Förbud mot traction control i MotoGP närmar sig!

Lite mer info ang det hela...

http://www.bike.se/content/2987/

Urklipp:

"Här är förändringarna steg för steg

- Launch control är ett minne blott! Nu är det helt och hållet upp till föraren i starten, ingen hjälp med att snabbt komma iväg från startplattan.

- Från och med Tjeckiens GP på Brno får man endast använda fem motorer säsongen ut.

- Keramisk komposit material är inte tillåtet i bromssystemet, varken i skivor eller belägg med andra ord.

- Elektriskt kontrollerad fjädring är inte tillåtet.

- Endast två tester efter race är tillåtna på Valencia och Brno för utvecklings syften, då med endast testförare!

- Fredagens morgonträning försvinner! Samtidigt som alla träningspass, inklusive kvalen, kortas ner från 60 min till 45 min...."

//Dio

Eller så länkar du till "rätt källa" från första början:tummenupp http://www.highsider.se/page19.html#090219_motogpnyttreglemente

TC vid start i sig är ju inget superbra åt något håll. Bra är ju att alla startar hyffsat lika, så inget hänger på om någon dumpar kopplingen fel...

Men att få bort eller minska TC generellt under körningen vore ju bra.

Dock har ju WSBK TC och så länge dom har det lär inte MotoGP ta bort sin TC.

Dom nya förkortade tiderna för i år. Undra vad tv-kanalerna, sponsorerna och publiken säger o att man tar bort ett pass på fredan och kortar ner andra?

Många sponsorer blir säkert inte glada då de även fortsatt plöjer ner mycket pengar, men förhoppningsvis ska de väl ha lite överseende med sånt här. Att fredagsträningen faller bort ska väl inte sabba allt för mycket för sponsorerna heller..

Publiken däremot blir väl inte så lycklig, bara ett pass att kika på under fredagen. Har inga siffror i huvudet, men gissningsvis är det väl minst 15-25000 åskådare under fredagar i MotoGP. Nu lär det ju minst halveras.

Minns den gamla goda tiden när 500 2T GP handlade om bakhjulet i luften i ingångarna, ställ i kurvan och framhjulet i luften i utgångarna...
Det du minns låter som de första säsongerna med fyrtakt. McCoy, Hayden och andra som sladdade både in i och ut ur kurvorna. 500 tvåtakt såg aldrig ut så.

TC vid start i sig är ju inget superbra åt något håll.
Det måste väl betraktas som en säkerhetsrisk när hela startfältet kommer till första kurvan utan att spridas ut, som det gör när en del startar jättebra, andra medelbra och yttreligare andra dåligt? Utan LC borde det bli färre krascher/skador pga mindre trängsel.

Säkerhet och ekonomi är ju de gångbara argument som FIM kan luta sig mot när man förändrar MotoGP-reglementet. Tyvärr är det också säkerhetsaspekten som talar emot att vi någonsin kommer få se ett förbud mot TC; den har ju gjort GP-racing oerhört mycket säkrare för förarna.

Last edited:
Ser lite ljusare ut för motogp då det kommer ner till verklig startsnabbhet! Pedrosa kommer nog få det lite svårare att ta starterna när hans vikt inte spelar lika mkt roll som med LC.

Säkerhet och ekonomi är ju de gångbara argument som FIM kan luta sig mot när man förändrar MotoGP-reglementet. Tyvärr är det också säkerhetsaspekten som talar emot att vi någonsin kommer få se ett förbud mot TC; den har ju gjort GP-racing oerhört mycket säkrare för förarna.

Man kör inte Motogp för att det ska vara ekonomiskt.
Det är en prototypklass där det värsta ska finnas.

Dom högst uppsatta lutar sig mot allt miljö och ekonomitramms som en ursäkt.
Mänskligheten ökar med 80 miljoner / år , gör några färre liter tankvolym på hojarna någon skillnad då ?

Man kan ju undra vad FIM sysslar med egentligen..
Där finns väll ingen på högre nivå som vågar säga emot eftersom dom inte vill mista sina feta löner.
Klart vi går i miljöns spår då.

Last edited:
Tyvärr är det också säkerhetsaspekten som talar emot att vi någonsin kommer få se ett förbud mot TC; den har ju gjort GP-racing oerhört mycket säkrare för förarna.

Om det endast vore för säkerhetsaspekten så skulle det nog gå att programmera/kalibrera TC så att det kan sladda ganska rejält, men highsiders undviks.
Då blir det ingen vinst i varvtid att gasa felaktigt utan en förlorad placering blir mer troligt men bonusen är ingen sjukhusvistelse.

Personligen har jag ju alltid varit emot TC, men frågan är hur spännande racing det blir till en början i säsongen, när en hel del utav förarna skall lära sig att sladda och ändå få med sig farten ut ur kurvorna!
Men bra mycket bättre TV för min del skulle det ju bli, om jag nu hade haft Viasat :gnissla

Personligen har jag ju alltid varit emot TC, men frågan är hur spännande racing det blir till en början i säsongen, när en hel del utav förarna skall lära sig att sladda och ändå få med sig farten ut ur kurvorna!
Men bra mycket bättre TV för min del skulle det ju bli, om jag nu hade haft Viasat :gnissla

Rätta mig gärna om jag har fel men vissa av gp-förarna vill väl helst sladda en del! Dom flesta har väl även börjat med att sladda för att sedan lära sig att köra med TC inte tvärtom!

Ja då ser vi inte Stoner på pallen något mer då! ;)

Rätta mig gärna om jag har fel men vissa av gp-förarna vill väl helst sladda en del! Dom flesta har väl även börjat med att sladda för att sedan lära sig att köra med TC inte tvärtom!
Sladdar gynnar inte bra varvtider. De snabbaste förarna kör snyggt och prydligt. Det är däremot sant att de flesta har lagt ner många år på att lära sig hantera sladdar, för att kunna köra snabbare. Throttle control, you know...

Last edited:
Även om racen kommer bli mer fokuserade på föraren och detta är ju så klart bra ur många synvinklar men jag tycker ändå att förbuden mot TC och LC är lite tråkiga ur konsumentens ögon. Hur stor chans tror ni det är att det kommer öka med TC på gathojar? Är det några som verkligen behöver det så är det ju vi vanliga dödliga........... Jag gissar på att Ducatis TC på deras 1098R och 1198S är en direkt avknoppning från det TC som användes i MotoGP. Sådana gadgets kommer det bli färre av för oss hojåkare och det tycker jag är synd.

/J

Last edited:
Även om racen kommer bli mer fokuserade på föraren och detta är ju så klart bra ur många synvinklar men jag tycker ändå att förbuden mot TC och LC är lite tråkiga ur konsumentens ögon. Hur stor chans tror ni det är att det kommer öka med TC på gathojar? Är det några som verkligen behöver det så är det ju vi vanliga dödliga........... Jag gissar på att Ducatis TC på deras 1098R och 1198S är en direkt avknoppning från det TC som användes i MotoGP. Sådana gadgets kommer det bli färra av för oss hojåkare och det tycker jag är synd.

/J

TC är inte förbjudet och inte behövs väll LC på en gathoj? Slira på kopplingen...

--

Som sagt, det kommer bli svårt att avgöra vilka som använder en sorts LC i alla fall,
En knapptryckning och motorns beteende ändras totalt.
Att köra på "regn" setupen första tjugo sekundrarna och sen bara klicka över till någon av de andra mappningarna är ju inga problem. Högst troligt så Ducati gjort - om de nu säger sig köra utan LC.

Kommer inte bli någon märkbar skillnad.

Btw,
Lite många som personer och medier som använt sig av MotoGPMatters sammanfattning av de nya reglerna - lite sådär småtaskigt att inte lämna källa...

TC är inte förbjudet och inte behövs väll LC på en gathoj? Slira på kopplingen...

--

Som sagt, det kommer bli svårt att avgöra vilka som använder en sorts LC i alla fall,
En knapptryckning och motorns beteende ändras totalt.
Att köra på "regn" setupen första tjugo sekundrarna och sen bara klicka över till någon av de andra mappningarna är ju inga problem. Högst troligt så Ducati gjort - om de nu säger sig köra utan LC.

Kommer inte bli någon märkbar skillnad.

Btw,
Lite många som personer och medier som använt sig av MotoGPMatters sammanfattning av de nya reglerna - lite sådär småtaskigt att inte lämna källa...

Ok, jag kanske missuppfattade det nya reglerna men mitt "synd" resonemang gäller fortfarande. Jag tror vi vanliga hojåkare har stor nytta av det som utvecklas i MotoGP även om väldigt lite kommer ut kommersiellt.

/J

Användandet av TC (on/off) är ju individuellt, jag undrar om det finns någon känd statistik eller liknande typ hur mkt TC man använder/förare/race/bana etc eller liknande?

Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!