Fördomsfull?! Blir mer o mer!

gladh skrev:
Är det så?
Vad står invandrare för?
Fakta efterfrågas, inte nåt nationaldemokratiskt dravel.

gladh
Naturligtvis är det så, det vet alla här. Istället för att skrika efter fakta, kan inte du visa på motsatsen om du är så säker.

Om man sedan ska diskutera varför det är på ett visst sätt, det är en annan sak - men kom inte och insinuera att invandrare i första och andra generation inte är överrepresenterade vad gäller våldsbrott.

gladh skrev:
Jamen visa mig dendär jäkla statistiken som alla talar om existerar. Dendär hemliga statistiken som polisen och regeringen hemlighåller för alla vnliga svenskar. Visa mig siffror som har vetenskaplig grund.

gladh

Finns hos BRÅ. Kolla själv.

Nova skrev:
Öga för öga. Tand för tand :fatta!

Du är en listig en du!

Det skulle möjligtvis kunna gälla exakt vid samma tidpunkt som ens egna ögon och tänder far all världens väg. Kallas självförsvar...
Vid en tidpunkt efter den aktuella händelsen kallas det idiotiskt beteende.

Jag skiter i om det är en Iranier/Turk/Kurd/Kines/Japan/Svenne. Gör man
något fel så ska man straffas. Och sanningen i och med frusna painbollkulor
kan ni ta med en nypa salt. Men att jag tänker leta upp dem kan man ta lite
mer seriöst. Vad jag ska göra?! Jag tänker skrämma upp dem ordentligt.
Sprida lite liddande o smärta, det ska jag väl försöka låta bli. Men dem ska betala
tillbaks o själva få känna sig förnedrade o föromjukade! Det är iaf mitt mål.
Och blir det tjafs och DEM (idioterna) börjar bråka så är det väl bara självförsvar
iaf det blir en smäll utdelat.

Och att det blivit en rasistfråga eller ej,, det är jag inte förvånad över!
Jag är VÄLDIGT säker på att det bor en liten smygrasist i varje svenne, fast
dem kanske inte vågar säga det rätt ut. Men visst, många är som jag själv, och
kommer på sig själva o skäms lite (tror jag skrivit det tidigare i tråden oxå).
Men när man själv/sina närmaste blir lidande/utsatta för något brott, som detta, så
relaterar man det till invandrare (då det faktiskt var det). Och det skapar ju
ännu mer osämja med "dem".
Det kan väl INGEN säga imot att det blir då!? Visst, jag tragiskt o synd, men oundervikligt!

MEN det som skrämmer mig mest är ju som någon annan skrev tidigare, att dem
går inte utanfär dörren utan att beväpna sig med dyligt som kniv, knogjärn?!
Vissa pundare stjutvapen. DET som skrämmer mig mest. Att man inte
bara ska vara orolig för en redig smäll, utan man ska vara rädd för att blir dödad.
Okej, jag som kille anser mig aif inte behöva oro mig för våldtäkt, men fy fan
som tjej/kvinna att behöva vara orolig för att bli våldtagen på väg hem från middagen
med sina föräldrar, eller man kommer från krogen, what ever! Att man äns ska
behöva anpassa sig till skiten. Det är ju det som är det tragiska.

ursäkta,, gled iväg lite :rolleyes: Men som många säger,,, tycker det blir värre
o värre med tiden. Jävligt trist iaf!

Markus skrev:
Finns hos BRÅ. Kolla själv.

Under statistik- välj tabell- lagföringsstatistiken hittar jag inget alternativ som visar 'Brottstyp och nationalitet'. Ingen annanstans heller.

Var hittade du den? Mellan raderna?

Last edited:
Det är skillnad på statistik och statistik. Statistik är vad man vill att den är. Vill man veta hur det verkligen är så är väl SCB bra. Kan mycket väl vara så att invandrare står för procentuellt mer brott än "svenskar" men innan jag tror helt på det skulle även jag gärna vilja se lite RIKTIG statistik på det. Under väldigt många års tid har man hört att folk säger att enligt statistiken så är det så men ingen gång har någon kunnat uppvisa någon form av bevis på det. Då menar jag inte statistik från olika högerextremistiska organisationer. Grundregel nr1 när ni kollar statistik är att vara skeptiska, ta reda på VARFÖR undersökningen har gjort och av vem/vilka. Vill jag visa på att katter står för största delen av inbrott i sverige så kan jag göra det om jag gör det på rätt sätt. Så innan ni hänvisar till statistik kolla upp den statistiken ni hänvisar till själva först, är den trovärdig? Har den kanske skapats i syfte att visa på att det är på något visst sätt?

Nova skrev:
Av egen erfarenhet så vill jag hellre ha "svensk" läkare. Givetvis finns det bra immigrant-läkare men ingen som jag har stött på tyvärr.

,,,ibland kan jag hålla med, MEN ENDAST PÅ GRUND av att det ibland kan vara
svårt o komunisera med invandrar-läkare. Men jag tvilar inte alls på deras
kunskap. Men jag säger inte nej till hjälp, men man kan ju få ha sin ippfattning av det hela.
Men tycker det är riktigt trist att vi i ena stunden gnäller på att vi har
brist på läkare, o nästa läser om taxi-chafören som sitter på en perfekt o färdigutbildad
läkarutbildning och många års erfarenhet.

Det är jävligt märkligt att unga män, som ska vara i sina bästa år, äger tankeförmåga och allmänbildning som ett gäng mindre bemedlade sängvätare.

Det är inte konstigt att invandrare är överrepresenterade inom vissa typer av kriminalitet. Likaså är medelålders URSVENSKA män överrepresenterade inom andra typer av kriminalitet.

Så länge ni är så j-a många som resonerar som grottmänniskor som är rädda för allt nytt och ovanligt så är det ingen ide att förklara för er att skälen till varför det är som det är inte är så enkla som hudfärg och religion.

Ett av världens bästa skolsystem hjälper uppenbarligen inte alla....

edit/förtydligande

Last edited:
Officiell statistik
Sedan den 1 juli 1994 ansvarar BRÅ för den officiella kriminalstatistiken (tidigare hade Statistiska Centralbyrån, SCB, detta ansvar). I den officiella kriminalstatistiken ingår:

polisanmälda brott

uppklarade brott

personer misstänkta för brott

personer lagförda för brott

kriminalvård

återfall i brott

Personerna som ingår i statistiken registreras vad det gäller kön och ålder.

För övrigt så är det en intressant sida. Läs på!!

Last edited:
Chrille skrev:
Det är jävligt märkligt att unga män, som ska vara i sina bästa år, äger tankeförmåga och allmänbildning som ett gäng mindre bemedlade sängvätare.

Det är inte konstigt att invandrare är överrepresenterade inom vissa typer av kriminalitet. Likaså är medelålders URSVENSKA män överrepresenterade inom andra typer av kriminalitet.

Så länge ni är så j-a många som resonerar som grottmänniskor som är rädda för allt nytt och ovanligt så är det ingen ide att förklara för er att skälen till varför det är som det är inte är så enkla som hudfärg och religion.

Ett av världens bästa skolsystem hjälper uppenbarligen inte alla....

På tal om grottmänniska så ta en titt på avatarus dräggus :hihi

Chrille skrev:

Vad är din poäng? Vilka typer av kriminalitet menar du nu?

Chrille skrev:

Hudfärg har absolut INGENTING att göra med kriminalitet. Kultur och religion har det.

Flamma77 skrev:
Du är en listig en du!

Det skulle möjligtvis kunna gälla exakt vid samma tidpunkt som ens egna ögon och tänder far all världens väg. Kallas självförsvar...
Vid en tidpunkt efter den aktuella händelsen kallas det idiotiskt beteende.

Jo jag är en listig jävel :yoparty Däremot så verkar du vara övermoralisk på något sätt. Om någon dum jävel skulle våldta eller misshandla någon god vän eller familjemedlem så kan du ge dig fan på att de flesta får tankar på vedergällning mot gärningsmannen. Rent naturligt.

Markus skrev:
Hudfärg har absolut INGENTING att göra med kriminalitet. Kultur och religion har det.

Vilken är världens mest kriminella religion och kultur då? Torde vara ganska enkelt att redovisa enligt dig.

Goodstuff skrev:
Vilken är världens mest kriminella religion och kultur då? Torde vara ganska enkelt att redovisa enligt dig.

Beror på vilket tidsspann du tittar på, kristendomen tror jag leder. ´Nog vet du väl att många lagbrott begås i guds/helig boks namn?

Kriminella kulturer känner väl alla till. Dock "får" man endast nämna ett fåtal, t.ex fotbollshuliganernas "kultur".

Markus skrev:
Vad är din poäng? Vilka typer av kriminalitet menar du nu?

...

Trodde att du skulle klara hoppa in ett par snäpp högre upp än så?

I fängelser är invandrare ofta överrepresenterade som de lägsta samhällsklasserna i Sverige alltid har varit. Den typ av brottslighet som renderar i fängelse av typ Kumla är alltid överrepresenterad bland folk som är att betrakta som lågutbildade och långt ner i samhället.

Vilka tror du dominerar i utredningar om ekonomisk brottslighet?

Markus skrev:
...

Om man sedan ska diskutera varför det är på ett visst sätt, det är en annan sak - men kom inte och insinuera att invandrare i första och andra generation inte är överrepresenterade vad gäller våldsbrott.

VARFÖR är väl det viktigaste i sammanhanget. Tänker man på VARFÖR så inser man att i ett vidare perspektiv så tillhör invandrarna samma klasser som alltid varit överrepresenterade i de här sammanhangen. Tänker man inte tanken VARFÖR så är risken liten att man förstår något - någonsin.

Chrille skrev:
Trodde att du skulle klara hoppa in ett par snäpp högre upp än så?

I fängelser är invandrare ofta överrepresenterade som de lägsta samhällsklasserna i Sverige alltid har varit. Den typ av brottslighet som renderar i fängelse av typ Kumla är alltid överrepresenterad bland folk som är att betrakta som lågutbildade och långt ner i samhället.

Vilka tror du dominerar i utredningar om ekonomisk brottslighet?

Om du vill ha en debatt med folk som tycker annorlunda än dig kan du hoppa över spydigheterna. Jag tycker att ditt inlägg ser korrekt ut för övrigt. Däremot så kan inte invandrares högre brottslighet bara förklaras med sociala skäl. De är så pass kraftigt överrepresenterade att det måste finnas fler orsaker. Vilka orsaker tror du att det är?

Back