Förgasarbestyckning KTM EXC 525 04?

mada

Medlem
Gick med
15 Jan 2004
Ort
Karlskrona
Hoj
KTM 690 Duke R 11, 950 SE 06
Fick med OBDTR nålen istället för OBDTN enl manualen. Sökte lite på nätet och såg att fler fått denna till sina 400/450 05 och då med bestyckningen 4pos från överst + bränsleskruv 2 varv ut.
När jag fick min (avstrypt) var nålen i pos 5 och skruv ca 2 varv ut. I denna bestyckning smällde det rätt rejält vid gasavdrag. Testade då höjan nålen ett steg (pos 6) + öppna skruven till 2,5 varv ut men det smäller fortfarande.
Vad kör ni andra med EXC 525 04 på?

/Marcus
 
mada skrev:
Fick med OBDTR nålen istället för OBDTN enl manualen. Sökte lite på nätet och såg att fler fått denna till sina 400/450 05 och då med bestyckningen 4pos från överst + bränsleskruv 2 varv ut.
När jag fick min (avstrypt) var nålen i pos 5 och skruv ca 2 varv ut. I denna bestyckning smällde det rätt rejält vid gasavdrag. Testade då höjan nålen ett steg (pos 6) + öppna skruven till 2,5 varv ut men det smäller fortfarande.
Vad kör ni andra med EXC 525 04 på?

/Marcus


Bytte munstycke till 180 om jag minns rätt...
 
mada skrev:
Fick med OBDTR nålen istället för OBDTN enl manualen. Sökte lite på nätet och såg att fler fått denna till sina 400/450 05 och då med bestyckningen 4pos från överst + bränsleskruv 2 varv ut.
När jag fick min (avstrypt) var nålen i pos 5 och skruv ca 2 varv ut. I denna bestyckning smällde det rätt rejält vid gasavdrag. Testade då höjan nålen ett steg (pos 6) + öppna skruven till 2,5 varv ut men det smäller fortfarande.
Vad kör ni andra med EXC 525 04 på?

/Marcus
har min nål på 3:e läget uppifrån och 182 munstycke. om det smäller så får den för mkt sås. det är oförbrända avgaserna som smäller. flytta nålen och räcker inte det får du skruva ut luftskruven tills det slutar.
 
starholk skrev:
har min nål på 3:e läget uppifrån och 182 munstycke. om det smäller så får den för mkt sås. det är oförbrända avgaserna som smäller. flytta nålen och räcker inte det får du skruva ut luftskruven tills det slutar.

Den smäller för att den får för lite bensin eller att avgassystemet läcker och tar in tjuvluft.

Man skruvar ut blandningsskruven för att få mer bensin, räcker inte detta så får man gå upp en storlek på tomgångsmunstycket.
 
mada skrev:
Fick med OBDTR nålen istället för OBDTN enl manualen. Sökte lite på nätet och såg att fler fått denna till sina 400/450 05 och då med bestyckningen 4pos från överst + bränsleskruv 2 varv ut.
När jag fick min (avstrypt) var nålen i pos 5 och skruv ca 2 varv ut. I denna bestyckning smällde det rätt rejält vid gasavdrag. Testade då höjan nålen ett steg (pos 6) + öppna skruven till 2,5 varv ut men det smäller fortfarande.
Vad kör ni andra med EXC 525 04 på?

/Marcus

Har pillat en hel del med detta. Till att börja med körde jag med original bestyckning och den "avstrypta" nålen i mitten läge. Monterade ett Akrapovic öppet rör och gick upp till 182 i huvudmunstycke samt gick upp ett steg i lågfart. Jag tyckte hojen gick som en raket men den small fortfarande på avslag och gick lätt varm.

Fick tips om en kille som prövat ut olika nålar och bestyckning på KTM 525 EXC i bänk och tog kontakt med honom. Nu har jag en annan nål, 175 i huvudmunstycke samt ett steg större lågfart. Med originalröret skulle jag köra 172 i kombination med den nya nålen. Han böt även membran i axpumpen.

Hojen går fantastiskt fint och det är en enorm skillnad mot förut. Den går mycket snällare och känns starkare över hela registret. Inga som helst problem att gå in i en böj på 3:an nästan på tomgång och bara slå på utan host, motorn bara tar sig mjukt och väldigt kraftfullt. Det gick inte förut!

Hemligheten sitter tydligen i nålen som original gör att hojen går väldigt magert. Jag har även hört mycket gott om JD kiten som innehåller just andra nålar och mindre huvudmunstycken.

Finjustering pågår fortfarande och jag delar gärna med mig av erfarenheterna. Ett tips är att köpa den förlängda blandskruven i Hard Equipment katalogen, då kan man mycket enklare justera denna vid banan.

/Christopher
 
Christopher, vilken nål kör du nu?
Jag fick tipset av min handlare att testa OBDTR nålen i pos 6, blandskruv 2 varv ut samt lågfartmunstycke 45, har du testat detta?
 
mada skrev:
Christopher, vilken nål kör du nu?
Jag fick tipset av min handlare att testa OBDTR nålen i pos 6, blandskruv 2 varv ut samt lågfartmunstycke 45, har du testat detta?

Jag kör nu på 45 i lågfart och luftskruvs justeringen verkar vara väldigt individuell för varje hoj. Vad nålen heter vet jag faktiskt inte men det är inte någon av de som följde med. Jag ska kolla med killen som utförde bestyckningen och återkommer.

Mvh,


/Christopher
 
Jag vägrar lägga 7-900 på två nålar och några munstycken.
JD kittet må vara hur bra som helst men förgasarbestyckning är väl något man bör kunna förvänta sig är bra redan i orginal.
Min 03'a med OBDTN nålen gick hur bra som helt, fattar inte varför man bytte till 04. Mer soppa verkar den dra också... :mad:
 
jag har JD's excell ark liggande någonstans, kanske kan det hjälpa dig på traven (har själv inte riktigt tid till att lösa bestyckningen på min hoj för tillfället). Ska rota fram det.
 
Ok, nu har jag kollat. Det är inte en JD nål utan en annan Kehin nål. Killen som hjälpte mig med detta vill inte säga vilken det är men jag kan i och för sig ta ur den och kolla märkningen. Dock finns det olika nålar beroende på årstid, avgassystem och så vidare han testat ut. Killen verkar veta vad han snackar om och skillnaden på hojen var brutal. Som sagt, jag tyckte hojen gick bra med #182 huvudmunstycke och öppet system innan men nu är det en mycket snällare och kraftfullare hoj.

Jag förmedlar gärna kontakten om någon är intresserad.


/Christopher
 
tjo!
intressant läsning det här!
precis skaffat mig en ny Husa -05 o behöver lära mig lite om den magiska FCR:en. Dellorton på 99:an o 03:an kunde man ju utan o innan.
allram, kan du inte kolla vilken nål du kör med. vi fick med en avstrypningsnål till Husorna som heter OBDKR, kanske är den du har? nu är ju Husornas knasare 2 mm större men man borde kunna jämföra rätt bra.
fortsätt gärna presentera dina erfarenheter i den här tråden
//m
 
Mada, kolla följande dokument, kan nog hjälpa dig en del:

[edit]Ehem, läste precis copywrite infon i filen och tog bort länken igen

PM'a mig om du vill ha filen mada
 
Last edited:
tjocksmock

tjo!
höjde nyligen nålen till 6:e hacket uppifrån enligt avstrypningsinstruktion. nu reagerar hojen inte på justering av blandskruven längre. vad tror ni, skall jag sänka nålen ett hack? verkar ju onekligen som att hojen får för mycket av det goda nu!
tack!
//m
 
Allram skrev:
1001851 Har pillat en hel del med detta. Till att börja med körde jag med original bestyckning och den "avstrypta" nålen i mitten läge. Monterade ett Akrapovic öppet rör och gick upp till 182 i huvudmunstycke samt gick upp ett steg i lågfart. Jag tyckte hojen gick som en raket men den small fortfarande på avslag och gick lätt varm.

Fick tips om en kille som prövat ut olika nålar och bestyckning på KTM 525 EXC i bänk och tog kontakt med honom. Nu har jag en annan nål, 175 i huvudmunstycke samt ett steg större lågfart. Med originalröret skulle jag köra 172 i kombination med den nya nålen. Han böt även membran i axpumpen.

Hojen går fantastiskt fint och det är en enorm skillnad mot förut. Den går mycket snällare och känns starkare över hela registret. Inga som helst problem att gå in i en böj på 3:an nästan på tomgång och bara slå på utan host, motorn bara tar sig mjukt och väldigt kraftfullt. Det gick inte förut!

Hemligheten sitter tydligen i nålen som original gör att hojen går väldigt magert. Jag har även hört mycket gott om JD kiten som innehåller just andra nålar och mindre huvudmunstycken.

Finjustering pågår fortfarande och jag delar gärna med mig av erfarenheterna. Ett tips är att köpa den förlängda blandskruven i Hard Equipment katalogen, då kan man mycket enklare justera denna vid banan.

/Christopher

Jag har en 525 exc med öppnat orginalsystem. Den smäller rätt mycket vid gas avslag och när jag senast servade den ocj kikade på stiftet var det ganska ljusbrunt (visade tecken på att gått varmt och snålt). Har inte kikat på vilka munstycken o nålar men troligtvis e det orginalbestyckningen.

Nån som har tips på vilka munstycken o grejjer man behöver byta ut, samt nån bild som kan förklara vilken som e vilken för en nybörjare som mig!=)
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top