Förbrukning vid pendling på literhojar?

Got Torque?

Demonteringsgeni
Gick med
30 Sep 2007
Hoj
CBR954RR
En fråga som är ganska trist att behöva ställa egentligen, men för mig ganska så intressant. Jag skall flytta och kommer köra ca 10 mil pendling varje dag.
Vad exakt som ekonomin kommer tillåta är långt ifrån klart men en egen önskan är att pendla med någon sorts modernare literhoj eller större.
Tex. Thunderace, Blackbird, R1, CBR1000RR, ZX12 med flera runt 00-05 är intressant.

Då kommer vi till själva frågan;
Vad skall man räkna med för typ av förbrukning vid pendling i 120 jämn fart mest hela vägen (4mil) och generellt lugn körning.

Anledningen till frågan är att jag inte är speciellt sugen på en sprittans "Volvo på 2 hjul" som XJ6, ER6 osv. även om det ligger med i tankarna.

bensinförbrukningen är ju en högst marginell kostnad jämfört med service och slitagekostnader, så om den drar 0,5 eller 0.8 gör ju knappt nån skillnad alls

bensinförbrukningen är ju en högst marginell kostnad jämfört med service och slitagekostnader, så om den drar 0,5 eller 0.8 gör ju knappt nån skillnad alls

Det är en skillnad på ungefär 8000kr på sträckan jag räknar med att pendla per år. Inte så mycket totalt sett, men helt klart är att man kan köpa anska mycket olja och däck för 8Papp.

Nå. Vad klämmer Ni som pendlar ut ur era hojar?

Lugn körning med förgasarblackbird 0,6 eller strax under. I Norge 0,5.

Det är en skillnad på ungefär 8000kr på sträckan jag räknar med att pendla per år. Inte så mycket totalt sett, men helt klart är att man kan köpa anska mycket olja och däck för 8Papp.

0.65 L/mil t o f jobbet med Busa -08. Cirka 1 L/mil på Autobahn.

Min fetställda BB körde jag idag 17 mil med, på 8 liter soppa.

Men det drar ju från nöjeskontot så räknas inte :P

menade mest att kör du sporthoj modell nyare istället för billig pendlarhäck så är det kanske inte bränsleförbrukningen som gör det stora skillnaden.

Tja jag har en thunderace den ligger på 0.56 till och från Huddinge-solna min gamla Fj1100 som hade gått 11000 mil låg på 0.5 jag hade en gsx 750 ef för länge sedan den drog 0.4 på en englands resa.

Ser man till effekten så tror jag att BMW drar väldigt lite soppa. En polare kunde snålköra sin K1200S (ca. 165hk) på strax under 0,5l i laglig motorvägsfart.

Drar ca: 0,65 med en r1 -99.
Kör till jobbet 1,5 mil plus allt annat som inte familjen behöver följa med på. Plus inspirerad nöjeskörning.

Släng på en lite större tankväska, så kan du nog kapa upp till 1 dl milen, oavsett hoj.

Min BB, 0,6 blandad, 0,5 m tankväska o jämn hastighet runt 100-110.

:)

Jag kom aldrig under 0,8 per mil - mer runt litern - med min R1 (med fuggar). Då var det iofs inte 120 som marschfart, utan "lite" drygt det och ständiga omkörningar osv. Inte speciellt ekonomiskt, men klart värt vartenda öre :tummenupp.

Jag kom aldrig under 0,8 per mil - mer runt litern - med min R1 (med fuggar). Då var det iofs inte 120 som marschfart, utan "lite" drygt det och ständiga omkörningar osv. Inte speciellt ekonomiskt, men klart värt vartenda öre :tummenupp.

:fakta

fz6s går att köra under 0,5 i jämn fin pendlarfart 110-130, gasar du järnet på bankörningar så drar den ändå inte över 0,7. Då har jag mätt exakt då den står på centralstöd då jag tankat och mot trippen, inte något ca, ungerfär..

Edit, jag får nog ändra då många skriver att litershojar drar 0,5m så då skriver jag 0,39 då då..:Bugar närmare 0,6 kan jag tro på men inte 0,5...

Last edited:
fz6s går att köra under 0,5 i jämn fin pendlarfart 110-130, gasar du järnet på bankörningar så drar den ändå inte över 0,7. Då har jag mätt exakt då den står på centralstöd då jag tankat och mot trippen, inte något ca, ungerfär..

Edit, jag får nog ändra då många skriver att litershojar drar 0,5m så då skriver jag 0,39 då då..:Bugar närmare 0,6 kan jag tro på men inte 0,5...

Skulle vilja säga tvärt om jag. Fz6:an vi kör med drar alltid mest, oavsett.
Iofs är den bänkad i veckan och den gick lite fett så vi får väl se nu då.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT