Förgasar problem -TZR 125cc

Vastrix

Påställd
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Malmö/Lund
Hoj
VFR800
Rpm problem -TZR 125cc

Min hoj vägrar att varva ut och den går extremt dåligt på höga varv (över 8500rpm kan man glömma). Är det huvudmunstycket som skall bytas då eller kan det vara nått annat? På låga/mellan varv så går den hur bra som helst.
Vad kostar ett nytt huvudmunstycke och (ungefär) hur stort huvudmunstycke skall en TZR 125a ha?

Edit: Jag har inte den blekaste aning om storleken på huvudmunstycket som sitter på den nu.
 
Last edited:
Vastrix skrev:
Den stannar mellan 8500-9000rpm sen varvar den inte mer.

dett finns 2 olika symptom. sen så är jag säker på att det finns fler trådar med denna fråga :rolleyes: börjar den bluddra (4-takta) eller tvärdör motorn och kommer igång igen om du släpper lite på gasen?
 
CayLe skrev:
dett finns 2 olika symptom. sen så är jag säker på att det finns fler trådar med denna fråga :rolleyes: börjar den bluddra (4-takta) eller tvärdör motorn och kommer igång igen om du släpper lite på gasen?

Motorn segar för att sedan tvärdö och komma igång igen.
Om du syftar på tråden med scooter så ja det finns fler. Men där står inte vilket huvudmunstycke TZRn skall ha och det är jag "rätt" intteserad av att få veta och det känndes därför bättre att starta en ny tråd.
 
Vastrix skrev:
Motorn segar för att sedan tvärdö och komma igång igen.
Om du syftar på tråden med scooter så ja det finns fler. Men där står inte vilket huvudmunstycke TZRn skall ha och det är jag "rätt" intteserad av att få veta och det känndes därför bättre att starta en ny tråd.

Säker på att det flödar tillräckligt med bensin från tanken till förgasaren då? Hade ett liknande problem med min idag men det hjälpte med att böja slangen lite rakare så filtret står så lodrätt som möjligt
 
Jag är värdelös på att meka, men min hoj betedde sig på ett liknande sätt, dvs. den nästan tvärdog på högre varv för att sedan komma igen. Felet med min var ett gummi mellan luftburken och förgasarna som inte satt på ordentligt. Hojen kan bete sig sådär om den 'tjuvluftar'. Kanske värt att undersöka?
 
Macho Woman skrev:
Jag är värdelös på att meka, men min hoj betedde sig på ett liknande sätt, dvs. den nästan tvärdog på högre varv för att sedan komma igen. Felet med min var ett gummi mellan luftburken och förgasarna som inte satt på ordentligt. Hojen kan bete sig sådär om den 'tjuvluftar'. Kanske värt att undersöka?

Har kollat det och den drog tjuvluft vid gummit men det är fixat nu och den beter sig fortfarande konstigt men tack ändå :tummenupp !
 
Nisse Järnet skrev:
YPVS? (btw, skrivihop.nu :p)

Jag har problem med svanskan (åtminstonde enligt läraren :crash ) YPVS:en låter när man startar motorn (den drar fram o tillbaka) och motorn arbetar (har plockat bort tanken o kollat). Vet du om man kan ställa in den annorlunda eller?
 
Vastrix skrev:
Jag har problem med svanskan (åtminstonde enligt läraren :crash ) YPVS:en låter när man startar motorn (den drar fram o tillbaka) och motorn arbetar (har plockat bort tanken o kollat). Vet du om man kan ställa in den annorlunda eller?
Kolla så att den är rätt inställd, bra att den verkar funka iaf :) Bara att ta bort kröken och sen dra på tändningen så ska den stå helt öppen. (kant i kant med cylinderns port, överst asså)
 
Vastrix skrev:
Jag har problem med svanskan (åtminstonde enligt läraren :crash ) YPVS:en låter när man startar motorn (den drar fram o tillbaka) och motorn arbetar (har plockat bort tanken o kollat). Vet du om man kan ställa in den annorlunda eller?


På min Hoj så märkte jag att den gick skit efter ca 7500-8000rpm så jag undersökte saken och då visade det sig att dom vänt avgasporten 180grader fel.... så den vredsig med öppningen blev inge större.... sen vände jag på den och FAN så mycke bättre den gick sen!!!!!!!! :bow
 
Jag hade av kröken för ca två veckor sedan när jag rengjorde expansions kamaren och den satt då kant i kant så det är "tyvärr" inte felet, men tack ändå!
Ingen som vet vad det skall vara för huvudmunstycke på TZRn?
 
ja hade samma fel på min.. lr liknande... men min gick kasst på låga varv oxå.. å de va YPVSen som va trasig... men d e bara å hoppas på att d inte e den.. för den e DYR!! 2700:- skulle dom ha för den... på min va d ett plast hjul som va slitet... å då måste man köpa hela kalaset.. om man inte lagar plast skiten på nå sätt.. som ja försöker me... dock svårt... får se imorn om d funkar... men kolla om avgas porten rör sig på ett bra sätt... å även om d funka för två veckor sen e de itne säkert att d funkarr nu..
 
Trasslar den bara på fullgas ? Uppkommit plötsligt ? Bättre/värre utan luftfilter ? Bättre/värre varm/kall ?
/u
 
Last edited:
Fluxir skrev:
ja hade samma fel på min.. lr liknande... men min gick kasst på låga varv oxå.. å de va YPVSen som va trasig... men d e bara å hoppas på att d inte e den.. för den e DYR!! 2700:- skulle dom ha för den... på min va d ett plast hjul som va slitet... å då måste man köpa hela kalaset.. om man inte lagar plast skiten på nå sätt.. som ja försöker me... dock svårt... får se imorn om d funkar... men kolla om avgas porten rör sig på ett bra sätt... å även om d funka för två veckor sen e de itne säkert att d funkarr nu..
Fixa ett eget nytt kugg?
 
Nisse Järnet skrev:
Fixa ett eget nytt kugg?

det är det ja håller på med.. men d e svårt å få d å fästa ordentligt.. så ja ska nog vrida på potentiometern oxå... så den ite vänder på samma ställe sen... min "nya" taggar kommer ju itne bli lika starka som dom gammla... men ja hoppas d ska funka..
 
Fluxir skrev:
det är det ja håller på med.. men d e svårt å få d å fästa ordentligt.. så ja ska nog vrida på potentiometern oxå... så den ite vänder på samma ställe sen... min "nya" taggar kommer ju itne bli lika starka som dom gammla... men ja hoppas d ska funka..
Var hittar du en potentiometer?? Fast jag menade nytt kugghjul :)
 
Vastrix skrev:
Jag hade av kröken för ca två veckor sedan när jag rengjorde expansions kamaren

Hur rengör man expansionskammaren? Sopkvast? :D
Går den bättre om man rengör den? Tänkte att man kanske kan få ännu bättre effekt...
 
*/ ?>
Nyheter
Lite fler live foton på KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Direkt från Teneriffa! Förs...

CIAO ITALIEN!

Pressrelease från KTM: ...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Nu jobbar vi med Katalogen!

Idag startar vi det digra a...

Provkörningsvecka, KTM 1390 Super Adventure S EVO!

Bike är på plats på sommarv...

Nortons comeback

Norton gör en triumferande ...

Boxer, V3, V4, VR5 och 6-cyl

Teknik – nya mc-motor...

Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Back
Top