Fördelar/nackdelar med separata SM och B-tävlingar.

Nr:18 skrev:
Hur stor skillnad är det med b-förare på en 250SP kontra 250R?
Om inte roadracing.se legat nere så skulle både du och jag enkelt ha kunnat leta fram den informationen men nu går det ju inte...

Snabb B-förare i 250SP kör låga 59'or på Sviestad men normalt runt minuten. Snabb B-förare i 250R kör 55'or (Erik Sjöströms först test av en TZ250 t.ex) men kanske mer normala tider är 56-57 och har toppfart på 220 kan jag tänka mig. Jag har läst 187 km/h på min som mest...
På Anderstorp blir det ännu mer påtagligt, Anna körde 1.53 och en 250R ligger väl på 1.45 utan större problem skulle jag tro.
Stora fartskillnader, stora accskillnader, STORA skillnader helt enkelt. Går inte att jämföra med 750cc kontra 1000 cc.
 
Torkel skrev:
Du menar alltså att B-förarna i 250SP ska köra tillsammans med 250R's B-förare? Det blir ju roliga race... :rolleyes:
Tycker du att A-förarna i 250SP ska byta klass eller göra som de flesta andra A-förare i 250SP gjorde efter 2002 dvs lägga av?


Om ens mål är att vinna rookie 250 kanske man skall köpa en gammal 250r som förmodligen inte är speciellt mkt dyrare varken att köpa eller hålla igång än en 250sp och troligen mkt roligare att köra.
 
Torkel skrev:
Du menar alltså att B-förarna i 250SP ska köra tillsammans med 250R's B-förare? Det blir ju roliga race... :rolleyes:
Tycker du att A-förarna i 250SP ska byta klass eller göra som de flesta andra A-förare i 250SP gjorde efter 2002 dvs lägga av?


ps jag bestämmer inte, det var bara mitt förslag för hur det skulle bli bättre i SM ur mitt eget personliga perspektiv, givetvis finns det antagligen lika många förslag och viljor som det finns användare på sporthoj ds
 
RS250RR skrev:
Om ens mål är att vinna rookie 250 kanske man skall köpa en gammal 250r som förmodligen inte är speciellt mkt dyrare varken att köpa eller hålla igång än en 250sp och troligen mkt roligare att köra.
Precis, men det är döden för 250SP i såna fall. Men bra för er som vill sälja begagnade racers förstås...
Jag tycker att den standardklass vi har i 250SP fungerar förbaskat bra, vi har många aktiva och fler på väg in.
Därför tycker jag att ditt förslag är dåligt och mest ett uttryck av att ni snabba A-förare inte vill ha med de långsammare B-förarna i era race. Vilket jag också kan ha förståelse för.
 
Torkel skrev:
Precis, men det är döden för 250SP i såna fall. Men bra för er som vill sälja begagnade racers förstås...
Jag tycker att den standardklass vi har i 250SP fungerar förbaskat bra, vi har många aktiva och fler på väg in.
Därför tycker jag att ditt förslag är dåligt och mest ett uttryck av att ni snabba A-förare inte vill ha med de långsammare B-förarna i era race. Vilket jag också kan ha förståelse för.


jag ger mig, (ingen är sämre än att man kan ändra sig) nytt förslag:

b-klasser

250 std
250 rookie
600 rookie
1000 rookie
 
Torkel skrev:
Precis, men det är döden för 250SP i såna fall. Men bra för er som vill sälja begagnade racers förstås...
Jag tycker att den standardklass vi har i 250SP fungerar förbaskat bra, vi har många aktiva och fler på väg in.
Därför tycker jag att ditt förslag är dåligt och mest ett uttryck av att ni snabba A-förare inte vill ha med de långsammare B-förarna i era race. Vilket jag också kan ha förståelse för.

Jag tror 250SP gör sig bäst som ren B-klass om nu A och B-förarna ska gå skilda vägar.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top