigt av på dödaren. Skruva sedan av stiftet och kolla vilken färg det har.

Svart = För mycket soppa (gå ner i munstycke)
Gyllenbrunt = Bra
Vitt = Snålt med soppa (gå upp i munstycke)


Steg 2. Bestycka om

Vi antar att stiftet blev vitt, då detta är mest troligt om man har satt på öppet luftfilter och/eller effekt-dämpare.
Då ska du alltså gå upp i huvudmunstycke. Åk då till din lokala MC-handlare och köp ca: 10 st munstycken i storlekar större än ditt nuvarande. Sen är det bara att börja testa sig fram. Börja med det största. Kolla stiftet enligt Steg 1 varje gång tills stiftet är gyllenbrunt.


Steg 3.Slutligen, finjusteringar.

Nu kan man börja flytta på nålar och skruva på bränsleskruvar. Nålen justerar bestyckningen på mellangas och bränsleskruven justerar hur mycket soppa hojen får på tomgång (dockINTE blandningen). Börja med att ta en testrepa och känn om hojen går något sämre i mellanregistret. Känns den som vanligt så behöver du inte röra nålen. Om det känns som om den dör till lite så får du flytta nålen upp eller ner och testa dig fram (Du kan behöva gå ner i huvudmunstycke om du höjer nålen mycket). När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.

/kalle
 
kalle_a skrev:
När det är klart är det dags att justera blandskruven.
Låt hojen gå på tomgång och skruva in skruven tills den bottnar lätt. Sedan skruvar du ut den tills du får så högt tomgångsvarvtal som möjligt (se till att du INTE skruvar på tomgångsskruven nu) och sen ett halvt varv till ut.

/kalle
Tjena,

Jag lånar en gammal tråd ang blandskruven eftersom min hoj verkar behöva justeras för att gå lite fetare/mjukare på lågvarv. Hojen går bra på mellan- och fullgas men när jag ska smyga iväg från rödljusen känns det nästan som den vill dö om jag inte varvar upp den rejält, kan bli lätt pinsamt och till och med farligt i vissa situationer...

Är det bara att ta en gasare i taget (vilken som) och justera tomgångsskruven emellan varje? Ska det verkligen vara ytterliggare ett halvt varv ut efter det man hittat högsta tomgång (låter ganska mycket)? Någon som har erfarenhet av Thunderace, sitter det en blandskruv på varje gasare och går det att komma åt utan att lyfta bort hela bryggan?

/Larsa
 
du nämner det där med att läsa av stift det ska tydligen vara väldigt svårt att göra på vattenkylda motorer:( på luft kylda ska men enkelt kunna avgöra fetheten motorn får men på vatten så ska det vara mycket svårt
 
Larsa97 skrev:
Tjena,

Jag lånar en gammal tråd ang blandskruven eftersom min hoj verkar behöva justeras för att gå lite fetare/mjukare på lågvarv. Hojen går bra på mellan- och fullgas men när jag ska smyga iväg från rödljusen känns det nästan som den vill dö om jag inte varvar upp den rejält, kan bli lätt pinsamt och till och med farligt i vissa situationer...

Är det bara att ta en gasare i taget (vilken som) och justera tomgångsskruven emellan varje? Ska det verkligen vara ytterliggare ett halvt varv ut efter det man hittat högsta tomgång (låter ganska mycket)? Någon som har erfarenhet av Thunderace, sitter det en blandskruv på varje gasare och går det att komma åt utan att lyfta bort hela bryggan?

/Larsa
Har haft en Thunderace och det går att komma åt skruvarna(4st) om än med lite pillrande. 2-2,5 varv ut ska de stå om allt är orört.
Mvh Roberth
 
Roberth skrev:
Har haft en Thunderace och det går att komma åt skruvarna(4st) om än med lite pillrande. 2-2,5 varv ut ska de stå om allt är orört.
Mvh Roberth
Ok, tackar!
Jag har Dynojet-kit och öppen slutburk och det känns som en rejäl svacka i effektkurvan mellan tomgång och ca 2000 varv, normalt?
Ställer man efter högsta tomgång + ytterliggare lite till?
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top