Fördubbling av trafiksäkerhetspremien om dem borgerliga vinner!

[- sNaIjK -]

Sporthojsnörd
Gick med
7 Sep 2004
Hoj
Stulen
Borgerlig miljardnota till bilister

De borgerliga partierna har enats om
att låta bilisterna ta över kostnader-
na för rehabilitering och sjukskriv-
ning efter trafikolyckor. Besparingen
för Försäkringskassan beräknas till
6-9 miljarder kr/år, skriver DN.

-Det innebär en höjning av trafik-
försäkringen, men det innebär också
att vi främjar trafiksäkerheten genom
att vi får premier som är mer risk-
relaterade, säger m-talesmannen Mikael
Odenberg till SVT:s Aktuellt.

Moderaterna räknar med genomsnittliga
premiehöjningar på 47 procent, medan
Folksam tror på en fördubbling.

Källa: SVT

Som om inte premierna är höga redan.... =/

Ohhh, va skönt!

Banken ringde precis och sa att mitt konto var fullt och det inte fanns mer plats på det!

:rolleyes:

[- sNaIjK -] skrev:

Det är rimligt att man står för sina egna försäkringskostnader. Kör man lungt och snällt = låg premie. Utsätter man sig själv medvetet för stora risker kan man inte komma och kräva att någon annan ska pynta. :mattias

Men samtidigt får man inte glömma att borgarna vill sänka bensinskatten, öka möjligheterna att göra avdrag för tjänsteresor mm.. :tummenupp

Den straffbeskattning som sker på alla de sätt av fordonstrafiken har iaf moderaterna alltid varit emot, biltullar mm, och det är skatterna som kostar.

[- sNaIjK -] skrev:

det är inget annat än socialdemokraterna i nästa val då alltså

a_xc skrev:
det är inget annat än socialdemokraterna i nästa val då alltså

Det är alltså bättre att betala uppehälle för folk som inte vill jobba än att betala sin faktiska försäkringskostnad?

Det finns faktiskt människor som jobbar men har det sämre ställt än ngn som bara lever på bidrag. Det är riktig sossepolitik det :3freak

Rösta blått :tummenupp

TrueBlue skrev:
Det är rimligt att man står för sina egna försäkringskostnader. Kör man lungt och snällt = låg premie. Utsätter man sig själv medvetet för stora risker kan man inte komma och kräva att någon annan ska pynta. :mattias

Men samtidigt får man inte glömma att borgarna vill sänka bensinskatten, öka möjligheterna att göra avdrag för tjänsteresor mm.. :tummenupp

hur man kör spelar ju mindre roll, vill man köra sporthoj får man ju punga ut med pengarna oavsett ens trafikbeteende..... o det känns kanske inte riktigt som om sänkta bensinskatter riktigt väger upp fördubblad trafikförsäkring... jag röstar definitivt rött nästa val! får ju fan slita som ett djur för att ha råd med försäkring som det är nu :huvet

TrueBlue skrev:

Den straffbeskattning som sker på alla de sätt av fordonstrafiken har iaf moderaterna alltid varit emot, biltullar mm, och det är skatterna som kostar.

Det lär inte finnas någon ruta där du kryssar i "lugnt och snällt". Baka in en trevlig självrisk på ett antal tiotusen istället för att höja premien. Då får man stå för sina egna försäkringskostnader.

[- sNaIjK -] skrev:
Det lär inte finnas någon ruta där du kryssar i "lugnt och snällt". Baka in en trevlig självrisk på ett antal tiotusen istället för att höja premien. Då får man stå för sina egna försäkringskostnader.
då är ju vitsen med försäkring ganska borta, men jag håller med föregående talare, betalar gärna mer i försäkring om man kan tjäna pengar på att jobba, och det går fan inte med sossar i styret.
:kocko

kiwimaddog skrev:
jag röstar definitivt rött nästa val! får ju fan slita som ett djur för att ha råd med försäkring som det är nu :huvet
Så du vill fortsätta slita som ett djur för försäkringen. Är det inte bättre med sänkta skatter och ett bättre klimat för alla småföretag så man kan få lite ordning på detta samhället?

sportarn skrev:
Så du vill fortsätta slita som ett djur för försäkringen. Är det inte bättre med sänkta skatter och ett bättre klimat för alla småföretag så man kan få lite ordning på detta samhället?

Ja, helt klart! finns ingen chans att moderaterna skulle sänka skatterna så markant att det skulle göra någon större skillnad för min ekonomi. Dessutom är jag lite av en låginkomsttagare o tänker inte gynna ett parti som skiter i mig o resten av folket som inte fötts med guldskeden uppstucken!

Förstår inte varför skatten på sprit ska sänkas och bensin saktten ej och försäkringarna ska bli dyrare.....de vill värkligen att man ska sita inne o bli grå hårig vid datorn eller dylikt.

Folköl skrev:
Det är alltså bättre att betala uppehälle för folk som inte vill jobba än att betala sin faktiska försäkringskostnad?

Det finns faktiskt människor som jobbar men har det sämre ställt än ngn som bara lever på bidrag. Det är riktig sossepolitik det :3freak

Rösta blått :tummenupp

Jag tror jag ska rösta blått, få en 4dubblad trafikdel i min försäkring på hojjen, men det skiter jag i. Jag tänker använda min "valfrihet" till o bli miljonär eller nåt. Ska ni ha pg-numret dit ni ska skicka stålarna?

Kul o se folk sitta o småflina - annat blir det när sh.com's 2/3 av medlemmarna får sluta åka sporthoj.

Får dom igenom det där förslaget så det slutkört för dom flesta.

Lam-Kaka skrev:
Förstår inte varför skatten på sprit ska sänkas och bensin saktten ej och försäkringarna ska bli dyrare.....de vill värkligen att man ska sita inne o bli grå hårig vid datorn eller dylikt.

Sverige börjar verkligen likna det gammla feodalsammhället där adeln höll bönderna korta med billig sprit och liiiiiiite frihet genom att få behålla liiiiiiiiiite av avkastningen från sin jordlott, resten tog adeln i arrände.

Likadant nu. Sossarna vill hålla oss lagom nöjda genom billig sprit, skatter som ligger precis under smärtgränsen och propaganda om hur bra vi har det jämfört med andra länder. På så sätt ser de till att Svensson inte bråkar för mycket om hur dålig politken är. Allt detta pågår medans sammhällsmaffian och politikerna blir RIKA, på stackars folk som hindras från att jobba.

Passificism och billiga nöjen förekommer i alla komminist och faciststater där man inte vill att individen lyckas.

BORT BORT BORT...

TrueBlue skrev:

anväder man hojen till och från jobbet? njaaaaaaa
och som det skulle kompensera med billigare bensin

TrueBlue skrev:

Helt rätt! Låt alla gamla kärringar o gubbar som överbefolkar långvård o andra statliga inrättningar börja betala för sig - ordentligt! På det sättet kan vi se det 40-talistiska köttberget som en inkomskälla för staten, istället för en hög parasiter som tär på kassan.

Är man sjuk o emlig så ska det fan-i-mig kosta! Det ska löna sig att vara ung, frisk och arbetsför! Kein arbeit, kein freiheit!

Psst, TrueBlue: Ditt inlägg utsätter mig för risk för högt blodtryck - ska du eller jag ta kostnaden? :hihi

Jag undrar hur det går ihop lixom. Jag betalar över tio lax om året i trafikförsäkring. Då har jag haft hojkort sen -96 och aldrig orsakat en olycka.
Tycker ni att jag låter bitter? Vänta då bara tills det där förslaget går igenom.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park