Förgasar experter, se hit (gsx-r 750 1990)

Mr.Steen

Gudomlig sporthojare
Gick med
26 Sep 2004
Hoj
Gsx-r Turbo x2. Hayabusa Turbo 445hk
Har lite problem med en Gsx-r 750 ifrån 1990.

Köpte den med förgasar problem, men skall nu fixa det.

Den startar inte, men den startar fint med startgas.

Jag tror det största problemet var bensinkranen, men den plockade jag ner idag.

Vredet satt fast, så jag gjorde rent och smörjde lite, så nu kan den öppna och stänga. Testade även att suga och blåsa i en nippel som jag misstänker skall vara vakum. Det klickar till när jag suger in, och det är stop när jag försöker blåsa, rätt?

Har även plockat ner förgasarna och skall göra rent dom med tryckluft imån, Men det finns 2 nipplar på varje förgasare som inte har någon anslutning och inte är pluggade. Vad är dom till för? (Se bild)

Är det något mer man kan göra medans man har allt nere?

/

Fredrik

Bifogat

• GSX-R 750.jpg
    GSX-R 750.jpg
    238.9 KB · Visningar: 435
Någon som vet om förgasarna är orginal?

Kollade på en sprängskiss och det verkar som om även 1990 modellen har förgasare där locken längst upp är runda. Men mina förgasare verkar vara av en annan typ?

Har även en förgasare till gsx-r 750 1988, och den har ett spjäll, har även en förgasare till gsx-r 1100 även den har spjäll. Men förgasarna som sitter monterade har ej spjäll utan en grej (trottel ?) som går upp och ner

Hoppas du e medveten om att de inte är orginalfuggar som sitter på den bilden, det är Mikuni RS-serien. Så de går inte att följa nå anvisningar om orginalföggar.

Kolla om de är bakelittrottlar och om de är hela. Kolla att de ligger på samma nivå, annars justera så dom gör de.

Kolla om blandskruvarna inte har varit dragna i botten å gått av så de sitter fast.(de mässingsfärgade skruvarna som sitter undertill fram mot insugsgummina). Skulle något vara av behöver de fixas, kolla med stibo-motor.

Kolla så inte något av "benen" som håller flottöraxeln har gått av.

Blås rent lågfartmunstyckena, de små mässingsfärgade avlånga framför huvudmunstycket.

Nippeln (uttaget på baksidan av kranen med en liten slang på) ska vara kopplad till ett av insugena orginal. Och de är säkerhetsavstängning av kranen då motorn stängs av så produceras inget undertryck i slangen som suger ut membranet i kranen å stänger till.
Så de ska komma bensin i de två större piparna, då man suger i den lille pipen.

Men med RS-gasarna så blir de dåligt undertryck i insuget så fort man lyfter trottlarna vilket gör att man behöver antingen sätta dit en pingelkran (dyrt) eller en ballofix och egen platta. Men de båda e svåra å stänga av då skiten sitter dåligt till.
De kan gå med org. kran om man sätter dit en backventil på den lille slangen så inte membranet stänger så fort undertrycket försvinner då man lyfter trottlarna.

De där som du har pekar med pilarna är avluftning in i trottelhuset och ska inte pluggas, inget att oroa sig för.

De e lite av handpåläggning med dessa RS-föggar, svårt att förklara allt...

Strålande svar!!:banana :banana

Jag skall testa med en backventil på slangen.
Blandskruvarna är hela, men hur skall dom stå?

Är dessa RS förgasare bättre eller sämre än orginal?

Det finns sprängskiser på Rs förgasare på Mikuni.com

Jag kör med Rs 38:or och jag tycker dom är bättre än orginal

Last edited:
Kolla hära så ska de gå att få fram hela mikunimanualen

http://www.motospeed.se/artiklar.asp?web_benamn=Mikuni+RS&varugrnr=396&webmeny_nr=2

blandskruvarna ska vara ca 0,25 till 0,5 varv utskruvade från helt inskruvat utgångsläge. MEN de kan skilja och att man behöver byta lågfartmunstycke istället. Men som sagt de e handpåläggning med dessa föggar.

Å rätt bestyckade ska de vara som en hästspark jmf me org. föggar...

Å kolla även så acc-pumpen fungerar å att dess strålar går rakt in i hålet, annars rikta om munstyckena som sticker upp bakifrån i hålet.

Inställning av acc-pump, ska slå till vid ca 25% trottellyft (räknat nerifrån) å sluta ge vid ca 75% troottellyft...

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman