Förbud och mera förbud...

• Thread starter Thread starter Nicotin
  • Start date Start date

Nicotin

Guest
Saxat från expressen.se

" Ett lagförslaget i EU vill förbjuda bilar att gå snabbare än 160 km/tim. Det är den brittiske demokraten Chris Davies som från 2013 vill förbjuda alla bilar som går snabbare än 25 procent över maximalt tillåtna hastighet, i Europa 130 km/tim.
”People cannot drive at these speeds legally. It is just boys’ toys", säger Davies.

"

Haha han får det att låta som det vore något fel på det. :va

Vist dom kan strypa min bil, men den är ostrypt 5 minuter sennare dock. :hihi

...

Vist dom kan strypa min bil, men den är ostrypt 5 minuter sennare dock. :hihi

Jovisst. Så enkelt kommer det absolut bli. Se bara hur dom gör det lättare och lättare att fuska med färdskrivare och hastighets-spärrar på lastbilar.

Skulle det bli verklighet av ett sådant förbud så tror jag inte att dom in sätter strypbrickor bilar...

Skulle det bli verklighet av ett sådant förbud så tror jag inte att dom in sätter strypbrickor bilar...
Allra troligast så skulle nog tillverkarna installera något i bilen elektronik och strypa den så. Som att det inte skulle kunna gå att komma runt... :rolleyes:

För 99% av Sveriges befolkning skulle det inte innebära någon skillnad om det infördes en "strypning" på max 160kmh. Men det handlar om en princip sak. Att ha införa en sån begränsning skulle vara ungefär lika smart som en "kulenergibegränsare" på pistoler så att man inte skulle dö av att bli skjuten...

Allra troligast så skulle nog tillverkarna installera något i bilen elektronik och strypa den så. Som att det inte skulle kunna gå att komma runt... :rolleyes: .....

Jovisst går det att komma runt men jag betvivlar att det skulle vara lätt.

Eller så skulle man bara förbjuda fösäljninga av nya bilar med mer än hundra häst

3034857 Jovisst går det att komma runt men jag betvivlar att det skulle vara lätt.

Eller så skulle man bara förbjuda fösäljninga av nya bilar med mer än hundra häst
Okej dagens marknads lektion handlar om tillgång och efter frågan.

Finns det stark efterfrågan skapas tillgång.

Strypningen skulle troligen vara elektronisk kan vi komma överens om?

Elektronik är ersättningsbar/manipulerbar skulle dröja nån månad sen skulle alla firmor som syslar med trimchip komma på ett sett att koppla sig runt eller byta ut enheten.

Fast iof skulle det inte göra mig specielt mkt med den spärren mer än principielt.

Sist jag körde på Autobahn var det ingen hastighetsbegränsning.
De måste ha sänkt till 130 alltså...
:va

Det känns som att det är lite för få katastrofer i världen, eller att vi lever för väl, när man hela tiden moraliserar och bryr sig mycket om vad alla andra människor gör...

"De" kan ju införa en spärr, men jag ska bli den förste som pillar bort den, så är jag först vid varje rödljus ;)

han har ju helt rätt... och man kan ju egentligen inte försvara hastigheter över 110, men ställer mig emot honom endå (såklart)

Porsche/Ferrari/Lamborghini som bara klarar 130? MOAHAHA!

Fy fan va skönt det är att storebror staten tar hand om en :D Heja kontroll samhället. Jag menar om dom är rädda för att ha roligt då ska fan ingen annan få ha det heller!!!!!

Jag är mest bara emot att dom ska bestämma och styra och sånt. Annars tycker jag inte alls det vore dåligt om bilar gick max 160.

De ändrar bara för ändrandets skull. Slappna av lite, det är bra som det är. Perfekt blir det aldrig! :)

Min mercedes är som bekvämast i 180-190 på motorväg. :gnissla :arsele

Edit: Frihet under ansvar heter det nog. Jag är emot det lagförslaget, men är inte förvånad att det kom.. och ännu mindre förvånad att det kom från en britt. :såjaponken

En liten paradox att tänka på: De flesta i Sverige säger sig vara emot att staten förbjuder och kontrollerar, inkl. jag. Samtidigt är väldigt många fokuserade på "trygghet" och vill då ha regeler som sak minska risker, vare sig det gäller invandring, kriminlaitet, trafik, barnäkerhet, mat, jobb, ekonomi o.s.v.
Om det kommer en rapport om att ett barn har dött p.g.a. en olycka i en bassäng, så kommer ju ganska snabbt ropen på att "något måste göras".
Om någon säger att detta kan spara ett liv så är ju alla eniga med beslutet.
Om folk mår dåligt av något så "måste något göras".

Så hur ska vi lösa det???

En liten paradox att tänka på: De flesta i Sverige säger sig vara emot att staten förbjuder och kontrollerar, inkl. jag. Samtidigt är väldigt många fokuserade på "trygghet" och vill då ha regeler som sak minska risker, vare sig det gäller invandring, kriminlaitet, trafik, barnäkerhet, mat, jobb, ekonomi o.s.v.
Om det kommer en rapport om att ett barn har dött p.g.a. en olycka i en bassäng, så kommer ju ganska snabbt ropen på att "något måste göras".
Om någon säger att detta kan spara ett liv så är ju alla eniga med beslutet.
Om folk mår dåligt av något så "måste något göras".

Så hur ska vi lösa det???

Lär folk att det är farligt att leva. När man har testat att leva så kan man leva med att man kan dö... :tummenupp

"If a man hasn't discovered something to die for, he isn't fit to live." --Martin Luther King Jr.

Så nästa gång någon önskar hårdare regler för att kontrollera t.ex. pedofiler (extremt exempel, du kan byta det mot cykelhjälmar för barn, terrorkontroller på flygplatser eller kemiska bekämpningmedel i mat om du vill) så kommer du att säga:
Lär folk att det är farligt att leva.

Jag vill betona att jag inte är ute efter en konfliket eller vill käfta emot dig för sakens skull! Jag vill bara peka på at vi har så lätt att göra oss lustiga över (dumma) förslag som detta, samtidigt som vi önskar en massa regler på andra områden. Allt för tryggheten...

Som sagt: Läs boken "I trygghetsnarkomanernas land"!

Människan behöver lite död och förödelse runt sig. När vi känner oss för trygga så skapar vi bara nya psykiska problem istället. Jag tror att det kan vara bra att få känna att man kontrollerar sitt eget liv ibland.

Nyheter
Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025