förbryllad

Lundgren

2 STROKE FORCE
Gick med
9 Dec 2005
Hoj
Suzuki GSXR 1000 K4, CR 500 -96
Jag läste här en gång att om man tar bort den gummiplattan som sitter på kåpan till luftburken(sidokåpan alltså) skulle CRM:en få bättre ljud och liiiiiiiiiiiiiite bättre vrid. Trodde ju givetvis detta var ett skämt, men för skojs skull testade jag det nu på min, och jävlar vilken skillnad i ljud det var! Det stämde faktsiskt och då undrar jag varför i helv*te det blir så? Bildas det något eko i luftburken för att det blir andra vibrationer eller vad? :confused:

CRMaeger skrev:
Jag läste här en gång att om man tar bort den gummiplattan som sitter på kåpan till luftburken(sidokåpan alltså) skulle CRM:en få bättre ljud och liiiiiiiiiiiiiite bättre vrid. Trodde ju givetvis detta var ett skämt, men för skojs skull testade jag det nu på min, och jävlar vilken skillnad i ljud det var! Det stämde faktsiskt och då undrar jag varför i helv*te det blir så? Bildas det något eko i luftburken för att det blir andra vibrationer eller vad? :confused:

luftburken e ljud dämpad :rolleyes: och så e det på alla hojar

Är inte det sämre att göra så för motorn? komer de inte in grus lättare? :va

The_Plumber skrev:
Är inte det sämre att göra så för motorn? komer de inte in grus lättare? :va
Ne! Det sitter fortfarande ett filter i! Detta är bara en gummiplatta som sitter utanför luftburken.

Jo jag insåg det sedan varför det blev så :kocko på mig själv!

CRMaeger skrev:
Ne! Det sitter fortfarande ett filter i! Detta är bara en gummiplatta som sitter utanför luftburken.

Jo jag insåg det sedan varför det blev så :kocko på mig själv!

Asså det släpper in mer grus om man gör som du skrev?

The_Plumber skrev:
Asså det släpper in mer grus om man gör som du skrev?
Det lilla extragrus som kommer in är så pass obetydligt i så fall! Jag vet inte hur det ser ut på DT:n men på crm:en lär det inte spela så stor roll! Dels eftersom knappt något fastnar på det eftersom det är en blank gummiplatta som fungerar som en ljuddämpare! På denna sidokåpa så fins det en ram som man sätter in i luftburken så att det blir tätt mellan sidokåpan och luftburken! Det är ju fortfarande samma ingång för luften för den har jag inte ändrat något på så jag tvivlar ganska stark på att det kommer in mer grus!

CRMaeger skrev:
Det lilla extragrus som kommer in är så pass obetydligt i så fall! Jag vet inte hur det ser ut på DT:n men på crm:en lär det inte spela så stor roll! Dels eftersom knappt något fastnar på det eftersom det är en blank gummiplatta som fungerar som en ljuddämpare! På denna sidokåpa så fins det en ram som man sätter in i luftburken så att det blir tätt mellan sidokåpan och luftburken! Det är ju fortfarande samma ingång för luften för den har jag inte ändrat något på så jag tvivlar ganska stark på att det kommer in mer grus!

Glöm inte att dra på det innan besiktningen bara :tummenupp

Cyren skrev:
Glöm inte att dra på det innan besiktningen bara :tummenupp
ne jag vet, men tänkte du på ljudet eller? För annars så skulle de inte bry sig, gjorde de inte förra gången.

Besiktningen! tror knappast att de kollar om det sitter en liten gummi platta. innan för kåpan som är fast skruvad med 5 skruvar...

Kronen skrev:
Besiktningen! tror knappast att de kollar om det sitter en liten gummi platta. innan för kåpan som är fast skruvad med 5 skruvar...

fyra faktiskt! :arsele Ne precis, det är möjligtvis ljudet de skulle störa sig på men de störde sig inte ens på min ninja ljuddämpare så det gå nog bra! :)

Se bara till att se över förgasarinställningen nu. Annars kan det bli tråkigt.

PL0J skrev:
Kan få för snål blandning..i och med att den förmodligen suger i sig lite mer luft nu.
ja jo det är ju sant, men det gör ju inte så väldigt stor skillnad och den har en förmåga att blöddra redan nu så för lite bensin får den inte.

Nyheter
Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...