Förgasar fundering.

Viken

Hoj i delar
Gick med
26 Aug 2004
Hoj
Vespa sprint bastardo 221cc 1969
Har börjat intresserat mig för turbo. Turbo kommer troligen inte att vidröra min nuvarande hoj men vill lära mig så mycket som möjligt innan jag våldtar någon hoj.

Sitter i nuläget på en brygga med rs36:or. Går det att överladda med sådanna? Har läst allt jag kommit över här på forumet, nästan alla verkar använda Cv fuggar vid turbokonvertering. Hur kommer det sig?

När jag ändå skriver en tråd. Var kan man lämna in veven för svetsning? Pris på det?

Riktar och svetsar veven gör Motospeed. Roger där kan svara på vad sånt kostar.

Problemet med RS36 och överladdning är inte själva trycksättningen av förgasarna utan hur de beter sig vid gasavslag. Så snart du har haft laddtryck och släppt på gasen och vill ha upp trottlarna igen så kan du inte gasa på förrän du fått ned laddtrycket så pass att du orkar lyfta trottlarna igen med gashandtaget. Trottlarna ser ALLT laddtryck och du kan omöjligen orka gasa upp dem igen med gashandtaget. Däremot en CV-förgasare har ett stort uttag undertill på trotteln så de kommer aldrig att sitta "fast" lika hårt. Gaspådraget styr du ju med spjället - som genom sin konstruktion kommer att vara lika lätt att påverka/gasa med inget eller fullt laddtryck.

andersbrink skrev:
Riktar och svetsar veven gör Motospeed. Roger där kan svara på vad sånt kostar.

Problemet med RS36 och överladdning är inte själva trycksättningen av förgasarna utan hur de beter sig vid gasavslag. Så snart du har haft laddtryck och släppt på gasen och vill ha upp trottlarna igen så kan du inte gasa på förrän du fått ned laddtrycket så pass att du orkar lyfta trottlarna igen med gashandtaget. Trottlarna ser ALLT laddtryck och du kan omöjligen orka gasa upp dem igen med gashandtaget. Däremot en CV-förgasare har ett stort uttag undertill på trotteln så de kommer aldrig att sitta "fast" lika hårt. Gaspådraget styr du ju med spjället - som genom sin konstruktion kommer att vara lika lätt att påverka/gasa med inget eller fullt laddtryck.

Hehe. Ok det var så enkelt. Misstänkte att det skulle bli trögt att få upp trottlarna. Saknar retur wire på dem nu och fjädern orkar inte dra ner trotlarna helt när man släpper gasen pga vakuumet. Kan tänka mig att det blir lite små trögt att få upp trottlarna om det ligger 1bars övertryck på ena sidan och undertryck på andra =)

Har du någonsin kört en hoj med 4 stycken Lectron-förgasare får du en liten försmak av vad RS36'orna på en turbomatad hoj skulle bli. Gasavslag vid 10k, då lär man vänta tills varvtalet sjunkit under 5k för att orka dra på igen. :hihi

*/ ?>
Nyheter
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!

Packa hojen, damma av hjälm...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...

Sista chansen!

Nu är vi inne på sluttampen...

Piaggio-gruppen tar över importen av Piaggio, Aprilia, Moto Guzzi och Vespa