Förbud mot viss motortrafik på Sveavägen i Stockholm

Är det rimligt att viss motortrafik förbjuds i svenska storstäder?

  • Nej.

    Votes: 26 46.4%
  • Nej eftersom ”klimatförändringar” är osann propaganda.

    Votes: 6 10.7%
  • Nej, men andra slags åtgärder för att minska klimatförändringar är ok.

    Votes: 6 10.7%
  • Ja.

    Votes: 11 19.6%
  • Ja och gärna fler liknande åtgärder för att minska klimatförändringar.

    Votes: 3 5.4%
  • Egentligen inte, men klimatförändringar kräver radikala åtgärder, så jag tycker det är rimligt.

    Votes: 4 7.1%

  • Antal röstningar
    56

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Jag älskar folkfesten på Sveavägen när motor och bilentusiaster får komma till blyhålan och visa upp vad man mekat med under vintermånaderna. Otroligt kul att se gamla lastbilar parkerade vid sidan av Sveavägen där man har groggveranda och kräftskiva samtidigt. Stockholm behöver detta som en nyans mot exempelvis Pridefestivalen som enligt mig tar en alldeles för stor plats både i media och i real life, sen kan jag tycka att även det är ok. Låt huvudstaden välkomna alla och eftersom att motorintresset är så pass stort så tillåt det att fortsätta. Personligen tycker jag att det är helt underbart att se detta och jag unnar alla att någon gång få uppleva det på plats. Alla måste förstå att det som skruvas med under vintern i många fall görs av morgondagens ingenjörer. Jag är Stockholmare in själen och vill inte se vår vackra huvudstad tas över av människor som lever i en utopi. Stockholm ska vara vara öppen för alla, alltid.

End of story
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Jag brukar uppfatta det som att det möjligen är gårdagens ingenjörer som syns i bilarna på Sveavägen.
De unga går i Prideparaden i en annan del av stan samma dag.
 

GuW

Version 1.1
Gick med
30 Jul 2004
Ort
Nej
Hoj
Ja
Stockholm behöver detta som en nyans mot exempelvis Pridefestivalen som enligt mig tar en alldeles för stor plats både i media och i real life, sen kan jag tycka att även det är ok. Låt huvudstaden välkomna alla

Jag befann mig i Stockholm under Pride Veckan i år, och bortsett från lite affischer och en väldig massa människor som såg sus ut (dock exakt samma mäng människor son ser sus ut varje vecka i stockholm) så märkte jag inte av prideveckan alls.

Jag förstår inte att det kan störa folk så enormt...

Ett vanligt motionslopp för folk som springer/cyklar ställer ju till med minst lika mycket trafikstörningar, och Pride är en gång om året, och det enda stora eventet för den gruppen.

Sen kan jag också tycka att man kan ha både och, men att tycka att Pride tar mycket plats...
Jösses...

Grottmäniskorna som drar igenom stadsdelar för att gå på fotboll tar minst lika mycket plats, och dom slår dessutom sönder allt dom passerar...
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Om man jämför medias intresse för motorintresserade med exempelvis Pride så tar Pride väldigt stor plats. Säger inte att det är fel, men lyssnar man på radio Sthlm så får man svaret ganska fort. Människor som ska se på fotboll ser man ju varje vecka och hör om på radio när något har gått fel. Eventet jag tänker på sker en gång, en dag/kväll om året och det tycker jag att vi borde ha plats för.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Under senaste decenniet eller så har det varit ansamling för cruising sista fredagen varje månad på Sveavägen. Sen förra året har ansamlandet fått flytta till Värtahamnen.
Så inte enbart en gång per år.
 

Baua

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Aug 2011
Ort
Grödinge
Hoj
1988 Suzuki GSX-R 1100 mfl
Kan vara så att jag missuppfattat upplägget och handlar det om icke organiserad cruising / buskörning som inte är sanktionerad så är jag beredd att hålla med Er. Gäller det dock den årliga organiserade cruisingen som går en dag/kväll om året så tycker jag dock att denna ska vara ok.
Gällande Pridegalan så kan jag garantera att jag inte har något emot den heller, tycker som sagt att det ska finnas plats för alla att nyttja vad staden har att erbjuda på ett sätt som gynnar både utförare och besökare på ett bra sätt. Mina upplevelser av Stockholscruisingen har för mig inneburit folkfest. Om det däremot förkommer streetracing nattetid på Sveavägen så kan jag förstå att det kan vara irriterande. Kanske blev tråden delad i två och tappade frågan i mina inlägg vilka jag i såna fall ber om utsäkt för. Kanske skulle vara bäst om det fanns en riktig motorbana i Stockholm för de som vill köra av sig?.
 

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Ort
S-holm, men med hjärtat i Hedesunda
Hoj
K1300S
Jag befann mig i Stockholm under Pride Veckan i år, och bortsett från lite affischer och en väldig massa människor som såg sus ut (dock exakt samma mäng människor son ser sus ut varje vecka i stockholm) så märkte jag inte av prideveckan alls.

Jag förstår inte att det kan störa folk så enormt...

Ett vanligt motionslopp för folk som springer/cyklar ställer ju till med minst lika mycket trafikstörningar, och Pride är en gång om året, och det enda stora eventet för den gruppen.

Sen kan jag också tycka att man kan ha både och, men att tycka att Pride tar mycket plats...
Jösses...

Grottmäniskorna som drar igenom stadsdelar för att gå på fotboll tar minst lika mycket plats, och dom slår dessutom sönder allt dom passerar...
Att dom stänger av hela stan för diverse maratonlopp/andra löpartävlingar är helt ok för dom breda massorna. Att en hord fulla fotbollshuliganer drar genom stan och bortsett från alla avspärrningar även slår sönder det mesta dom ser verkar också vara helt ok. Men hålls det cykellopp i utkanten någonstans blir det upplopp, flaggvakter mejas ner med bil osv, och allt som har motor verkar ju bannlysas, och eftersom dom inser att tom miljökortet är utspelat så kör dom på att vi är vaninnesmördarförare, och någon måste ju tänka på barnen. :huvet Jag ser en röd tråd, har det hjul, större än 4", så är det av ondo och ska bort.
 

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Yamaha MT09 -21, Honda CBR1000F - 87, avverkat: olika
Det är knappast streetracing på hinderbanan som det blivit av Sveavägen, men det har ritats en del svarta spår med tillhörande rökmoln.
 

uncletom

Gudomlig sporthojare
Gick med
23 Mar 2020
Ort
Paradiset söder om stan
Hoj
Inte sommar än!
och eftersom dom inser att tom miljökortet är utspelat så kör dom på att vi är vaninnesmördarförare,
Menar dom inte A-traktorer då? Dom få gånger jag är inne i 'city' kör jag väldigt lugnt. Kan inte tänka mig att man drar på särskillt på dom gatorna, för många övergångsställen osv.
 
Nyheter
Peter kör nya Svartpilen 801

Bara några kilometer från a...

En helt ny Husqvarna!

Bara några kilometer från a...

Anmälan öppen till Ducatis DRE Adventure 2024

För sjunde gången i ordning...

Anmälan till Start2Ride 2024 har öppnat

Screenshot Nu har biljet...

Anmälan öppen till Husqvarna TREK 2024

Husqvarna TREK 2024 –...

Snart dags för ”We Ride As One”

Den 4 maj är det åter dags ...

Nyheter från skinnjätten Dainese!

Under 80- och 90-talet och ...

Skaparen, samlaren och evighetsmaskinen

”och om du tittar här...

Sex nya MC-stipendiater 2024

För tolfte året bidrar Sved...

Start2Ride tar bron över till Danmark

Efter flera års framgång i ...

Top