Förgasarbestyckning, GSX 1100

dominator91

Sporthojsnörd
Gick med
19 Feb 2009
Hoj
GSX 1100 F 92, BMW F650GS Dakar, Vespa GTS300Ie
Behöver lite stöd med tänket.

Motor 1127:a oljekyld. Idag sitter ett KN filter samt ett V&H 4:1 system på. I nuvarande Mikuni 34 har ett dynojetkit installerats och fungerade bra tills helt nyligen.
Efter att ha fått problem med gången på lite högre varv, 5.000+, lämnade ja in den hos RNMC för översyn.
Domen blev att fögasarmunstyckena var ovala och den går för fett. Köp en begagnad ny brygga..
Det är gjort nu. En Mikuni 36:a har inskaffats i gott skick vad jag kan bedöma. Och allt original i den.

Frågan då: Vågar jag sätta på 36:an och köra med de munstyckena som sitter i?? 122,5, main jet, i 36:orna ft.

De är något större än original i 34:orna som är 112 tror jag standard. Men vad Dynojetkitet skulle motsvara har jag ingen aning om...

Har någon en idé här?

Är inte en rutinerad mc mek skall jag tillägga. Men inte heller helt kass på att göra en del med hjälp av Haynes manualen.

Last edited:
Vad är det för gasare mer specifikt? Vanliga vakuumstyrda Mikuni CV eller RS flatslides? Att få vanliga CV-gasare att lira bra med separata luftfilter är väldigt svårt. Det är inte omöjligt men det kräver långt mycket mer laborerande än vad det hade gjort om du körde med originalluftburken eller en brygga med flatslides (34:or eller 38:or från en gammal GSXR t.ex.).

Det är bara att prova sig fram. Finns inget garanterat recept för vad som kommer att fungera i dessa situationer. Det finns säkert att hitta någon bra grundinställning / utgångspunkt men varje motor är unik och kräver bestyckning därefter.

Korrekt namn på förgasarna är BST34SS och BST36SS om jag inte tar fel någonstans. Vakumförgasare och orginal luftburk så vakumet borde fungera hjälpligt hoppas jag.
Det som gör mig liite nervös är om jag får dit dem och den då går alldeles för snålt sas och kollapsar DiReCkt!
Jag har ingen begreppsvärld för om 112 till 122,5 på mainjet är ett stort eller litet steg tex.

Båda förgasarna fanns fö som std till motorn då det är 1127:a till GSXF.

112 - 122,5 är ett hyfsat sort steg ca 4 storlekar. Men att den skulle gå för snålt är tveksamt. Bandit1200 som har 1157 motorn med BST36fuggar dvs samma motor men lite större borr har orginal 100 munstycken som vid trim hamnar upp mot 120. Leta efter katana 1100 i staterna då modellan kallas för det där och då kan du hitta en del matnyttigt på forum där. Fast AndersBrink på detta forumet kan massor om dessa motorer.

Ok, jag blev väldigt osäker då jag såg att alla GSXR bestyckningarna var samma för alla cylindrarna på mainjet men på just GSXF så var 1:an och 4:an något fetare ställda av någon anledning. Inte mycket men något steg upp på storleken.
GSXF har enligt uppgift en något annorlunda kam än GSXR:en.

Är det mycket upp i såsom Ni säger här nu så chansar jag nog med samma size på alla munstyckena och testar. Det viktigaste för mig just nu var att det inte skulle bli för snålt ivf.

Tackar för input från Er!

På luftkylda radfyror brukade man ibland feta upp 2/3 för att de inte skulle gå för varmt/magert, det torde inte vara något större problem med din motor.
Så kör samma på alla fyra.

Rulla sedan in hojen till en bromsbänk snarast för en snabb och säker justering.
Det är värt en del pengar att slippa hålla på och mixtra i dagar och ändå inte veta säkert vad man har för blandning.

På luftkylda radfyror brukade man ibland feta upp 2/3 för att de inte skulle gå för varmt/magert, det torde inte vara något större problem med din motor.
Så kör samma på alla fyra.

Rulla sedan in hojen till en bromsbänk snarast för en snabb och säker justering.
Det är värt en del pengar att slippa hålla på och mixtra i dagar och ändå inte veta säkert vad man har för blandning.

Ja, det skall göras, men det var inte aktuellt med en förgasarbänkning nu under sommarmånaderna tydligen. Gärna till höst men inte nu var det jag fick reda på..

Ahh, jag kanske växlade cylindrarna där.. Två var lite fetare ställda ivf ;-)

Last edited:
Ny utveckling på mitt lilla case.
Har införskaffat ytterligare en original brygga med original uppsättning av munstycken och nålar etc. Den BST36SS jag skaffade var för mycket arbete (dyrt) att få dit då inget passade den bryggan..

Frågan då: Min tanke är att enbart byta ut huvudmunstyckena på min gamla brygga, på BST34:an, som sitter på hojen just nu. Den fungerar ju bra på låg och mellanregistret sas. Först över ca 5.000rpm som den börjar gå uselt.

Är det en bra eller dålig ide? Alternativet är ju att byta hela bryggan till den nyinskaffade begagnade. Som jag inte vet något om egentligen mer än att den verkar vara helt original.

Någon som har en tanke här att stödja med?

Korrekt namn på förgasarna är BST34SS och BST36SS om jag inte tar fel någonstans. Vakumförgasare och orginal luftburk så vakumet borde fungera hjälpligt hoppas jag.
Det som gör mig liite nervös är om jag får dit dem och den då går alldeles för snålt sas och kollapsar DiReCkt!
Jag har ingen begreppsvärld för om 112 till 122,5 på mainjet är ett stort eller litet steg tex.

Båda förgasarna fanns fö som std till motorn då det är 1127:a till GSXF.

Det går inte direkt att generalisera med att bara fundera på storleken på huvudmunstycke.
Jag har manualer på GSX-R 750 85 & 88 samt GSX-R 1100 86-90 samt GSX-F och har kollat hur mycket olika variander de finns för BST 34 & 36.
De sitter olika nålar och E-rör (Needle jet) beroende på vilken model föggarna suttit på.

Så du får ta å välja nån av föggarana du har å utgå från denna enbart å justera dig tills den går bra.

GSX-F har 110 på cyl 1-4 & 112,5 på 2-3 (BST34)
GSX-R1100 86-88 har 127,5 el 130 (BST34)
GSX-R750 88 har 112,5 (BST36)
GSX-R1100 89-90 har 122,5 (BST36)
Orginal
De kan vara ändrade då man satt dit annat avgassystem.

Min 1127 motor har och hade 130-132-132-130 både innan och efter turbomontering.

Detta är med 36or självportad topp lösa konfilter och ett "helsystem"

Det går inte direkt att generalisera med att bara fundera på storleken på huvudmunstycke.
Jag har manualer på GSX-R 750 85 & 88 samt GSX-R 1100 86-90 samt GSX-F och har kollat hur mycket olika variander de finns för BST 34 & 36.
De sitter olika nålar och E-rör (Needle jet) beroende på vilken model föggarna suttit på.

Så du får ta å välja nån av föggarana du har å utgå från denna enbart å justera dig tills den går bra.

GSX-F har 110 på cyl 1-4 & 112,5 på 2-3 (BST34)
GSX-R1100 86-88 har 127,5 el 130 (BST34)
GSX-R750 88 har 112,5 (BST36)
GSX-R1100 89-90 har 122,5 (BST36)
Orginal
De kan vara ändrade då man satt dit annat avgassystem.

Ok, tack! Det besvarade ju rakt av frågan. byte till den nya beggade således och be om lite tur då!!

Har slitet utomhus idag i värmen med att byta förgasarbryggan. Bytte som Ni föreslog rakt av med den nya begagnade.
Nu går den som ett skott igen moppen. Liite svagare än förut men inte så det stör direkt. Kör ju orginalbestyckning på alla munstycken och KN filter samt 4:1 avgas.
Funderar på att byta till ett original luftfilter så det bara är 4:1 systemet som ställer till det. Lär väl vara lite mindre fel än vad det är just nu ivf.
Bänkning får bli efter semestern sedan.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...