Förfalskat strypningsintyg?25kw

grellen

Ny medlem
Gick med
24 Oct 2011
Hoj
honda cbr600 rr -03
Förfalskat strypnings intyg LÅS TRÅD!!

tjabba har lite frågor angående de här intygen man får när man köper strypning ner till 25kw.
jo de e så att min hojj e reggad som tung men skulle behöva få ner den till 25kw i papprena för jag är bara 19 och får inte köra mer än 25 kw.

Hur är det det går till på regbesiktningen? bänkar de hojjen eller kollar de bara på den och typ läser igenom de där intyget man får med i strypningspaketet?Någon som har gjort regbes nu på senaste?

för isåfall så undrar jag om de är någon som har detta intyg och kan typ skanna in det på datan och skicka det till mig :)?

Orkar verkligen inte gå o köpa en strypningssats när den ändå ska bort efter bes.
peace grellen

Last edited:
Inte för att vara en moraltant men:

Brottsbalk (1962:700)
14 kap. Om förfalskningsbrott
1 § Den som, genom att skriva annan, verklig eller diktad, persons namn eller genom att falskeligen förskaffa sig annans underskrift eller annorledes, framställer falsk urkund eller ock falskeligen ändrar eller utfyller äkta urkund, dömes, om åtgärden innebär fara i bevishänseende, för urkundsförfalskning till fängelse i högst två år.

Såsom urkund anses protokoll, kontrakt, skuldebrev, intyg och annan handling, som upprättats till bevis eller eljest är av betydelse såsom bevis, så ock legitimationskort, biljett och dylikt bevismärke.

Min hoj är "strypt" till 25kw. Det enda dom kollar är intyget. Dom bänkar inte hojjen eller skruvar isär den för att se om den sitter ihop.

Att plocka ur strypningar efter reg. besiktning till 25kw är att göra det krångligt för sig men kanske framförallt så är det att söka efter problem. Om du av någon anledning skulle hamna i ett försäkringsärende och det visar sig att du kört ostrypt hoj trots att den är registrerad som strypt så åker du på olovlig körning och det kan innebära problem hos försäkringsbolaget om du ska söka nån form av ersättning.

(som Borken så elegant formulerade här ovan).

En 600cc är ändå inte speciellt pigg förutom på absolut toppvarv så jag tror inte du kommer sakna nån effekt om du kör med 25kw två säsonger.

Du beställer strypsatsen till din hoj och den är märkt med ditt ramnummer (pappret)
Så den är specifik för din hoj.
Rekommenderar inte att försöka fuska till det.
Kör som det är det blir nog mindre straff än om du förfalskar intyg! :)

Men du ska så klart inte bryta mot lagen!

Kör med strypningen. För när det går såhär->
ramsne2tb0.jpg

Så är det bra om den är strypt... och ja, försäkringsbolaget kollade om den var strypt.

Precis som Kemikaze sa så är straffen högre för att förfalska ett intyg än vad straffet för att köra tung hoj på mellankort är.....

Köp ett strypkit för 1800kr och lev lugnt eller gör en fuckyouborunout och lev outlaw...

Okej då kanske de är det inte värt att hålla på
Blir nog till att fixa allt lagligt ist :)
Bra tips alla !:)då kan man låsa den Tråd då !

En 600cc är ändå inte speciellt pigg förutom på absolut toppvarv så jag tror inte du kommer sakna nån effekt om du kör med 25kw två säsonger.

inte sakna ?!?

har du testat en 25kw hoj jämfört med en ostrypt likadan ?
nu fanns det en cbr på avataren så har förutsätter att det är en sådan, det märks !

själv testat mina egna otrypta R6:or och en Strypt likadan.....

Det är ändå rätt så stor skillnad på 34 hk och typ 110. :fakta

Fake-intyg verkar lite dumt. Sen kan det vara rätt bra att köra med strypningen ett litet tag för sin egen skull.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park