Förgasarbekymmer GSXR 750 -97

GasRasare

Ny medlem
Gick med
20 Nov 2010
Hoj
GSXR 1100 -86
Ja så var det dags att mecka.
Min sukka är strypt till 25kw, så jag förstod när jag köpte den att den naturligt vis inte gick "som den skulle" i nuvarande skick. Men den rullar iaf.

Jag har märkt att den är svårstartad när den är varm, samt att man får nöta lite med startmotorn (ca. 4-5 sek. ) när den är kall. Därför bestämde jag mig för att byta stift. Stiften är NGK CR9E. Så här såg de ut:

Detta kan väl inte vara bra?! Bör jag lämna in den? Ser ut som stift 1 & 3 har gått väldigt magert. 4:an fett. ordningen är från vänster.

Bifogat

• IMG_0863.jpg
    IMG_0863.jpg
    218.4 KB · Visningar: 138
  • IMG_0865.jpg
    IMG_0865.jpg
    220.7 KB · Visningar: 138
Last edited:
Sitter ett stift i undersidan av förgasaren som kan hänga sig.
"fyrkantigt" med en spets.

Menar du flottörstiftet? Det som trycks in och förhindrar att förgasarna flödar över. Hur skulle det inverka på blandningen?. Eftersom hojen är strypt så vet jag ju inte hur den går på höga varv, men upp till 7000 går den jämt och bra.

Apropå strypningarna skrev jag om dem i en äldre tråd. Jag kopierar in det inlägget här: Skulle byta tändstift på min GSXR 750 -97 idag. Nyfiken som man är hade man läst i reg. beviset att den är nedstrypt från 94kw till 25kw medelst strypningar i insuget.

Jag kan inte hitta några!
Inga hinder i luftburk, förgasarhals, spjäll eller mellan förgasare och topp.
Efter att ha läst gamla trådar om div. borrade trottlar undrar jag nu om det verkligen räcker som metod för strypning ända ner till 25kw? Hojen drar rent från tomgång upp till ca. 7000 varv, där den liksom börjar bluddra och håller man i så ökar den ca. 500 varv till. Det känns inte som en elektrisk varvtalsregulator som bara bryter tändningen... så det är nästan uteslutet.

Finns det NÅGON SOM VERKLIGEN VET hur det ligger till? Skulle bli väldigt tacksam för svar. Jag tänker dock ha strypningarna kvar framöver. Hojen är riktigt rolig ändå! Blir bara så fruktansvärt irriterad när jag inte fattar hur saker funkar. Kan driva en till vansinne!

Annars blir det väl att rigga en provisorisk tank och varva upp skiten utan luftburk för att se trottlarna i action...

EDIT: Lyfte ur trottlarna... finns ju inga tjyvborrade hål i dem! Ser helt original ut. Har ej kollat munstycken... kan det ligga där?? Blir smått konfunderad. Kan det vara så att enbart munstyckena stryper? Har aldrig hört eller läst om något sånt. Har inte öppnat flottörhusen än eftersom de jävla stjärnskruvarna är nästan runddragna av tidigare ägare. VARFÖR använder man överhuvudtaget stjärn och spårskruvar vid annat än snickeri??:mad: Börjar tro att strypningen är elektronisk ändå...

Ja jag menar flottörnålarna.
Så såg Åsas ena stift ut på henne Rookie600 när ett stift kärvade.
Den gick bra på låga varv men inte bra när den kom upp i varvtal.

ska bråka lite med skruvarna så jag kan kolla funktion på flottörnålarna. Tack för tipset!
Någon som vet något om alt. strypningsmetoder? Reg. beviset säger inget om någon elektronisk åtgärd. Bara strypningar i insug. Men de är ju inte där...

Någon som vet bäste botemedlet mot kärvande flottörskruvar i mässing?
Runddragna nästan allihopa...:huvet:huvet Kylspray funkar ej, och har inte vågat värma. Satans stjärnskruvshelvete!!:mad::gnissla

Nu har man bråkat loss alla skruvar. Flottörerna verkar ej kärva och nivån ser lika ut på samtliga. Tillhörande nålar ser fina ut. (ej slitna) Lågfartsmunstyckena satt det lite skit i, men huvudmunstyckena verkar rena. Emulsionsrören kunde jag inte plocka bort...(jag är en jävla noob) men i övrigt ser det iaf. rent ut.
Testade också trottlarnas funktion genom att skapa undertryck (suga) och de verkar dra lika.

Funderade lite till över strypningarna då jag inte kan hitta något som helst bevis för att de existerar... Kan man strypa en så stor motor via avgaset? Någon liten "blackbox" på tändningssidan har jag fortfarande inte hittat. Allt verkar original.

Men nu är strypningarna inte problemet, utan förgasarna. Jag kan ju inte testa hur den går över ~7500varv men något fel är det ju med bränsleblandningen. Tips och råd uppskattas enormt!

Last edited:
Mig veterligen så de enda insugningarna som fanns på den modellen var i insuget.
ser ut som följer:

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=21774&stc=1&thumb=1&d=1164477614

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=21764&stc=1&thumb=1&d=1164477614

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=114686&stc=1&thumb=1&d=1166029759

Syns VÄLDIGT tydligt om de sitter där, men de brukar vara borta på alla.

googla:
strypning insug gsxr

Du får flera träffa från mekforumet här.

gällande stiftproblemet, jag hade liknande beteende på min gamla 94,a. vet inte riktigt hur chokefunktionaliteten ser ut på din, men på 94,an så drog man en liten spak som i sin tur drog ut chokreglaget på alla fyra förgasarna samtidigt, på en av förgasarna gick inte chokereglaget in fullt igen.

Kolla det, annars är det bara att plocka ner dom i molekyler, göra rent, sätta ihop, se till att allt är likadant inställt på alla förgasare och hoppas att det löser sig.

Där skulle jag börjat iaf
/P

Last edited:
Mig veterligen så de enda insugningarna som fanns på den modellen var i insuget.
ser ut som följer:

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=21774&stc=1&thumb=1&d=1164477614

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=21764&stc=1&thumb=1&d=1164477614

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=114686&stc=1&thumb=1&d=1166029759

Syns VÄLDIGT tydligt om de sitter där, men de brukar vara borta på alla.

googla:
strypning insug gsxr

Du får flera träffa från mekforumet här.

/P

Ja, jag har läst tidigare trådar och skrivit i en av dem, men den sjönk som en sten. Finns inga strypningar i insuget. Då tändstiften ser ut som de gör antar jag att förgasarna spökar och motorn inte får bränsle till att gå på höga varv.

Chokereglaget ser ut som du beskriver, men det verkar ok. Går fullt tillbaks på alla gasare. Ser väl inte bättre ut än att man får ta isär ALLT.:huvet

Last edited:
Ja, jag har läst tidigare trådar och skrivit i en av dem, men den sjönk som en sten. Finns inga strypningar i insuget. Då tändstiften ser ut som de gör antar jag att förgasarna spökar och motorn inte får bränsle till att gå på höga varv.

Chokereglaget ser ut som du beskriver, men det verkar ok. Går fullt tillbaks på alla gasare. Ser väl inte bättre ut än att man får ta isär ALLT.:huvet

sprängskiss från nätet, papper, penna, kamera, kar som du kan använda för att göra rent delarna i, tryckluft, ett sexpack 3,5or, lite musik, kanske en polare att snacka skit med under tiden, tre-fyra timmar fritid.

Sen är det klart!
:)

/P

BTW, läste lite nogrannare,,,
den drar altså TILL 7000 varv och SEN dör?
det är ju vid 7000 som den ska BÖRJA dra!

det lär ju vara något mer än problem med förgasarna.
Går den öht på fjärde cylindern?
blir det grenröret lika varmt som de andra?

Last edited:
BTW, läste lite nogrannare,,,
den drar altså TILL 7000 varv och SEN dör?
det är ju vid 7000 som den ska BÖRJA dra!

det lär ju vara något mer än problem med förgasarna.
Går den öht på fjärde cylindern?
blir det grenröret lika varmt som de andra?

Nu har jag inte mätt temp på ett rör i taget men kan inte känna nån skilland direkt. Ja, cykeln går på alla 4. Att den inte går mycket över 7000 skulle ju bero på nån form av strypning, men den kan jag ej finna. Tänkte att huvudmunstyckena skulle vara igensatta eftersom jag läst att de går in vid ca. 7500varv eller halvgas. Men ärligt så tror jag inte felet ligger där eftersom den drar rent upp till ca, 7000 oavsett hur mycket jag vrider på rullen.

Jag ska hur som helst ta isär allt m.h.a sprängskiss och några kalla!:)
Du vet inte nån fin sida som man kan söka på?

Kolla om du har trottelstopp på den. Kan vara så att någon har plockat brickorna men inte stoppet. Isf kanske det bara är 1/3 gas när du gasar "fullt".
Är det normallångt slag på gasrullen?

Kolla om du har trottelstopp på den. Kan vara så att någon har plockat brickorna men inte stoppet. Isf kanske det bara är 1/3 gas när du gasar "fullt".
Är det normallångt slag på gasrullen?

Slaget är normalt. Spjällen öppnar fullt och bra. Detta kunde jag se redan innan jag monterade av förgasarbryggan. Kanske skulle skrivit det tydligare. Det som jag kallar trottel i tidigare inlägg är "plastluckorna" innan spjällen som regleras av undertryck från luftburken. De håller också trottelnålarna som är ställbara i höjdled för justering av när huvudmunstycket skall gå in. Men jag kanske blandat ihop begreppen...:va

Spjällen är ju de som påverkan direkt av rullen och jag kan ej finna något fel på dem. Kort sagt finns inga som helst mekaniska strypningar på insugssidan av motorn, konstigt nog, fast det står så i reg. beviset.:confused: Detta håller på att driva mig till vansinne, men är kanske inte lika viktigt nu som utseendet på stiften. Lossade emulsionsrören idag. Ser felfria ut. Ställde blandskruvarna efter den förgasare vars cylinder går bra. Ca. 2,5 varv ut från botten. Hoppas det hjälper.

Nu ska jag bara skaffa ett set nya flottörskruvar eftersom jag fick massakera de gamla...:huvet Nu blir det insex! Tar även gärna emot tips på var man kan finna schysst verkstadshandbok till min gixxer! Funderar på att beställa en Haynes, men tänkte om det kanske finns ett bättre (billigare?:D) alternativ?

YES!! Nu går den...

...som ett skållat!:tummenupp
En rengöring och stiftbyte gjorde susen. Nu drar den utan svackor genom hela registret. Säkrade div. vakuumslangar och kontakter också, så nu går den förhoppningsvis hela sommarn!:banana

Har du hittat alla HK då? Efter 10k varv ska den dra som helvete! Min powerwheela 1an 2an

Nyheter
Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Video: Ducati Hypermotard

Bikes Rikard Ploj åker ner ...

Bike-Dagarna har öppnat!