Föreläsning aerodynamik.

Coola Ola skrev:
Ja, verkar spännande! Lättare än titan, starkare än stål eller hur det var. Hade varit kul ett svenskt företag kunnat konkurrera med Carillo :) De hade ju tydligen patent på tillverkningsprocessen (och det fanns bara det sättet att göra det på, typ). Sen är väl frågan hur bra vevstakarna faktiskt är. Och ifall dem är det, kan man använda materialet till andra delar i motorn?
SAAB jobbar med en kompositvevstake, provas i Husabergmotorer.
Den låga vikten gör att balansaxlar kan uteslutas.
På sikt räknar dom med att även vevlager och kolvbultslager
kommer att bli onödiga!
 
RG500-Johannes skrev:
Colourized Fluid Dynamics kallar de elaka tungorna det för på jobbet...
:rofl

Bäst den här månaden! Skall fanimig skriva det på en stor skylt och sätta upp över de som sysslar med den biten på jobbet! :D
 
Ni som var där, vad tyckte ni då? Jag tyckte det var väldigt lärorikt och man fick insikt i hur pass viktigt det är med aerodynamik och hur många små detaljer som påverkar.

Det dåliga var väl sista föreläsaren från Ducati Corse, Marco Amarosa, som talade dåligt och som man inte, iaf jag, förstog så mkt av. Över lag var snacket om motorcyklarna mindre intressant än det Ferrari-gänget och de övriga presenterade.
 
Ducati-gänget kändes mer amatörmässiga än de som representerade Ferrari.

Aerodynamik är ju också som killen från Ducati sa, ett ganska nytt område för dem. Ducati skulle nog ha mer att bidra med i nåt annat ämne.
 
Känns som 'verkningsgraden' var låg. Mycket 'oj vad vi samarbetar bra' snack
mellan högskolor och fabrikerna.
Bäst (för mig) var refreshen av aerodynamiken.

Sen är det lite lustigt att Ducati snackar om finlir på främre halvan av hojen
när största felet (ur luftmotståndssynpunkt) är bakre delen. Men dom tror väl
inte hojar som är mer kapslade bak går att sälja. Gp-hojarna får ju inte ha
nåt sånt enl reglerna.

Att det var mest bil o bara lite hoj var ju väntat.
/u
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top