Förföljd av bilist

Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Idag när jag som vanligt passerade de långsamtgående köerna i stockholmstrafiken var det tydligen någon som blev sur ...
När jag passerat bilen sakta och var långt förbi så kom ja inte längre, för att det blev lite trångt.
Jag stod långt till vänster och hoppades på att det snart skulle bli plats så att jag skulle kunna passera.
Bilen passerar upp jämsides trots att trafiken stod helt stilla. Jag kunde inte låta bli att gasa lite extra, utan db-killer. Det måste ha låtit för jävligt inne i bilen .... .( det fanns ingen anledning att tränga upp mig mot en betongvägg)

De flesta bilister brukar dock ge plats, -de kommer snabbare hem om de släpper förbi motorcyklisterna eftersom trängseln minskar ...
 

Klockringaren

nissenys
Gick med
2 Sep 2006
Ort
Klosterdalen
Hoj
Räka
Goggla fuckyouburnout här på SH - rätt medecin

Var en som för övrigt för länge sedan på SH gjorde en sån , gubbfan öppnade bildörren och han la bakan mot öppningen och gjorde en riktig fuckyouburnout så det strösslade gummi in i bilen och gubbdjäveln.Bra med rök var det också.

Var nån tråd där folk här sett det och letade efter hjälten , han trädde fram med nått "Min kompis berättar"

Låg la ett halvt kilo gummi inne i bilen och på gubben samt rökskador på inredning och gubbens lungor

:D
 

BrooklynS

Buy quality, cry once
Gick med
26 Mar 2014
Ort
Luleå
Hoj
Bara fräna hojar
Och så undrar folk varför man bor i Norrland... :va

Nog för att bilisterna generellt är idioter även här, men man slipper ju umgås med dem om man låter bli E4, E10 och väg 97. Och det är ju ingen uppoffring direkt när man kör hoj.
 
Gick med
16 Oct 2007
Ort
Gustavsberg
Hoj
Honda XL 250s, -81, Pinarello -00, Ridley -06, Specalied -10, Cervelo -12, Canyon -14,, Suzuki TL 1000R -99, KTM 1290 SA -16. Vivace- 19.Husqvarna 300TE -20, KTM 890 Duke R -22
Stokholmare är ett sätt att bete sig på för oss på andra kusten. Tyvärr inga positiva konnotationer
Här måste jag försvara Stockholmare i trafiken; den absoluta majoriteten är snälla smidiga , ödmjuka och hjälpsamma..
Stockholmstrafiken flyter på anmärkningsvärt smidigt med tanke på de förutsättningar som råder.
På betydligt mindre orter fungerar trafiken sämre. typ Göteborg och Malmö
 

blueridge

blueridge
Gick med
3 Jun 2007
Ort
söderöver
Hoj
utan puts
Bilister verkar ju rent allmänt avsky hojåkare som kommer fram lite lättare i stillastående trafik... Hamnade i kö på motorvägen när jag var ute och körde från några dagar sedan, trafiken stod verkligen helt stilla. Men det var hyfsat med plats mellan bilarna så jag börjar rulla så sakta mellan leden. Måste till sist stanna då en bilist står alldeles för tight inpå en lastbil för att jag ska komma emellan. Jag ser att han märker mig då han tittar bakåt, men han skakar bara på huvudet och fortsätter titta ner i sin mobil. Jag står där en halvminut eller så och hoppas att han ska flytta sig på eget bevåg, men icke. knackar då försiktigt på bakre sidorutan och gestikulerar lugnt och försiktigt som för att be honom att "ursäkta, kan du flytta dig en halvmeter i sida så att jag kan rulla förbi?". Karln blir uppenbart jättetrött, det här måste vara det dummaste/jobbigaste någon bett honom om på länge så som han gestikulerar och skakar på huvudet. Men till slut så flyttar han sig. Jag rullar upp jämsides, ger honom tummen upp och ler. "Tack, det var snällt!". Rullar sedan vidare. Då tutar karln :dummer Hemskt ledsen, det var verkligen inte meningen att vara till besvär, måste ha varit oerhört traumatiskt för dig att möta mig där på motorvägen den dagen... :rolleyes: :D

Det är döskallarna, garanterat döskallarna.
 

MickeZX7R

Posör
Gick med
2 Jun 2015
Ort
Karlskrona
Hoj
CBR1000RR, 700 CL-X Sport, 500W Bafang
När jag bodde i Stockholmo så kändes det som att de flesta trafikproblemen berodde på utsocknes som besökte stan.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag tror inte någon menar att det är ett normalt beteende att snäppa över fullständigt för att någon knackar på bilrutan, men risken finns att bilisten vaknat med en katt som kräkts på täcket, kaffefiltret viker sig så man får sump i koppen, nån har glömt sin lastbil bakom ens garageport, pyspunka på bilen för att sen när de väl sitter i sin lugna ostörda miljö så är det nån idiot som inkräktar på den enda stunden på dagen då allt är opåverkbart.
 

Str3 R

Guest
Jag tror inte någon menar att det är ett normalt beteende att snäppa över fullständigt för att någon knackar på bilrutan, men risken finns att bilisten vaknat med en katt som kräkts på täcket, kaffefiltret viker sig så man får sump i koppen, nån har glömt sin lastbil bakom ens garageport, pyspunka på bilen för att sen när de väl sitter i sin lugna ostörda miljö så är det nån idiot som inkräktar på den enda stunden på dagen då allt är opåverkbart.
Tycker folk överlag är mer lättstötta nu för tiden. Visst har jag haft sämre dar men för det är jag inte grinig på andra, för de har ju ingenting med mitt liv att göra ändå och det är så klart inte deras fel eller problem heller. Men jag tycker nog ändå att många tar allt så ofantligt personligt, helt i onödan.
 

Twintorsk

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Apr 2011
Ort
Göteborg
Hoj
2004 Triumph Thruxton
Här måste jag försvara Stockholmare i trafiken; den absoluta majoriteten är snälla smidiga , ödmjuka och hjälpsamma..
Stockholmstrafiken flyter på anmärkningsvärt smidigt med tanke på de förutsättningar som råder.
På betydligt mindre orter fungerar trafiken sämre. typ Göteborg och Malmö
Håller helt klart med dig där, har själv aldrig haft problem i trafiken i sthlm, och alltid haft det väldigt trevligt på jobb i huvudstaden. Har alltså inget emot vanliga stockholmare. Det är stekarna och kotlettfrillorna som ballar ur och svinar på västkusten jag tycker kan åka till "troppan" istället. Ingen vill ha dom här. Gamla pengar brukar också ha lite mer stil och klass än nyrika.
 

steffe

"Mannen som talar med whisky"
Gick med
11 Jul 2009
Ort
Sigtuna
Hoj
-86 Suzuki GSX-R 750, -91 1100R
Tycker folk överlag är mer lättstötta nu för tiden. Visst har jag haft sämre dar men för det är jag inte grinig på andra, för de har ju ingenting med mitt liv att göra ändå och det är så klart inte deras fel eller problem heller. Men jag tycker nog ändå att många tar allt så ofantligt personligt, helt i onödan.

Ja, det har blivit för jävla lätt att kränka folk nuförtiden, ingen utmaning längre :mad: :huvet :gnissla
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fast jag fattar inte varför man inte ska köra hela vägen fram till att filen tar slut, för att sedan ta sig in via kugghjulsprincipen? Tycker det är värre med de som bromsar, stannar och står och blinkar 500 m innan filerna går ihop

Inget av dom alternativen är bra. Ligger du kvar i den fil som kommer att stängas av in i det sista så innebär det ju att det är svårare att planerat ta sig in i kön bredvid och då tappar hela kön fart och stannar upp. Bromsar du upp och sedan ska tränga dig in 500 m innan så uppstår samma sak.

Det korrekta sättet enligt mig som leder till bästa möjliga flyt är att när man ser att det kommer att ta slut i den fil man ligger i börjar planera för att ta sig in i en av dom filer som fortsätter och signalerar med blinkers att man vill göra det. Då kommer i normalfallet någon i kön bredvid att släppa en lucka så att man kan glida in relativt obemärkt och man slipper stoppa upp kön. Det är ju därför det sätts ut skyltar eller på annat sätt markeras en bit i förväg att en fil kommer att stängas av längre fram. För att man skall kunna planera och på ett kontrollerat sätt gå in i filen bredvid för att få så bra flyt som möjligt.

Tumregeln är ju. Om du blir tvungen att stoppa upp flytet pga det sätt som du väljer att göra filbytet så har du gjort fel. Gör du rätt kommer allt att rulla på lite långsammare.

Att det tar så totalt tvärstopp så fort en fil försvinner är något som förvärras av att folk gör fel. Visst. Över en viss trafikintensitet så kommer det att ta stopp eftersom tillgänglig väg helt enkelt inte har tillräckligt trafikkapacitet men i många fall så skapas situationen av just kukmätare eller räddharar.
 

Steffo_b

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2007
Ort
Järfälla
Hoj
2006, Honda VFR 800FA
Fascinerande ändå att såpass många verkar vara rörande överens att det är förenat med livsfara att knacka på rutan på köande bilar när man vill föraren något... Vad ska man göra istället? Tuta? Tokvarva? :va Det kanske är jag som är naiv och inte förväntar mig det absolut värsta av alla precis alltid, men jag kan nog känna att har man såna anger management problem att man får psykbryt och hoppar på första bästa motorcyklist som ber en flytta sig så kanske problemet ligger hos bilisten i fråga och inte hos den knackande motorcyklisten... men vad vet jag... :gnissla

Men det är bra, då vet jag. Ska givetvis bättra mig och undvika att provocera alla dessa stackars bilister som är så emotionellt stressade av att sitta i köer att de kan brisera precis när som helst av minsta lilla stimuli... :rolleyes: Jag kan nog ändå tycka att mitt tilltag var ganska oskyldigt, jag menar snubben i bilen bör ju rimligtvis inte ha påverkats särskilt negativt av det... Jag rullade ju bara upp bakom honom, och när jag insåg att det var för tight mellan honom och lastbilen, att det skulle bli för bökigt att backa tillbaka hojen tills dess att en möjlighet att köra om på annat håll infann sig och att snubben uppenbarligen inte hade för avsikt att flytta sig självmant efter att jag stått där med motorn igång i ett par minuter och väntat på en spontan reaktion så valde jag att helt enkelt försöka kommunicera min önskan på det sätt som kändes minst provokativt. Tuta/tokvarva känns ju ganska aggressivt annars, så jag tänkte att en lätt knackning och en vänlig handgest kanske vore bättre. Men då vet jag att det inte är gemene mans åsikt :) I framtiden ska jag givetvis välja en alternativ metod, dvs tuta, tokvarva och därefter sparka av backspegeln på bilistaset som inte har vett att stå såpass åt sidan att hojåkare kan passera. Det borde leda till mindre aggressioner än dessa hemska fönsterknackningar... :gnissla :hihi

Förtydligande: Detta inträffade alltså inte i tätaste stockholmsrusning där köer är mer regeln än undantag, utan på den skånska landsbygdens vanligtvis vidöppna motorväg som vid just detta tillfälle totalblockerats av en olycka x antal km längre fram.

Det är inte fråga om att du ska bättra dig. Det jag säger är bara att jag för egen del slipper gärna risken för en sådan konfrontation även om den är relativt liten. Av den anledningen så stannar jag bara upp bakom eller försöker hitta en annan väg förbi.

Det står ju dig helt fritt att välja hur du agerar. Är du villig att ta den lilla risken att någon blåser en säkring och situationen eskalerar så är det ju ditt fria val.

Det är ju som du säger något fel på bilisten som i det läget blåser säkringen. Men det gör ju inte att situationen blir mysigare om det händer.

I 9 fall av 10 flyttar sig säkert bilisten om man knackar på rutan. Jag är bara intensivt ointresserad av att råka ut för den 10:e gången så jag väljer bort det. Du anser att risken är värd att ta så då väljer du det. Det är ju inget konstigt alls. Det är ju precis samma sak som att varje förare gör sina egna prioriteringar över vilka risker man tar, som exempelvis om det är lämpligt att köra lanesplitting eller om en omkörning är lämplig i just den situationen.
 

Knoddas

Gudomlig sporthojare
Gick med
10 Nov 2010
Hoj
Hypermutta
Blev jagad och prejad upp på trottoaren av en äkta WT-bondlurk i Volvo för ett gäng år sen...
Kom upp bredvid honom vid ett rödljus, körde då en 125a tvåtakt som för de allra flesta nog såg ut som en moppe.
Miffot i bilen blängde på mig lite och gasade för att hetsa eller något (vem fan vet hur sånt löst pack resonerar), han tänkte antagligen imponera på WT-kärringen som åkte med i bilen.
Det slog över till grönt iaf och jag flög ifrån honom innan han ens börjat rulla, efter typ 20 sekunder hör jag hur någon slår frenetiskt på sin tuta bakom mig och ser att idioten nu hunnit ifatt mig och ligger kloss upp i röven på mig...
Gasar på lite och svänger in på en annan gata och ger fullt för att komma ifrån honom, hojen toppade bara 130 så han kom ju ifatt ganska fort och kör upp sidanom mig, räcker upp sitt långfinger och börjar svänga ut mot mig.
Bromsar ner och kommer upp på trottoaren, han kör in framför mig och sicksackar över HELA vägen samtidigt som han bromsar ner så att jag måste stanna.
Han stod stilla någon sekund tills han såg att jag hade stannat och sen gasade han bara iväg, riktigt tappad idiot.
Om jag någonsin skulle vilja ta livet av mig ska jag leta upp honom och klättra upp på hans ego och sen hoppa ner till hans IQ, garanterad död :rofl

Det hela utspelade sig i stan och skyltade hastigheter var 40 och 50...

Efter det så bestämde jag mig för att när jag väl får A-kortet ska jag bara köra literklubba, så man aldrig hamnar i en situation som man inte kan gasa ifrån :tummenupp
 
Last edited:
Nyheter
Godmorgon från Erfoud!

Provkörning pågår: läckra Yamaha XSR 900 GP

Sandy kör XSR 900 GP All...

Bike på Ténéré Spirit Experience i Marocko!

Yamahas fabriksteam i Rally...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Besök oss på BikeDagarna i Trollhättan!

Årets BikeDagar har precis ...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Biljettförsäl...

Anmälan öppen till HUSQVARNA TREK 2024

Nu är ägare av Husqvarna No...

Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Top