förgasar problem husa ef 400 00:a

m_åberg

Ny medlem
Gick med
5 Feb 2007
Ort
Borås
Hoj
Husaberg 400ef
vid snabbt vrid pågasen från tomgång så dör den
öven när man kör å ska vrida på lite mer sån är det presis som att den möar..
startar alltid på andra kicken
har gjort rent förgasaren luft skruven räkna jag varnen från botten ut är två var enligt boken
det är en delorto förgasare
main jet 190
Needle jet 270
needle k35
pilot jet 38
start jet 45

är det rätt bestyckning i den
nån som har bra koll på detta
 
Last edited:
Jag lånar tråden och säger att det är samma sak med min husqvarna te 570. Så var den även i somras så det kan inte ha med kylan att göra.

Kör jag med den på låga varv och vrider på fullt så är det som om den stryper sig själv med för mycket luft eller liknande. Låter som en stor ko i en brunn typ.. heh :crash

I övrigt går den mycket bra, men just detta stör mig enormt.

Dock vet jag inte bestyckningen på hojen, men tänkte att problemet liknar ts så...

Varför hjälpa bara en när man kan hjälpa två?

MAHH//
 
Om det nu är axpump på denna så är det fel på den....... Lätt att kolla om det nu är Axpump bara att lossa gasaren och titta in i bakstycket och torrgasa kolla om det pissar hyffsat Se till att du inte dränerat gasaren bara..
 
Om det nu är axpump på denna så är det fel på den....... Lätt att kolla om det nu är Axpump bara att lossa gasaren och titta in i bakstycket och torrgasa kolla om det pissar hyffsat Se till att du inte dränerat gasaren bara..

Om det inte sprutar alls eller lite så är den kaputt? Hur mycket är lite? Vad gör man med den då isåfall? Förgasare är inte min starkaste sida...

OCH om det inte är axpump på den, vad kan det vara för fel på?
 
Om det inte sprutar alls eller lite så är den kaputt? Hur mycket är lite? Vad gör man med den då isåfall? Förgasare är inte min starkaste sida...

OCH om det inte är axpump på den, vad kan det vara för fel på?

Ja hade nåt liknande problem på min Husa 650 me Dellorto PHM40 eller va den nu heter, men så skruvade ja ett par varv på en skruv på vänstra sidan åså va problemet löst... eller så slutade den bara bete sig så för ja har ingen aning om va skruvens funktion är, men gissar att de e blandskruv (eller va de kallas) eller nåt sånt?
 
Om det inte sprutar alls eller lite så är den kaputt? Hur mycket är lite? Vad gör man med den då isåfall? Förgasare är inte min starkaste sida...

OCH om det inte är axpump på den, vad kan det vara för fel på?

En normal axpums sprut är ungefär som ett kattsprut:D Nä men ca 1mm tjock stråle som drar iväg in insuget du kan inte missta dig. Kylan har nog spelat en roll i detta här så större låfartsmunstycke skulle inte skada på vintern ej heller större axpumsmunstycke på delorto Så har jag för mig att man bytte till större munstycke på axpumpen för att få mer pissning..

Kehin o mikuni går ju enkelt att ställa med skruv för mer axpump.. Kan verkligen behövas på vintern
 
sådan va min nar statorn höll på att ge sig
 
Lånnar polarns loggin

Ibland så går den riktigt
går som ett skott när den vill men så helt plötsligt när man kör så blir den så som jag skrev tidigare...

m_åberg
 
Min KTM uppförde sej lika dant när jag bytat till annan ljuddämpare. Gick upp från 195 till 210 o sen gick den hur fint som hällst:P (byte från orginal till hxc)

om problemet börja när de blev kallare så kan de ju va att den behöver större munstycke.

Är oxå dellorto på min ktm. PHM38SD utan acc pump.
 
Min KTM uppförde sej lika dant när jag bytat till annan ljuddämpare. Gick upp från 195 till 210 o sen gick den hur fint som hällst:P (byte från orginal till hxc)

om problemet börja när de blev kallare så kan de ju va att den behöver större munstycke.

Är oxå dellorto på min ktm. PHM38SD utan acc pump.

Har lettar runt efter munstycke här i borås men ingen kan få tag i ett 210 vart ska jag vända mig för snabb och bra servis
 
Har lettar runt efter munstycke här i borås men ingen kan få tag i ett 210 vart ska jag vända mig för snabb och bra servis

Brukar beställa från http://www.karlstrommotor.se/ o de går alltid snabbt o smidigt men de finns säkert fler och närmare dej som e bra oxå.

E ju inte säkert att de e just 210 som passar bra till din så rekomenderar att du köper några olika (tex 200, 202, 205, 210) har för mej att dem kostar 24kr/st så de har man ju råd med.
 
Har lettar runt efter munstycke här i borås men ingen kan få tag i ett 210 vart ska jag vända mig för snabb och bra servis

finns på järnhandeln!! 2,1mm borr no problemo jag kör alltid med borrade munstycken man köper ett gäng för små munstycken av okänt märke= pirat och sen skaffar man sig en borruppsättning allt från 1-3mm jag brukar ibland löda igen dom igen & borra om.:tummenupp
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top