Förfallen garanti om inte service 1 gång/år

Steve Harris

Ny medlem
Gick med
28 Aug 2003
Hoj
Gixxer 1000 -08, dt125 (fabriksmoppe), GSXR-1100 -87, XT600E-01
det har framkommit i gsxr 1000 k7 tråden att garantin ev faller om man inte varit in med hojen en gång per år även om serviceintervallerna på miltalet stämmer, undrar helt sonika hur det är med detta. Då jag som under mina drygt 20 år som hojägare aldrig servat hojen på mc firma men har tid till veckan för 1200 mila service endast för att upprättholla garantin, är inte direkt sugen att kasta ut pengar då jag lika gärna kan göra det själv

Så var det med min Honda som jag hade tidigare iaf.

Och min R1:a är servad enligt miltalen, dock inte tidsintervallen, enligt Yamaha så gäller därför inte garantin (den är uttagen 06 så den skulle egentligen ha haft garanti ett par månader i år också).

I serviceboken brukar det stå i en tabell över vad som ska servas vid vilka miltal med antal år inom parantes. En notis finns ngnstans i början eller slutet av tabellen där det ofta står att det som inträffar först är det som gäller. Så om du inte uppnått antalet mil för en viss service men antalet år har gått ska det servas endå (exempelvid ducati kamremmar som håller i 2 år eller vad det nu är).

Känns ju som att om man kan styrka att den inte har rullat eller närapå under 1-2 år så tror jag åf får svårt att få rätt vid ev tvist.

Känns ju som att om man kan styrka att den inte har rullat eller närapå under 1-2 år så tror jag åf får svårt att få rätt vid ev tvist.

Njae.. Vad jag förstått så är anledningen till tidsintervallet att den ska servas regelbundet för att inte saker ska torka ihop osv eller vätskor bli gamla o dyl.

Tror tvärtemot dig att det är väldigt svårt att få rätt om man inte servat t ex varje år om det står i boken att man ska göra det.

Njae.. Vad jag förstått så är anledningen till tidsintervallet att den ska servas regelbundet för att inte saker ska torka ihop osv eller vätskor bli gamla o dyl.

Tror tvärtemot dig att det är väldigt svårt att få rätt om man inte servat t ex varje år om det står i boken att man ska göra det.

Jo självklart står det där av en anledning men som sagt jag tror inte de kan friskriva sig så lätt vid en ev tvist. Sen beror det naturligtvis vad tvisten/ärendet handlar om. Kan det inte härledas till att hojen inte fått service kan det eventuellt bli svårt för åf att hävda sin rätt.

Konstigare än så behöver det inte vara.

det stämmer, det e samma på min yamaha. och som nån tidigare nämner , så står det nånstans i manualen nära tabellen med servicar

En olja blir gammal fast man kör lite med hojen, så tidsintervallen måste hållas, i allafall på bilar och på KTM

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park