Föregivande av allmän ställning.

Plåtniklas

Liten, rädd och ensam™
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
T7
Jag sysslar med airsoft och för många är hela grejen med den hobbyn att se på pricken ut som ett speciellt militärt förband. Det skall vara rätt skor, byxor, skyddsvästar och hela paketet för att folk ska vara nöjda.

Nu till min fråga. Igår när jag var och lekte krig, för det är ju precis det vi sysslar med, så upptäckte jag att ett par hade armbindlar med "Skyddsvakt" och "Ordningsvakt" på armen och det kändes inte helt ok. Vad klassas in under Föregivande av allmän ställning egentligen? Är det dom gjorde olagligt eller inte?

http://sv.wikipedia.org/wiki/Föregivande_av_allmän_ställning

det står ju att det gäller försvarsmakten också men hur många airsoftare springer inte runt med M90 utstyrsel..

tror det är lugnt så länge man håller sig på angivet område och inte springer runt med dem inne i stan, känns ju som att det är samma sak med vapen, ett airsoftvapen ser ju exakt ut som ett riktigt och det är nog inte så uppskattat att gå in på ica med ett M16

Så länge du inte har gradbeteckningar eller liknande är militära uniformer helt kosher. Jag frågar alltså efter någon som vet. Inte folk som gissar eller tror.

har själv varit på berget och lekt lite (stooort "låtsaskrig" för er som inte vet)
polisen brukar ju komma in på området och kolla läget och de verkar då inte orka bry sig om sånt iaf

Så länge du inte har gradbeteckningar eller liknande är militära uniformer helt kosher. Jag frågar alltså efter någon som vet. Inte folk som gissar eller tror.

ja men ring polisen och fråga då, inte svårare än så

Last edited:

shit, kan han inte reglementet eller..

Nej, det är inte tillåtet att ha sådana armbindlar. Även om personen är utbildad skyddsvakt eller ordningsvakt (det är olika utbildningar), så får sådana beteckningar bara användas i tjänst. Därav har t.ex. militären inte sådana påsydda på uniformerna, utan bara som lös bindel eller fastsatt med kardborre.

Nej, det är inte tillåtet att ha sådana armbindlar. Även om personen är utbildad skyddsvakt eller ordningsvakt (det är olika utbildningar), så får sådana beteckningar bara användas i tjänst. Därav har t.ex. militären inte sådana påsydda på uniformerna, utan bara som lös bindel eller fastsatt med kardborre.

Precis som jag trodde. Tack för infon.

Du kan vilka armbindlar du vill, sålänge dom inte kompletteras med tjänstetecken, dvs ordningsvaktsbrickorna på bröstet. Brickorna är, såvitt jag vet, det enda godkända tjänstetecknet, armbindlar odyl (tröjor, jackor) är bara ett komplement som inte har någon juridisk ställning .

tillägg: nya regler gäller från 2013, då "brickorna" ersätts av uniform för samtliga ordningsvakter. ska bli kul att se vad dörrvakterna på Stureplan kommer gilla det....;)

Last edited:
Du kan vilka armbindlar du vill, sålänge dom inte kompletteras med tjänstetecken, dvs ordningsvaktsbrickorna på bröstet. Brickorna är, såvitt jag vet, det enda godkända tjänstetecknet, armbindlar odyl (tröjor, jackor) är bara ett komplement som inte har någon juridisk ställning .

tillägg: nya regler gäller från 2013, då "brickorna" ersätts av uniform för samtliga ordningsvakter. ska bli kul att se vad dörrvakterna på Stureplan kommer gilla det....;)

..fast om jag kommer ihåg skyddsvaktsutbildningen i värnplikten så hade vi minsann inga brickor utan just såna armbindlar som grabbarna igår hade. Exakt som nedan:

250px-Skyddsvakt_20100122_08_.JPG

Nu måste ni skilja på grejerna.
Som jag kommer ihåg det kan man vara skyddsvakt, som i lumpen, utan att vara ordningsvakt. Det var bara de som låg inne som vakter som fick den längre ordningsvaktutbildningen.

Missade att det även gällde skyddsvaktsbindlar...Det jag vet är att det är skillnad på civil och militär skyddsvakt, för dom civila gäller samma regler för tjänstetecken som för ordningsvakter. Men jag antar att armbindeln gäller som tjänstebeteckning tillsamman med unifom för de militära skyddsvakterna, så en armbindel tillsammans med en komplett M90 kan nog vara...sådär. :)

Vet en brud som målade POLIS med pensel på sidan av bilen och blev anmäld så vet inte riktigt vad som krävs :)

Jag sysslar med airsoft och för många är hela grejen med den hobbyn att se på pricken ut som ett speciellt militärt förband. Det skall vara rätt skor, byxor, skyddsvästar och hela paketet för att folk ska vara nöjda.

:skrattaåt

Fy fan vad nördigt och patetiskt.

Du har säkert en tuff och ball hobby. Vad sysslar du med?

Fast allvarligt talat, krukdrejning är mer macho än att leka krig i skogen som en förskoleklass....

Visst era ärtpistoler och grejjor är tuffare än förskoleklassens, men det är samma lek....

Fast allvarligt talat, krukdrejning är mer macho än att leka krig i skogen som en förskoleklass....

Visst era ärtpistoler och grejjor är tuffare än förskoleklassens, men det är samma lek....

Jag har i alla fall en hobby som innebär mer än att klaga på allt på ett internetforum. :tummenupp

Nåväl. Känns som jag fått svar på min fråga. Tackar!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT