Förbud mot vingar/fenor i MotoGP 2017

Tja, de är gjorda av kolfiber och går kolfiber sönder blir det sjukt vasst. Så bort med skiten och designa bättre kåpor istället.

Är det kolfibern som är problemet så borde man väl förbjuda kolfiber. :hoppa

tänkbara platser att rensa från kolfiber i MotoGP av säkerhetskäl kan vara
hjälmar
bromsar
kåpor med och utan vingar
tankar
ram
sving
bakram
 
Är det någon som vet hur mycket downforce dessa vingar skapar? Noterade nu senast när Pedrosa vann att han körde utan vingar, men Marquez hade rejäl vinge...så där hjälpte ingen vinge...
 
Som det ska i prototypracing, förbjud det som kan vara farligt.
Har ju varit några tillfällen när de sett ut som knivar påväg att göra kebab av motståndaren..

Nu har ju teamen konstaterat att de hjälper med vingar om man går åt det hållet de nu gått, bara lösa problemet med förbudet av utstickande vingar och integrera dom istället, det eller utveckla åt ett håll där de inte behövs. :tummenupp

Har Honda månne börjat utveckla interna vingar som Pedrosa testade sist...? Eller är det det andra spåret, utan vingar alltså, han körde?

Fabriksteamen lär ju inte sitta och vänta på nästa säsong och Pedrosa är ju i perfekt position att testa nytt koncept, ingen titelchans och efter de senaste racen förväntas det inget av honom om konceptet skulle misslyckas.
 
Har Honda månne börjat utveckla interna vingar som Pedrosa testade sist...? Eller är det det andra spåret, utan vingar alltså, han körde?

Fabriksteamen lär ju inte sitta och vänta på nästa säsong och Pedrosa är ju i perfekt position att testa nytt koncept, ingen titelchans och efter de senaste racen förväntas det inget av honom om konceptet skulle misslyckas.

Pedrosa är den lättaste föraren i fältet och har i år haft stora problem med att få upp värme i michelin-däcken, trots vingar och extra allt ;) Nu sist i misano så körde han istället på det mjukaste framdäcket och utan vingar, och hoppades att han skulle få det att hålla resten av racet vilket visade sig vara ett vinnande koncept. Alla andra körde på hårdare däck och endast pedrosa var lätt nog att våga köra på det mjuka.

Försöker inte ta något ifrån pedrosa utan han körde helt fantastiskt bra och är en grym förare, snarare så att han borde varit snabbare resten av säsongen om michelin inte levererade kassa däck som inte bygger upp värme tillräckligt.

Angående vingar så konstigt nog tycker alla förare som är snabbare med vingar att de inte är några problem, medans de som inte är speciellt mycket snabbare med vingar tycker de är livsfarliga ;) Tråkigt att utveckling hindras av reglementen
 
Last edited:
Pedrosa är den lättaste föraren i fältet och har i år haft stora problem med att få upp värme i michelin-däcken, trots vingar och extra allt ;) Nu sist i misano så körde han istället på det mjukaste framdäcket och utan vingar, och hoppades att han skulle få det att hålla resten av racet vilket visade sig vara ett vinnande koncept. Alla andra körde på hårdare däck och endast pedrosa var lätt nog att våga köra på det mjuka.

Försöker inte ta något ifrån pedrosa utan han körde helt fantastiskt bra och är en grym förare, snarare så att han borde varit snabbare resten av säsongen om michelin inte levererade kassa däck som inte bygger upp värme tillräckligt.

Angående vingar så konstigt nog tycker alla förare som är snabbare med vingar att de inte är några problem, medans de som inte är speciellt mycket snabbare med vingar tycker de är livsfarliga ;) Tråkigt att utveckling hindras av reglementen

Körde inte Pirro mjukt fram?

Edit: Jo så var det
 
Last edited:
Körde inte Pirro mjukt fram?

Edit: Jo så var det

Pirro är ju också ganska lätt, men av de "vanliga" ordinarie toppförarna var det bara pedrosa som körde mjuka, och det lär ju varit en av anledningarna att han valde att starta utan vingar för de var osäkra om framdäcket skulle klara racedistansen, är iaf min teori :)
 
Tråkigt att utveckling hindras av reglementen

Håller inte alls med om just den punkten, är det något som kommer ske nu Är det ju utveckling istället för likriktning...

Några kommer säkert släppa vingkonceptet och bygga åt ett klassiskt håll medans andra kommer hitta nya sätt att utveckla aerodynamiken inom reglementet och utveckla åt det hållet, kort sagt Mer prototyp och större skillnader. :)
 
Bättre de faktiskt bygger in MER aerodymik i originalchassit = tvingar fabriken till utveckling = mer i linje med syftet med fabriksracing. Just nu känns det mest som ett gigantiskt plåster på ett fabriksfel.

Precis så. Särskilt Ducati gnäller ju för deras hoj är antagligen snudd på okörbar utan vingarna.

Tycker FIM gör helt rätt som styr utvecklingen undan från vingarna. Framstegen från MotoGP ska ju helst så småningom nå produktionshojar men inte fan vill folk ha vingar (förutom på skrytbyggen som H2R, men inte ens H2 har ju vingar). Bättre fabrikerna lägger utvecklingstiden att förbättra chassit utan att klistra på en massa skit.
 
Förarna tycker inte att vingarna känns säkra...
Att något ”känns” farligt kvalificerar inte som argument/bevis i några seriösa sammanhang när man skapar regler/förbud. Däremot konkreta bevis för att något är farligt och sådan saknas ju i det här fallet.

Andra saker som däremot är väldigt farliga:

- Köra 350 km/h mot en kurva som kan tas i högst 100 km/h.
- Köra 200 km/h en meter efter en annan motorcykel som kör lika fort.
- Luta motorcykeln 55 grader samtidigt som man kör 200 km/h.

Det är livsfarliga beteenden som knappast blir väsentligt farligare om motorcyklarna har små spoilers/vingar.
 
Tja, de är gjorda av kolfiber och går kolfiber sönder blir det sjukt vasst. Så bort med skiten och designa bättre kåpor istället.
Enligt den logiken skulle allt som är tillverkat av kolfiber och kan gå sönder bort. Alltså kåporna, som ju ofta går sönder (och alltså blir ”sjukt vass”) vid en omkullkörning.
 
Särskilt Ducati gnäller ju för deras hoj är antagligen snudd på okörbar utan vingarna.
Vad är det som tyder på att Ducati är i betydligt större behov av vingar än Honda och Yamaha?

Framstegen från MotoGP ska ju helst så småningom nå produktionshojar men inte fan vill folk ha vingar.
Borde man alltså i MotoGP ägna sig mer åt estetisk än teknisk utveckling?
 
Last edited:
Är det bevisat?

Inte vidare än att halva fältet sagt det i princip?
Det är aerodynamik, och det ger en väldigt turbulent wake, så det är väl inte helt svårt att tänka sig att det orsakar vibrationer i bakomvarande hoj.
 
Rätt åt dem att inte få ha vingar som bara är ett klent försök att apa efter Harley Davidson :hihi
 

Bifogat

  • 6a00d8345264db69e201a511c50075970c.jpg
    6a00d8345264db69e201a511c50075970c.jpg
    668 KB · Visningar: 51
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Richa blickar framåt mot 70 år i branschen

Bike var på plats på Richa ...

Back
Top