Fördelar med blank skärm?

• Thread starter Thread starter Merovingian
  • Start date Start date

Merovingian

Guest
Vågade mig in på Mediamarkt förra helgen och fick till min fasa se att blanka skärmar har totalt tagit över laptop-marknaden.
Endast en enda av fruktansvärt många datorer hade hederlig matt yta.
Själv hade jag en tokdyr VAIO á 17" blankskärm, och vid det tillfället undrade jag varför folk gnällde över reflektioner och dylikt. Bara det att den visade sig ha en av de bästa skärmarna någonsin monterad i en kommersiell laptop.
Nu har jag en HP med likadan skärm som du hittar på alla andra laptops hos stormarknaden, och jag kunde fan inte vara mer missnöjd med skiten.
Blänk precis hela tiden även om det är becksvart inne, såvida man inte drar upp ljusstyrkan till max. Då blir det gränsfall till hjälpligt. Betraktningsvinkeln vertikalt är lika dålig den. Tråkigt grå färgåtergivning är även en klassiker.
På jobbet däremot har alla datorer matt skärm, vilket är en skön omväxling.

Säg mig, varför har utvecklingen gått åt det här hållet?
Jag har hört argument såsom "Det är bättre när man ser på film!", vilket inte håller alls. Dels för att det inte är bättre, och dels för att man inte ska se film på en bildyta á 15,6 tum. Dessutom är aspektration fel för film i de allra flesta fall.

Vänligen kom med bra argument om varför man ska ha blank yta istället för matt.
Jag blir ohälsosamt irriterad på denna dumhet, så om någon kan frälsa mig åt andra hållet, då är det endast till godo.

Jag håller helt med dig!

Systern har en sketen budgetlaptop med blank skärm. Visst går det ju an, men det är långt ifrån behagligt.
Sen får man ju fingeravtryck och allehanda repor som ett brev på posten.

Men det verkar inte vara lika vanligt på plattskärmar till stationära datorer?
Köpte en ny till jobbet för 3-4 månader sen och den är matt.

Jag har oxå en Viao med blankskärm men jag tycker den är jävligt bra?

Kan det ha med att det inte fastnar lite mycket damm på dom?

Jag har fått för mig att det är ett billigt sätt att "förbättra" kontrast och färgåtergivning.

Hatar också blanka paneler generellt men Vaion jag har är OK (men inte mer). Dock är färgerna lite för mättade.

Varför får ni fingeravtryck? Sluta pilla på panelerna ;)

Jag har fått för mig att det är ett billigt sätt att "förbättra" kontrast och färgåtergivning.

Hatar också blanka paneler generellt men Vaion jag har är OK (men inte mer). Dock är färgerna lite för mättade.

Varför får ni fingeravtryck? Sluta pilla på panelerna ;)

Jo, det är nog vad det hela handlar om. Blänker det ser det dyrare ut.
Skit, tycker jag. Blev Kapten Bister när jag såg en milslång radda datorer med blankskärmar. :mad:

min asus med 17" skärm är blank, inomhus har jag inga större problem med det, gäller att inte ha solen i ryggen så klarar man sig rätt bra.
utomhus är det bra knöligt när solen skiner.

men hur får ni repor och fingeravtryck på skärmen?
dammteorin tror ja inte på, för min blir dammig som skam.

Matt är bättre än blank, jag har både och och jag ser inga fördelar alls med den blanka. Samma sak med tv, har en ny lcd med matt skärm= klockrent, men sen har jag en lite äldre plasma med blank skärm= skit då man ser dammet betydligt bättre och varenda ljusgnutta speglar sig i skiten :mad:

Kompisens Mac Book Pro har ju hur skön skärm som helst och den är blank. Inte märker jag av massa speglingar.

Kompisens Mac Book Pro har ju hur skön skärm som helst och den är blank. Inte märker jag av massa speglingar.

Det finns bra sätt att tillverka blankskärmar på, och så finns dåliga.
Saken visar sig som så att 99% av blankskärmarna är skit, men att det finns 1% som faktiskt är bra.
Min gamla VAIO kan nästan anses som halvblank. Inte alls samma reflektioner och samtidigt är den ytan betydligt mjukare än den på min nuvarande.
Summa summarum: Blankskärmar kan göras ordentligt, men oerhört få gör det. Och kan man inte göra en ordentlig, då ska man hålla sig till matt. :mattias

Sedan är det säkert en kostnadsfråga. En Mac är ju inte helt billig. Man får det man betalar för?

Jag tyckker att blanka skärmar är anus. Det slutade med att jag köpte en HP Workstation för att den hade en matt skärm.

Anledningen till att blanka skärmar har tagit över, tror jag, är att det är alldeles för många italienska designers (alltid överdesignat utan funktion) inblandade och alla köper det. Det gäller inte bara laptops dessvärre.

Kanske finns någon spray på Biltema som kan fixa skärmen när det inte går att köpa matta längre.

Högsta ljusstyrka har redan sagt. Vad som vidare underlättar är att ha ljusa och vibranta färger inställt.

Jag sitter lite med iMac på jobbet och den har en vansinnigt ljusstark blank skärm. Nackdelen vid bildredigering är solklar (!) men i skrivbordsmiljö osv är det rätt nice. Det sägs att blank skärm lurar ögat med att förstärka kontraster men med en laptop som man inte alltid har en statisk ljusmiljö runtom och bakom så är jag tveksam till att det är så bra.

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman