Förbrukning

Zenit

Gick med
12 Oct 2004
Hoj
hojlös
Finns det någon vänlig själ som skulle vilja upplysa mig om hur mycket dämparolja, motorolja, bromsvätska m.m. som det går åt under en säsong 125jnr på en aprilia rs125, samt var detta finns till rimligt pris..?

tack på förhand :Bugar /Hampe

Allt beror på hur mycket du skall strula med prylarna och hur mycket du åker förutom själv Sm helgerna.
Gaffelolja går väl lite drygt en liter per byte och byts gärna 2ggr per säsong. Köp 5 liter.
Växelådsolja köp hel katong 12 l så har du så det räcker
Bromsvätska, mängd inte viktigt jag rekomenderar att köpa flera(3-5?) små flaskor då en flaska som väl är öppnad har benägenhet att dra till sig vatten och är därför ingen hit att återanvända (lite övernitiskt men hellre det än att koka broms efter rakan)

2-t olja köp hel kartong (12l) kom ihåg att köpa avsedd för oljepump om du inte demonterar den (osäker på om man får det kolla i reglementet).

Själv rekomenderar jag Motul som märke rakt igenom, deras 800v ökar kolvlivslängden avsevärt och deras transoil expert gör underverk i klonkiga och svårväxlade lådor. Tjata på en åf så kan du ofta få det till inköpspris om du beställer i mängd...

tack :) nu har man lite mer koll..undrar oså har läst att man ska ha destillert vatten i kylaren var får ni tag på de eller ni kokar bara vattnet eller nåt liknade..? :confused:

Det finns flera alternativ luftavfuktare, känna någon på ett labb/skola med kemiundervisning eller köpa avjonat vatten på macken.
Att koka vattnet hjälper inte såvida du inte kondenserar ångan då det är den som är fri från joner(vilka är dem som orsakar galvanism i kylsystemet vilket i sin tur är orsaken till att destvatten används)

Zikoriath skrev:
Två gaffeloljebyten på en säsong? :va
3-5 flaskor bromsvätska? På en säsong? :va

Lite i överkant eller?
Destillerat vatten kan man ta från torktumlaren...

/Z

Va tycker du är lagom då..? vill få ner priset allt vad de går annars finns de ingen säsong överhuvdtaget så.. :näsblod glömde skriva innan bromsbelägg hur ofta byter man dem och var hittar man billiga i förhållande till kvalitet..?

/ en tacksam nybörjare

Det beror som sagt på hur mycket cykeln går förutom SM helgerna, är du runt och testar mycket och åker många kvällsträningar etc så går där kanske ännu mer.
Jag tycker definitivt att du skall byta gaffelolja åtminstone en gång, den drar till sig vatten och börjar då skumma och ger försämrad fjädring.
3 flaskor bromsvätska är minimum, byt två ggr per säsong och sen ha en oöppnad flaska med dig till tävlingen om du pga vurpa etc tvingas demontera bromsystemet.

Motorolja+växelådsolja köper man i kartong därför att det är betydligt lättare att få rabatt om företagaren bara måste ringa och beställa ett par lådor till dig för att sedan hiva dem över disken. 12l av varje är rätt väl tilltaget men det åldras inte och är relativt lätt att sälja till andra om du skulle sluta efter år 1.

Efterssom du är nybörjare kan detta tyckas vara lite overkill men det är betydligt lättare att utvecklas om fjädringen lirar och du slipper sitta och tänka på om bromsvätskan kommer att koka efter rakan. Kostnaden är relativt lite i förhållande till vad allt annat kostar.

Man känner sig dum när man får fråga så här hela tiden men va ska man annars göra om man inte har råd att prova sig fram.. :3freak

står så här på: http://www.bikeproject.com/Articles/index.php?GID=3050

13. Glykol är ej tillåtet i kylarvattnet!! Använd destillerat vatten och tillsätt Biltema’s vattenpumpsmörjning så förstör du inte vattenpumpen.

Hur pass mycket vattenpumpsmörjning går det åt..? för detta gäller väll i alla klasser..? har för övrigt tänkt köra de 5 sm tävlingarna och möjligt vis nån träning blir inte pengar till mer så.. :huvet

The Editor skrev:
..

Hur pass mycket vattenpumpsmörjning går det åt..? för detta gäller väll i alla klasser..? har för övrigt tänkt köra de 5 sm tävlingarna och möjligt vis nån träning blir inte pengar till mer så.. :huvet

Det går väl kanske åt några liter vattenpumpssmörjning. Om du menade ALLA klasser sammanlagt? :)

Vet inte om Biltemas men på Red Line Waterwetter som jag använt går det åt ca 4 korkar per liter avjoniserat vatten. Går väl åt ca 1,5 liter till kylaren. Samma kylvätska används hela säsongen oftast.

När jag körde 250SP gick det väl åt ca en liter 2-t olja per race. 125 jnr drar nog lite mindre olja. Bytte växellådsoljan till varje race också. 4 liter för 5 race ungefär.

Last edited:
menade att man ska ha dest. vatten utan glykol i inom alla klasser..tack för svaren

/ en något visare rookie.

*/ ?>
Back