Förbud mot traction control i MotoGP närmar sig!

Nyteknik

Bannad
Gick med
6 Mar 2003
Ort
Bördig från Pålsboda
Hoj
Skeppshult damcykel
Goda nyheter. Det ser ut som vi kan få se en och annan wheelie när det slår om från rött till grönt på Losail Circuit om knappt två månader.

Launch control är per den 18 februari förbjudet. :fakta

Låt oss hoppas att FIM fortsätter och går så långt som ett förbud mot traction control till 2010, så kanske det blir kul att se de snabbaste GP-prototyperna köra runt runt en racingbana igen.

:)

Källa:

http://www.motogp.com/en/news/2009/FIM+announce+changes+to+2009+regulations+0
 

Bifogat

  • madmaxwheelie.jpg
    madmaxwheelie.jpg
    27.4 KB · Visningar: 97
  • doohan-slide.jpg
    doohan-slide.jpg
    69.2 KB · Visningar: 90
Last edited:
Äntligen! Bort med allt antispinn, antisladd, antivolt, antikrach och vad som nu finns så blir det mer spännande!
 
Intressant! Skall bli roligt att se om Stoner kan bemästra en Ducce utan hjälpmedel. Bredare åkning till massorna! :tummenupp :yoparty
 
Livio Suppo Ducati MotoGP Project Director

"This decision from our point of view does not change anything. We have never had the launch control."
 
Intressant! Skall bli roligt att se om Stoner kan bemästra en Ducce utan hjälpmedel. Bredare åkning till massorna! :tummenupp :yoparty

Nu var det ju iof bara LC och inte TC de förbjöd.

Ska bli kul att se vad de kommer att köra för bromsar. Blir väl samma Brembo som på SBK till en början iaf.
 
Nu var det ju iof bara LC och inte TC de förbjöd.

Ska bli kul att se vad de kommer att köra för bromsar. Blir väl samma Brembo som på SBK till en början iaf.

Har det kommit nya regler om bromsar? Vad har jag missat?
Får jag en sök-flejm nu?
 
Nu var det ju iof bara LC och inte TC de förbjöd.

Ska bli kul att se vad de kommer att köra för bromsar. Blir väl samma Brembo som på SBK till en början iaf.

Men kör dom verkligen med keramiska skivor i Gp? Jag trodde det var CFC (Carbon Fiber Composites) Det material har ingen som helst likhet med keramiska broms skivor.
 
Att förbjuda LC verkar ju vara vettigt. Det blir nu mer upp till föraren än nån programmerare/ingengör, och det är ju det man vill åstadkomma.

Men rent praktiskt blir det nog svårt att få en sån här regel att fungera bra. Hur kontrollerar man att tillverkaren inte använder TC? Det kommer att bli praktiskt omöjligt att kontrollera.

Enda sättet är att köra med en standard ECU till alla, och plombera den.
Hur ska en stackars kontrollant kunna gå in i teamens ECU och avgöra skillnaden mellan en "regnmapp" eller en "säkerhetsmapp" och en regelrätt LC?
För en utomstående kontrollant, hur kunnig han än är, så är det i princip omöjligt att hitta en "dold" eller "kamoflerad" funktion i teamens ECU.

Och när flera team (bl.a Ducati) säger att man inte ens använder LC i nuläget, så kan man ju fundera över om detta kanske bara är ett test och en chans för alla att under denna säsong kunna testa hur bra det egentligen går att kontrollera elektroniken i hojarna inför ett införande av mera strikta regler nästa år, med bl.a ett förbut mot TC?

Hur som helst så kommer nog racing med mindre hjälp av elektroniken, bli roligare racing...
 
Äntligen!
FIM kanske börjar känna av kritikstormen från både (många förare) och fansen om att LC, TC osv gör sporten tråkig.
Visserligen gör dessa hjälpmedel det lättare och säkrare för en del förare, men personligen tycker jag de som inte kan bemästra en MotoGP-hoj utan dessa hjälpmedel är nog bättre lämpad i WSBK eller liknande...


//Dio
 
Härligt med det nya reglementet! Jävligt surt att det kommer så här sent inför säsongen då kanske, men annars bara bra nyheter.

Frågan är ju då hur mycket det kommer att skilja i varvtid mellan en WSBK och en MotoGP efter förändringarna som kommer att tillkomma till nästa år..

Ska bli en för jäkla kul säsong att följa!:banana Fast jag tror att WSBK återigen kommer att vara "top notch" i år vad gäller underhållning.
 
Men kör dom verkligen med keramiska skivor i Gp? Jag trodde det var CFC (Carbon Fiber Composites) Det material har ingen som helst likhet med keramiska broms skivor.

Man kör inte med keramiska skivor eller belägg i MotoGP vad jag vet.

Jag tror att det här beslutet är mera i förebyggande syfte. När man förbjuder kolfiberbromsar till nästa år, så hoppas man nog på att teamen går tillbaka till stålskivor istället (detta skulle ju förenkla nya regler om max 1 hoj /förare). För att förhindra att teamen istället för vanligt stålskivor lägger en massa pengar på att utveckla keramiska skivor, som får samma begränsningar vid hjulbyten, så tror jag att man inför den här regeln...

Bara en gissning...
 
Äntligen!
FIM kanske börjar känna av kritikstormen från både (många förare) och fansen om att LC, TC osv gör sporten tråkig.
Visserligen gör dessa hjälpmedel det lättare och säkrare för en del förare, men personligen tycker jag de som inte kan bemästra en MotoGP-hoj utan dessa hjälpmedel är nog bättre lämpad i WSBK eller liknande...
//Dio


Njae, de har nog lyssnat föga på den kritiken i dessa regeländringar, snarare är det ju finanskrisen som tvingat de till dessa beslut. Har temen mindre klirr i kassan måste det ju till radikala förändringar för att de ska ha råd att köra.
 
Lite mer info ang det hela...

http://www.bike.se/content/2987/

Urklipp:

"Här är förändringarna steg för steg

- Launch control är ett minne blott! Nu är det helt och hållet upp till föraren i starten, ingen hjälp med att snabbt komma iväg från startplattan.

- Från och med Tjeckiens GP på Brno får man endast använda fem motorer säsongen ut.

- Keramisk komposit material är inte tillåtet i bromssystemet, varken i skivor eller belägg med andra ord.

- Elektriskt kontrollerad fjädring är inte tillåtet.

- Endast två tester efter race är tillåtna på Valencia och Brno för utvecklings syften, då med endast testförare!

- Fredagens morgonträning försvinner! Samtidigt som alla träningspass, inklusive kvalen, kortas ner från 60 min till 45 min...."



//Dio
 
Jag tror fraktiskt inte att LCn gör så jättestor skillnad.
Plockas TCn bort, så tror jag däremot att det blir mer underhållning - Samtidigt som fokus läggs på körbarhet.

Minns den gamla goda tiden när 500 2T GP handlade om bakhjulet i luften i ingångarna, ställ i kurvan och framhjulet i luften i utgångarna...
Men:
Frågan är hur stor skillnad det blir mellan superbike och kungaklassen?
 
Dom nya förkortade tiderna för i år. Undra vad tv-kanalerna, sponsorerna och publiken säger o att man tar bort ett pass på fredan och kortar ner andra?



Friday
13:05-13:45 125cc Free Practice 1
14:05-14:50 MotoGP Free Practice 1
15:05-15:50 250cc Free Practice 1


Saturday
09:05-09:45 125cc Free Practice 2
10:05-10:50 MotoGP Free Practice 2
11:05-11:50 250cc Free Practice 2
13:05-13:45 125cc Qualifying Practice
14:05-14:50 MotoGP Qualifying Practice
15:05-15:50 250cc Qualifying Practice


Sunday
08:40-09:00 125cc Warm Up
09:10-09:30 250cc Warm Up
09:40-10:00 MotoGP Warm Up
11:00 125cc Race
12:15 250cc Race
14:00 MotoGP Race
 
Nyheter
Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Back
Top