Fördelar med puckelställ?

Kör man sporthoj vill man inte ha krage, den kilar in sig under hjälmen när man hänger av och tittar fram.
Finns det kraglösa ställ utan puckel? Varför skulle man vilja ha det?
 
Lite vardagsnackdelar med puckel:
*Lycka till med att få på dig en ryggsäck...
*Lycka till med att få på dig en jacka utanpå...
*Lycka till med :ligga efter att du väl skjutsat :tuttar - hon kommer hata pucklar...



Ja, det är självupplevt... :huvet

Hörde av en kille som jobbat som akutläkare att man inte bör använda ryggsäck när man kör hoj. Kör man omkull och glider av så är det stor risk att ryggsäcken hakar tag i saker, grenar buskar och annat småskit som annars är rätt ofarliga. Selarna på ryggsäcken är kraftiga och går inte av utan det är ryggen som får ta smällen. Han hade sett ett par fall där ryggraden dragits isär och orsakat skador på grund av det. Spänn fast ryggan på hojen eller köp tankväska istället.
 
Hörde efter egen praktvurpa att puckeln skall hindra huvudet att komma för långt bak om man står på skallen och inte för långt fram när man kanar på rygg och då även göra så att inte hjälmen hakar fast i något på marken. Just det sista vill man inte helst vara med om kanske. För min del är det givet med både rygg- och bröstskydd.

Köpte själv helställ nu efter att ha kört tvådelat där båda har puckel. På helstället går den övre kanten ner lite för att man inte skall få hjälmen mot den när kryper ner över tanken. Jag har inte kört med det ännu men köper argumentet då jag känt att puckeln på det tvådelade tar i där ibland.

Om du vill vara rädd om nacken och förhindra de kraftiga rörelserna framåt och bakåt så gör nog inte puckeln så stor nytta. Skaffa en sån här krage istället.

ImageUploadedByTapatalk1423695624.765648.jpg
 
Lite vardagsnackdelar med puckel:
*Lycka till med att få på dig en ryggsäck...
*Lycka till med att få på dig en jacka utanpå...
*Lycka till med :ligga efter att du väl skjutsat :tuttar - hon kommer hata pucklar...
Ja, det är självupplevt... :huvet

* Rygga: no problemo på ett Alpinestars Motegi
* Endurojacka: no problemo heller

Om du vill vara rädd om nacken och förhindra de kraftiga rörelserna framåt och bakåt så gör nog inte puckeln så stor nytta. Skaffa en sån här krage istället.

View attachment 416055

Senast jag kollade var kragar fortfarande inte utvärderade om ifall de löser mer problem än de orsakar så mig veterligen finns inget officiellt organ som rekommenderar dem ännu.
Inte samma sak som att de inte fungerar men om det stämmer kanske man ska hålla isär åsikter från statistik.
 
Om du vill vara rädd om nacken och förhindra de kraftiga rörelserna framåt och bakåt så gör nog inte puckeln så stor nytta. Skaffa en sån här krage istället.

View attachment 416055

Jag har kikat på en sådan men frågan är hur den funkar vid en vurpa och om den kan vara i vägen på banracing. De flesta crossåkare med självbevarelsedrift använder väl dem i dag. Jag har själva varit aktiv i det och förstår att den inte bör vara så värst mycket i vägen. Däremot är jag osäker hur det blir på en lång raka nära man kryper ner bakom kåpglaset eller hänger i en böj. Någon som vet?
 
Hörde av en kille som jobbat som akutläkare att man inte bör använda ryggsäck när man kör hoj. Kör man omkull och glider av så är det stor risk att ryggsäcken hakar tag i saker, grenar buskar och annat småskit som annars är rätt ofarliga. Selarna på ryggsäcken är kraftiga och går inte av utan det är ryggen som får ta smällen. Han hade sett ett par fall där ryggraden dragits isär och orsakat skador på grund av det. Spänn fast ryggan på hojen eller köp tankväska istället.

Du har rätt i allt!
Jag gillar inte heller att ha ryggsäck, känner mig "låst" på nåt vis. Men ibland är den ett nödvändigt ont om man ska handla lite eller så.



Nu är det slut på OT-spam för mig. :)
 
Jag har kikat på en sådan men frågan är hur den funkar vid en vurpa och om den kan vara i vägen på banracing. De flesta crossåkare med självbevarelsedrift använder väl dem i dag. Jag har själva varit aktiv i det och förstår att den inte bör vara så värst mycket i vägen. Däremot är jag osäker hur det blir på en lång raka nära man kryper ner bakom kåpglaset eller hänger i en böj. Någon som vet?

Diskussionen från officiellt håll är väl ifall det är värst att böja huvudet i skarp vinkel eller att få huvudet lyft av nackskyddet ifall det nu blir såpass mycket våld att det kommer ifråga.

Senast jag kollade fanns det för lite statistik för att avgöra ifall skyddet hjälper eller stjälper när det behövs som bäst.

Men svaret härifrån: ingen aning men jag tycker det ser ut som att det finns risk för att det gör det väldigt tungt att titta upp ordentligt när man svänger eller?
 
För mig har det egentligen ingen betydelse alls mer än att puckeln kan vara onödig att ha just för att man inte ligger på tanken.
 
Jag har kikat på en sådan men frågan är hur den funkar vid en vurpa och om den kan vara i vägen på banracing. De flesta crossåkare med självbevarelsedrift använder väl dem i dag. Jag har själva varit aktiv i det och förstår att den inte bör vara så värst mycket i vägen. Däremot är jag osäker hur det blir på en lång raka nära man kryper ner bakom kåpglaset eller hänger i en böj. Någon som vet?

Spontant tänker jag såhär, förare i Moto GP med mera brukar ju i regel alltid ha högsta möjliga skyddsnivå. Och dom kör utan krage, om det sen är p.g.a rörlighet eller ej anses säker vet jag ju dock inte.
Ungefär som att alla Motocross proffs kör med krage för att man anser att det skyddar bra och inte hämmar körförmågan.
 
Sen är det ju lite skillnad på fart och typ av vurpa mellan cross och asfalt. Att missa en platå och landa med huvudet före ner i sanden är ju klart förekommande hos crossåkarna med klar fördel av kragen. Hos oss mer smutsfria åkare ser det lite annorlunda ut. Kanske den varianten med airbag som mest syftar till att hindra onödiga vinklar än att ta upp kraft från hjälmen och fördela över axlarna.

Bara en tanke.
 
Spontant tänker jag såhär, förare i Moto GP med mera brukar ju i regel alltid ha högsta möjliga skyddsnivå. Och dom kör utan krage, om det sen är p.g.a rörlighet eller ej anses säker vet jag ju dock inte.
Ungefär som att alla Motocross proffs kör med krage för att man anser att det skyddar bra och inte hämmar körförmågan.

Tror att det handlar om rörlighet. Dessutom har alla i MOTO GP och övriga på liknande nivå inbyggd airbag i stället. Tittade själv på ett sådant ställ men tvekade för priset. Givetvis är man värd det men jag fortsätter att köra med marginal och håller mig mest på bana. Går priserna ner framöver blir nästa ställ ett sådant.
 
Last edited:
Har inte provat kragen själv än men en kompis har en och han säger att han inte märker av den och att den troligen räddade livet på honom vid en riktigt otäck krasch.
 
Aerodynamik är väl en sak.

Än viktigare är väl att hjälmen utan puckeln sticker ut avsevärt från ryggen vilket ger nacken en rejäl kyss om man går i backen. Så med en rätt dimensionerad puckel hålls nacken rak även om man går i backen.

Inte så vetenskapligt förmodligen med tanke på att pucklarna har alla möjliga dimensioner medan hjälmarna är tämligen lika, men det torde vara en positiv konsekvens om inte annat.
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top