fördela vikten vid nedlägg?

goba

Ny medlem
Gick med
24 Jun 2006
Hoj
tyvärr ingen nu = (
hur ska man fördela vikten på cykeln när man ligger ner i kurvor..??

ska man lägga vikten framdelen av cykeln dvs framhjulet,mitten av cykeln, eller ska man belasta bakdäcket me sin kroppsvikt och position?

ja har testat lite olika men det har känts sämst att lägga vikten på framhjulet iaf..

tacksam för svar..

Vad jag vet ska man ha vikten i förhållandet framhjul/bakhjul på samma sätt som när man kör rakt fram, dvs lätt framåtlutad, lite beroende på vad du kör för hoj då givetvis...
Man ska itne behöva tänka på var man lägger vikten.

vid seriöst nerlägg ska du bara hänga ut från cykeln o titta åt det hållet du ska ( alltså slutet av kurvan) vill du posörskrapa knät samtidigt så sätt ut halva arselet från sadeln o sätt i knäpucken!

vikten ska vara i mitten, du har bara två hjul.

Last edited:
vid seriöst nerlägg ska du bara hänga ut från cykeln o titta åt det hållet du ska ( alltså slutet av kurvan) vill du posörskrapa knät samtidigt så sätt ut halva arselet från sadeln o sätt i knäpucken!

jo titta dit man ska gäller ju alltid, annars hamnar man i skogen ganska fort, men är det bara ja som känner att greppet känns annorlunda beroende på hur man fördelar vikten och vilken position man intar.... sen e mina däck inte de mjukaste som finns... bak dunlop d208, fram dunlop 218..

40 fram 60 bak.

ok...ja har sjukt svårt att dela mej själv i två.... hehe nej men skämt o sido så man ska alltså inte lägga all vikt på bakdäcket, ok får testa det lite mer när ja kör.

sen har ja märkt att när man byter sitt position(flytta vikten fram,bak eller mitten) under ett nedlägg så kan man få otrevliga konsekvenser så det känns som att det är sjukt viktigt att veta var man ska söka greppet fram eller bak...

Vad jag vet ska man ha vikten i förhållandet framhjul/bakhjul på samma sätt som när man kör rakt fram, dvs lätt framåtlutad, lite beroende på vad du kör för hoj då givetvis...
Man ska itne behöva tänka på var man lägger vikten.

Sen justerar man i kurvan genom att ha jämn fin gaskontroll, så justeras vikten/massan till bakhjulet lite mer där man dessutom har bäst grepp.

Annars kan det bli den "klassiska" olyckan då ALLT går fel! För hög fart in i kurvan, rädslan infinner sig avslag på gasen så hojen rätar upp sig då vikten kommer över mer på framhjulet, på med bromsen hårt, och målfixering man tittar på granfan el mötande bilen och olyckan är ett faktum.
Sådant kan man träna bort till en del ialla fall, på kurser och bandagar, ändå så gör även rutinerade förare som tränar detta hela tiden fel mellan varven.

Last edited:
Sitt med en knytnäves avstånd mellan tank och pung.
Häng ut och fram/ner med överkroppen, yttre armbåge in mot tanken, avslappnade armar. Minst hälften av arslet kvar på sadeln. Spänn yttre smalbenet lite för att klämma fast dig mellan tank och fotpinne mha fot och knä.

Sen justerar man i kurvan genom att ha jämn fin gaskontroll, så justeras vikten/massan till bakhjulet lite mer där man dessutom har bäst grepp.
QUOTE]

Instämmer, jämn och fin ökning av gasen genom hela kurvan för att få över vikten på bakhjulet samt att hojen reser sig lite och markfrigången ökar. Låter lite konstigt men när man börjar få till det så känns det helt rätt.

Du ska förankra dig i mitten på hojen, alltså i tanken. Överkroppen och knät ska riktas inåt kurvan för att motverka centrifugalkraften som vill dra hojen utåt.

Hojens viktfördelning som nämnts av andra sköter man med ett jämnt gaspådrag som ökar genom hela kurvan.

Detta och mycket mer är sådant vi lär ut på våra BKK och Sporthojskurser vilket jag varmt rekommenderar.

Sitt med en knytnäves avstånd mellan tank och pung.
Häng ut och fram/ner med överkroppen, yttre armbåge in mot tanken, avslappnade armar. Minst hälften av arslet kvar på sadeln. Spänn yttre smalbenet lite för att klämma fast dig mellan tank och fotpinne mha fot och knä.

Där har du de..
Sitt bak på sadeln.
Ut me kroppen, inte arslet.
Håll bara i styret det nödvändiga, hade de inte vare för att du måste gasa så kan man släppa styret typ.
Vikten på yttre fotpinnen inte inre.

Stämmer de jag sa nu :va
Jaa för fan...:fyllisar

Du ska förankra dig i mitten på hojen, alltså i tanken. Överkroppen och knät ska riktas inåt kurvan för att motverka centrifugalkraften som vill dra hojen utåt.

Hojens viktfördelning som nämnts av andra sköter man med ett jämnt gaspådrag som ökar genom hela kurvan.

Detta och mycket mer är sådant vi lär ut på våra BKK och Sporthojskurser vilket jag varmt rekommenderar.

ja vet måste hitta tid till en sån kurs... detta året har allt varit fullbokat i skåne från våren redan... nästa år blir det såna kurser o mer bankörning för min del...

Nyheter
GOTLAND GRAND NATIONAL OCH AFTONBLADET SÄNDER 12 TIMMAR LIVE FRÅN ÅRETS TÄVLING!

Foto: Karin Tornblom Pre...

Allt om MC på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Bike på Rapidos öppet hus!

Kom och hälsa på Rapido MCK...

Stabilt läge på Gotland Ring!

Den trista dispyten om ägan...

Anpassad service för Ducati Desmo 450 MX

Ducati lanserar serviceinte...

Oro för batteriet

Batteriet oroar mest – men ...

Video: Ducati Hypermotard