Fördomsfull?! Blir mer o mer!

gladh skrev:
"Den brottstyp där överrepresentationen är som störst är våldtäkter, där närmare 40 procent av gärningsmännen är invandrare. Denna uppgift har också ofta använts som slagträ i olika propagandaformer. En inte ovidkommande information i det sammanhanget är att de personer som begår dessa brott kan räknas i hundratal (storleksordningen 500 fall på ett år) medan det finns närmare en miljon invandrare. Det är så att säga inte speciellt ovanligt att det i en grupp individer, oavsett vilken, finns en promilleandel bestående av ”rötägg”."
Inte för att jag tror att det hjälper, eftersom läsförståelsen på forumet är begränsad till att fatta det det man vill fatta, men jag kompletterar med lite om våldtäktsbiten:

"Som argument mot invandrare i största allmänhet brukar nydemokrater och dylika anföra att "utlänningarna begår nästan hälften av alla våldtäkter".
Det är sant. Under de senaste åren är omkring 40% av de män som dömts för våldtäkt invandrare. Igruppen finns ett starkt inslag av araber, afrikaner och latinamerikaner.

Men det är svårt att dra några som helst slutsatser av siffran 40% eftersom gruppen dömda våldtäktsmän är så liten. Det rör sig omkring 150 personer om året.

Att 60 av dessa personer är invandrare, istället för 17, vilket vore den siffra som skulle motsvara invandrarnas exakta andel av befolkningen, kan i vart fall inte förklaras med kulturskillnader av det ena eller det andra slaget.
Man kan förstås tänka sig att invandrare här som i andra sammanhang döms lättare och hårdare än svenskar. Följaktligen borde invandrarna vara färre än 40% bland de män som anmälts för våldtäkt. Så är det också.

Det är lättare att bli dömd för våldtäkt om man är invandrare än om man är svensk. Men skillnaden är inte så stor att den kan förklara mer än en liten del av överrepresentationen (dessutom döms svenska våldtäktsmän oftare till psykvård, medan invandrarna döms som fullt friska våldtäktsmän till fängelse, eftersom domstolarna tycks tro att det är naturligare för invandrare att begå våldtäkt). Dock: 99,9 procent av invandrarna kommer aldrig att begå våldtäkt.
Men vi talar alltså om 60 personer, 60 invandrade män. Vad har de gemensamt, förutom att de döms för våldtäkt?

En sak är klar. De kommer i huvudsak från kulturer där man ser om möjligt strängare på brottet än vad svensk lagstiftning gör. I muslimsk miljö och i katolsk, är kvinnoskändning ohyggligt skamligt och ohyggligt brottsligt.
Följaktligen återstår inte så många slutsatser. De 60 männen kommer från samhällets botten, de är brottslingar som löser alla sina problem med våld.
På samhällets botten är invandrarna kraftigt överrepresenterade."

Avelin skrev:
Och som Holger säger,, det är ofta folk/personer från annan "kultur" ska
ha med sig hela släkten&kompisgänget då dem ska "prata" med någon. Fegt
som fan! ska man göra upp, så gör man det själv.

Och ja, jag har skrivit att jag ska ta o leta reda på dem som var på min tjej, OCH
att jag ska ha med mig ett gäng kompis. Varför?! Därför: Att han/dem ska få känna
hur min tjej kände sig då. Jag har bara ambitioner att skrämmas, inte slå in skallen på dem.

,, jaja, dubbelmoral, men det skiter jag i. Som jag säger så ska jag inte göra upp på
det fysiska sätter, endast psykiskt :kocko
Om du inte har ambitionen att slå in skallen på dem ska du nog avstå att utmana. Det kommer bara att sluta illa för dej själv.

Sådana här trådar slutar alltid såhär..... är ju så att många tycker inte så bra om invandrare(ofta folk som råkat ur för nåt) och andra tycker dom som inte tycker bra om dom är korkade,hur som helst slutar trådarna alltid med bråk där hälften påstår en sak andra hälften en annan.......

Bingo skrev:
Inte för att jag tror att det hjälper, eftersom läsförståelsen på forumet är begränsad till att fatta det det man vill fatta, men jag kompletterar med lite om våldtäktsbiten:

"Som argument mot invandrare i största allmänhet brukar nydemokrater och dylika anföra att "utlänningarna begår nästan hälften av alla våldtäkter".
Det är sant. Under de senaste åren är omkring 40% av de män som dömts för våldtäkt invandrare. Igruppen finns ett starkt inslag av araber, afrikaner och latinamerikaner.

Men det är svårt att dra några som helst slutsatser av siffran 40% eftersom gruppen dömda våldtäktsmän är så liten. Det rör sig omkring 150 personer om året.

Att 60 av dessa personer är invandrare, istället för 17, vilket vore den siffra som skulle motsvara invandrarnas exakta andel av befolkningen, kan i vart fall inte förklaras med kulturskillnader av det ena eller det andra slaget.
Man kan förstås tänka sig att invandrare här som i andra sammanhang döms lättare och hårdare än svenskar. Följaktligen borde invandrarna vara färre än 40% bland de män som anmälts för våldtäkt. Så är det också.

Det är lättare att bli dömd för våldtäkt om man är invandrare än om man är svensk. Men skillnaden är inte så stor att den kan förklara mer än en liten del av överrepresentationen (dessutom döms svenska våldtäktsmän oftare till psykvård, medan invandrarna döms som fullt friska våldtäktsmän till fängelse, eftersom domstolarna tycks tro att det är naturligare för invandrare att begå våldtäkt). Dock: 99,9 procent av invandrarna kommer aldrig att begå våldtäkt.
Men vi talar alltså om 60 personer, 60 invandrade män. Vad har de gemensamt, förutom att de döms för våldtäkt?

En sak är klar. De kommer i huvudsak från kulturer där man ser om möjligt strängare på brottet än vad svensk lagstiftning gör. I muslimsk miljö och i katolsk, är kvinnoskändning ohyggligt skamligt och ohyggligt brottsligt.
Följaktligen återstår inte så många slutsatser. De 60 männen kommer från samhällets botten, de är brottslingar som löser alla sina problem med våld.
På samhällets botten är invandrarna kraftigt överrepresenterade."

För en gångs skull håller jag med dej, Bingo! :3freak

Nr:18 skrev:
För en gångs skull håller jag med dej, Bingo! :3freak
Fan, då måste det vara något fel :D

Det är förresten en artikel av jan Guilou.

Bingo skrev:
Nej, debatten handlar inte om varför de invandrare som begår illdåd gör det. Den handlar om huruvida vi alla är förbrytare, idioter och skändare av blonda flickor eller inte. Dvs om idiotiska generaliseringar och de slutsatser man drar ur dem.
Nädu Bingo, du har säkert skändat en och annan blond flicka även om det var med hennes medgivande..
Marsch pannkaka över sundet nu.. :fatta!
:D

Det skulle för övrigt vara intressant att se lite vettig statistik om det där med brottsligheten. Hoppas Gladh snart är tillbaka med siffrorna.

Edit: Skriver för långsamt.

Holger skrev:
,,,,,,,,,,,,,,hur som helst slutar trådarna alltid med bråk där hälften påstår en sak andra hälften en annan.......

,,,,,,,,,,,smaken är som baken,,,,,, beviserligen :va

Bingo skrev:
så, nu är saken kollad av Gladh. Lite kommentarer tack.

Även jag väntar med spänning på Markus återkomst till denna tråd.
Förresten var det en intressant komplettering Bingo.

gladh

Ugluk skrev:
Det skulle för övrigt vara intressant att se lite vettig statistik om det där med brottsligheten. Hoppas Gladh snart är tillbaka med siffrorna.

Edit: Skriver för långsamt.

Inte för att jag är snabbare än blixten, men jag är snabbare än Ugluk :hihi

gladh

gladh skrev:
Inte för att jag är snabbare än blixten, men jag är snabbare än Ugluk :hihi

gladh
Äh, jag var ju tvungen att läsa en tiosidorstråd innan jag ens kund blanda mig i.. Du tjuvstartade.. :tungan

Rikard skrev:
Vad är vanligt folk?

Sådant folk som vet vad som är rätt o fel. Som inte ger sig på oskyldigt folk
som har slitit för sina egna pengar och tagit ansvar för att ha en inkomst.
DET är vad jag anser är vanligt folk.

Goodstuff skrev:
Blir du rånad av alla invandrare du träffar? Killen som har den nattöppna kvartersbutiken har såklart rånat dig när du kommit in och hyrt videofilm?
Nej, långt ifrån, jag syftar mer på de yngre invandrarna man möter i grupper på stan, det är inte ofta de bara passerar utan att börja jävlas på ett eller annat sätt.

Chrille skrev:
Vilka områden i Kristianstad har:
de lägsta hyrorna?
den lägsta statusen?
störst andel arbetslösa?
störst andel lågutbildade?
störst andel socialt utslagna/dömda på förhand?

Det finns väl inget tvivel om att dessa områden är de värsta i din stad, med rent farliga omgivningar/invånare, men tror du för en sekund att de hade varit bättre om de bebotts av blonda svenskar med likvärdiga förutsättningar??
Hade jag bott i ett av de områden Kristianstad med:
de lägsta hyrorna
den lägsta statusen
störst andel arbetslösa
störst andel lågutbildade
störst andel socialt utslagna/dömda på förhand
så hade inte jag sett det som en anledning att gå på stan och mucka med precis alla yngre försvarslösa personer jag träffar.

Och ja, jag tror att det hade varit bättre om de bebotts av blonda svenskar med likvärdiga förutsättningar

kaZmur skrev:
de lägsta hyrorna
den lägsta statusen
störst andel arbetslösa
så hade inte jag sett det som en anledning att gå på stan och mucka med precis alla yngre försvarslösa personer jag träffar.

Och ja, jag tror att det hade varit bättre om de bebotts av blonda svenskar med likvärdiga förutsättningar
Men det var väl en jävla massa "om" i det inlägget. Däremot inget svar på frågan i inlägget du besvarade. Förstod du inte vad du läste?

kaZmur skrev:
de lägsta hyrorna
den lägsta statusen
störst andel arbetslösa

Jag saxar mer från BRÅ:s hemsida. Detta är från sidan: "Vilka begår brott" och är en genomgång över de variabler som kan innebära en förhöjd risk till brottsligt beteende.

"Sociala bakgrundsfaktorer
Den kriminologiska forskningen om sambanden mellan sociala bakgrundsfaktorer och barns och ungdomars brottsliga beteende har visat att det brottsliga beteendet är relaterat till låg socioekonomisk status (socialgrupp), att familjen är splittrad, att man bor trångt, att familjen flyttar runt till olika bostadsområden, att föräldrarna är födda utomlands (invandrarbakgrund) samt att föräldrarna själva har ett brottsligt förflutet. Goda känslomässiga relationer till föräldrarna eller någon annan vuxen (lärare eller kamrats förälder) kan dock mycket väl kompensera för brister i uppväxtmiljön.

Forskningen om sambanden mellan klimatet i familjen och barns brottslighet visar att föräldrars insyn i vad deras barn gör på fritiden när de inte är hemma tillhör en av de starkaste faktorerna att förklara barnens brottsliga beteende. Ju mindre föräldrarna bryr sig om vad barnen sysslar med när de är ute om kvällarna, desto oftare är barnen involverade i brottslig och annan socialt avvikande verksamhet."

"Brottsliga kamrater - risk
En av de faktorer som kanske bäst förklarar barns och ungdomars brottsliga beteendetendenser är umgänget med brottsliga kamrater. När föräldrar inte tillräckligt engagerar sig i vad deras barn håller på med när det är ute om kvällarna och när barnet inte fäster någon större vikt vid skolan och skolarbetet kan kontakter med brottsliga ungdomar innebära en särskilt stor risk för att en brottslig karriär inleds."

Med andra ord, det finns strukturella förklaringar till brottslighet som har social grund. Det innebär dock inte att vi ska tycka synd om de som begår brott. De ska lagföras. Men det innebär dock att man kan se vilka sociala faktorer som man kan arbeta mot för att minska brottsligheten.

gladh

Nyheter
Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...