Fördel - nackdel kolfiberfälgar?

Okej, så det är så det ligger till! Det jag tänkte.. vart lite förvånad när man slet loss en och kände hur mkt det vägde.


Hyper skrev:
Smidda alujumjum-fälgar har ju idag kommit ner i vikt som de "gamla" gjutna(?) magnesium-fälgarna. Men sen finns det ju även smidda magnesium-fälgar som nu är ännu lättare....
 
Men om man skippar det där med McDonald´s och godis m.m. så borde man väl spara en massa kilon och pengar? Kanske börja från rätt ände? :whip
 
+/- kolfiberfälgar

Fördel eller nackdel när det gäller kolfiberfälgar?
750RR
[/QUOTE]

Som importör av Blackstone Tek kolfiberfälgar tänkte jag det vore passande att ge lite svar på frågorna i denna tråd.

Fördelar:
Lättare fälgar än kolfiber finns inte (ca 1,9-2,3 kg för en framfälg beroende på modell) och eftersom det är ofjädrad roterande massa vi pratar om så blir motorcykeln mer "lätthanterlig" (bromsning, kurvtagning, acceleration) när den massan minskar (ca 2-3 kg i snitt). Finns nog få saker som är mera viktiga för en mc:s beteende än just lätta fälgar, det måste provas för att förstås helt enkelt. Sen att de är väldigt estetiskt tilltalande skadar ju inte heller! Perfekt för posers vid korvmojjen!

Hållbarheten är minst lika god som aluminium eller magnesiumfälgar. Har man lyckats skrota en kolfiberfälg så kan jag garantera att man hade demolerat en alu- eller mag-fälg likaså...

Att kolfiberfälgar inte är tillåtna i racing i många klasser (kan nog bli en förändring här, i MotoGP som sagt är de både tillåtna och används) har nog en bakgrund i att man ansett att det skulle leda till en fördyring att tillåta dessa fälgar (vilket svårligen kan användas som motiv idag då som sagt smidda magnesiumfälgar, som är tillåtna i vissa klasser i bl.a. Sverige, är i princip lika dyra) och att tidigare kolfiberfälgar ej har hållit måttet (minns exempelvis Hondas försök med kolfiberfälgar där Freddie Spencer var "guinea pig"). Idag däremot finns inga hållfasthetsproblem...man har lärt sig läxan från den tiden.

Nackdelar:
Priset kan man tycka innan man börjar tänka efter. Kolfiber utmattas inte som många metalliska material (aluminium och magnesium bl.a.) och livslängden på ett set kolfiberfälgar blir garanterat längre än på aluminium- eller magnesiumfälgar. Visst är inköpspriset relativt högt det skall erkännas (ungefär i nivå med smidda magnesiumfälgar, lite dyrare kanske) men sett över en längre tidsperiod vinner kolfiber som material i fälgar även kostnadsmässigt. (För fälgar finns inget material med bättre "totalegenskaper" än kolfiber.)


Originally posted by Matti
Men om man skippar det där med McDonald´s och godis m.m. så borde man väl spara en massa kilon och pengar? Kanske börja från rätt ände?

Hehe....så sant så men det är ju inte ofjädrad vikt.
 
maverick_750rr skrev:
Vilket väger mest?

Fördel eller nackdel när det gäller kolfiberfälgar?

750RR


Jag tror att en blåval väger mest, de av kolfiber är något lättare. :-)

//\//\
 
Matti skrev:
Men om man skippar det där med McDonald´s och godis m.m. så borde man väl spara en massa kilon och pengar? Kanske börja från rätt ände? :whip

Visst, tänkte ner 5 kg i vinter,
då passar skinnkläderna bättre också :rolleyes:

Men när det gäller hjul så pratar vi ofjädrad
vikt och det går inte att banta bort.
 
Re: +/- kolfiberfälgar

KRK skrev:
Fördel eller nackdel när det gäller kolfiberfälgar?
750RR


Som importör av Blackstone Tek kolfiberfälgar tänkte jag det vore passande att ge lite svar på frågorna i denna tråd.

Fördelar:
Lättare fälgar än kolfiber finns inte (ca 1,9-2,3 kg för en framfälg beroende på modell) och eftersom det är ofjädrad roterande massa vi pratar om så blir motorcykeln mer "lätthanterlig" (bromsning, kurvtagning, acceleration) när den massan minskar (ca 2-3 kg i snitt). Finns nog få saker som är mera viktiga för en mc:s beteende än just lätta fälgar, det måste provas för att förstås helt enkelt. Sen att de är väldigt estetiskt tilltalande skadar ju inte heller! Perfekt för posers vid korvmojjen!

Hållbarheten är minst lika god som aluminium eller magnesiumfälgar. Har man lyckats skrota en kolfiberfälg så kan jag garantera att man hade demolerat en alu- eller mag-fälg likaså...

Att kolfiberfälgar inte är tillåtna i racing i många klasser (kan nog bli en förändring här, i MotoGP som sagt är de både tillåtna och används) har nog en bakgrund i att man ansett att det skulle leda till en fördyring att tillåta dessa fälgar (vilket svårligen kan användas som motiv idag då som sagt smidda magnesiumfälgar, som är tillåtna i vissa klasser i bl.a. Sverige, är i princip lika dyra) och att tidigare kolfiberfälgar ej har hållit måttet (minns exempelvis Hondas försök med kolfiberfälgar där Freddie Spencer var "guinea pig"). Idag däremot finns inga hållfasthetsproblem...man har lärt sig läxan från den tiden.

Nackdelar:
Priset kan man tycka innan man börjar tänka efter. Kolfiber utmattas inte som många metalliska material (aluminium och magnesium bl.a.) och livslängden på ett set kolfiberfälgar blir garanterat längre än på aluminium- eller magnesiumfälgar. Visst är inköpspriset relativt högt det skall erkännas (ungefär i nivå med smidda magnesiumfälgar, lite dyrare kanske) men sett över en längre tidsperiod vinner kolfiber som material i fälgar även kostnadsmässigt. (För fälgar finns inget material med bättre "totalegenskaper" än kolfiber.)




Hehe....så sant så men det är ju inte ofjädrad vikt.
[/QUOTE]

Vad vill du ha för 2st. 17" kolfiberfälgar?

Det låter ju bra det du säger och det är ungefär så jag hade tänkt mig att en kolfiberfälg borde fungera......
Varför skulle en kf-fälg gå sönder mer än en original eller mag-fälg? Att köra upp för trottoarkanter är ju ingen hit i hög hastighet, men då trillar man med hela hojen juh(har provat :crash ).

750RR
 
Gasarn skrev:
Fördel: Coola, Lätta
Nackdel: Kan kollapsa om de får en skada. Det är väl inte tillåtet med kålfiber inom racing av den anledningen?

F1 har kolfiberfälgar.
 
Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Back
Top