Fördelar med enstånkare?

noonesname

Ny medlem
Gick med
13 Apr 2008
Hoj
Honda xl 400R -83, Suzuki savage 650 -94
har en en ensam cylinder på låt oss säga 500cc någon fördel gäntemot tex. två 250cc cylindrar? (förutsatt att motorerna i övrigt är likadant bestyckade och lika bra):va

500cc kommer ha mer vrid, och varva mindre, 250 2cyl kommer ha högre effekt och varva mer. Eller vad pratar vi om? 2-eller 4-takt?
Vänta till nån guru kommer får han förklara :)

nja, 4-takt kan vi säga. Vad menas med "vrid", är det vridmoment?

"De vanligaste felen många gör är följande:
Man kallar styrka på höga varv för ”effekt” och styrka på låga varv för ”vridmoment” precis som att dessa fysikaliteter vore bundna till vissa varvtal."

Bara snabbt hämtat ur en internetsida som förklarar vad vridmoment är...

Jag tror inte att enstånkhonken har mer vrid, men kanske en tidigare topp. encylidriga har ett mycket kortare varvtalsregister, detta gör dom, enligt mig lite mer stökiga att köra. Under 3000 varv är dom omöjliga sen händer allt upp till kanske 7000 varv och sen inget mer. Jag tycker en twin är trevligare om man ska köra på vägen, men i skogen eller på crossbana vill jag ha en cylinder som ryter till och skjuter iväg ekipaget så fort man rör gasen.

500cc kommer ha mer vrid, och varva mindre, 250 2cyl kommer ha högre effekt och varva mer. Eller vad pratar vi om? 2-eller 4-takt?
Vänta till nån guru kommer får han förklara :)

Jag tror han menar två cylindrar på 2*250 cc jämfört med en cylinder på 1*500cc.

Då får dom två konstruktionerna ungefär samma vrid (~50Nm för en 4takt icke överladdad bensinare). Den tvåcylindriga kommer vara lättare att plocka mer effekt ur (lättare att få att varva pga bättre balans och förmodad kortare slaglängd) men den encylindriga blir lättare och billigare då den är enklare att konstruera och serva.

En stånka känns brutalare och låter bättre.
En stor puff vart annat varv i stället för pruttandet från en popcornmaskin.

Största skillnaden i verkligheten är väl att stånkan ger sin effekt vid lägre varv - Twinen varvar mer.
Skall du åka terräng, så är en stånka oslagbar.
På väg/bana passar en twin bättre.
Letar du motor till ett bygge, så rekomenderar jag XR600 stånka eller Kawasakis GPZ500 twin.
Små, lätta, billiga och pålitliga.

Efter över 30 mil i helgen i på en XT600 kan jag bara höja mina armar & hyllla enstånkan! helt underbart koncept..speciellt på grusväg! mumma!!

Då får dom två konstruktionerna ungefär samma vrid (~50Nm för en 4takt icke överladdad bensinare). Den tvåcylindriga kommer vara lättare att plocka mer effekt ur (lättare att få att varva pga bättre balans och förmodad kortare slaglängd) men den encylindriga blir lättare och billigare då den är enklare att konstruera och serva.

Inte säkert att den encylindriga blir enklare och billigare att konstruera. Dessa måste ofta förses med balansaxlar för at motverka vibrationerna, och har dessutom ofta dubbla tändstift för att få ut en hygglig effekt. Dessutom kräver de ofta arrangemang med dubbla förgasare och dubbla avgasrör, och därmed blir de minst lika komplicerade som en tvåcylindrig hoj.

Detta gäller moderna enstånkor på 500 cc eller mer, småcyklar på 125 cc kan med fördel göras encylindriga.

stånkan låter puppuppuppupp och de är inte fy skam. Sen om man kör stånka har man även rätten att ha lågkomp. Då låter den fuffuffuffuffuff...

Varför kompromissa? Gör som jag och åk 250-stånka.

Efter över 30 mil i helgen i på en XT600 kan jag bara höja mina armar & hyllla enstånkan! helt underbart koncept..speciellt på grusväg! mumma!!

Den motorn är dessutom världens bästa stånka. Undrar hur många sådana som överlevt sina ägare..

Den motorn är dessutom världens bästa stånka. Undrar hur många sådana som överlevt sina ägare..
XR motorerna (luftkylda) är otroligt hållbara och känns som en räjsigare konstruktion.
Jag tjöppte en XR500 -81 för att köra slut på medans jag renoverade TR1an.
Tre år senare så startar den på första kicken.
Jag kommer att renovera motorn och bygga grusräser av den.

Ja jävlar var de motorerna fick gå i budhojarna. Redan under min gymnasietid i mitten på 80-talet så kunde man detektera en budhoj på det karaktäristiska XT-ljudet: Ett lite slött men taktfast lågkompat pha-pha-pha och sedan ett vandrande förgasarsnörvel på motorbroms. På vintrarna såg motorerna ut som korallrev av fastbränt salt och snöslask. :D

Last edited:
Vridmomentet har ingen betydelse om det är många eller få cylindrar. Vridet brukar ligga på ca 100Nm/liter cylindervolym. (+/-20Nm)
Däremot så blir den användbara vridmomentskurvan bredare ju fler cylindrar motorn har.
EN en cylindrig motor har sin formtopp mitt i effektregistret. För att falla platt som en pankaka på låga varv och få astma på höga varv.

Effekten ökar också med antalet cylindrar, pga kortare slaglängd. Mao högre varvtal.

Fördelar är billig, lätt och enkel konstruktion. Dom förmedlar mycket känsla, vissa gillar den, vissa inte.
En trimmar stånka som passerar på 8000rpm med hög fart är någon ting speciellt. Det känns i magen :-)

Mats

Stånkor låter som en flodhäst med diarré!

Twinar börjar låta OK.

Triplar är en felkonstruktion.

Flercylindriga småmotorer låter kul!

Tvåtaktare oavsett cylinderantal låter härligt!

En anledningen att motorer med fler cylindrar kan alstra högre litereffekt beror på möjligheten till större sammanlagd ventilarea, eller kolvarea om man så vill. Detta ger bättre fyllnadsgrad.

Stånkor låter som en flodhäst med diarré!

Twinar börjar låta OK.

Triplar är en felkonstruktion.

Flercylindriga småmotorer låter kul!

Tvåtaktare oavsett cylinderantal låter härligt!

App-App-App ! I dom aldra flesta fall är det fördelaktigt med ett udda antal cylindrar 3-5-7-9...osv det var därför man började görs 5 cylindriga bilmotorer men som alltid nuförtiden premieras yta istället för innehåll.

App-App-App ! I dom aldra flesta fall är det fördelaktigt med ett udda antal cylindrar 3-5-7-9...osv det var därför man började görs 5 cylindriga bilmotorer men som alltid nuförtiden premieras yta istället för innehåll.

Kanske när det gäller radialmotorer (stjärnmotorer, där är det rent av nödvändigt) men i en radmotor har jag svårt att se några fördelar.

Anledningen till att man började göra 5cylindriga bilmotorer inbillar jag mig var för att (främst när man började tvärställa) man inte rymde en rak 6a men ville ha mer än en fyra...

Upplys mig gärna varför en uddacylindrig motor skulle vara bättre?

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT