Förbjud sporthojarna.

cleaner

. treat as you want to be treated .
Gick med
29 Jul 2004
Ort
Stockholm
Hoj
Daytona 675, -07
Från vv.se:
Sju av åtta unga förare som trafikdödas har alkohol eller droger i blodet.

edit: (bara en mening som kom med)
Visst är det märkligt att det pratas och skrivs och intervjuas ang. sporthojar
och att dom borde förbjudas, hur farliga dom är för sin omgivning osv.osv.

Alkohol- och drogpåverkade förare som är det verkliga hotet mot andra
trafikanter dom får göra som dom vill.

Hade en person som skulle handla på macken där jag jobbar,
hur hög som helst, polisen kom dit, plockade med sig honom för provtagning.
2 timmar senare kommer personen tillbaka och hämtar sin bil,
fortfarande lika påverkad och kör därifrån.
Polisen får alltså inte ens ta bilnycklarna ifrån en drog/alkoholpåverkad förare.
Och absolut inte beslagta bilen, personen denna ggn blev i rätten fälld för
narkotikabrott men kör fortfarande påverkad i trafiken.

Men snälla medier, kan ni inte göra lite mer reportage om dom farliga sporthojarna, dom är alldeles för farliga för att finnas i trafiken. :huvet
 
Last edited:
cleaner skrev:
Från vv.se:
Sju av åtta unga förare som trafikdödas har alkohol eller droger i blodet.

Jepp, sån e verkligheten. Jag undrar om man ska tolka det som att en hel drös med folk kör fulla eller att vägarna är så pass säkra att man "bara" kan dö om man kör full.. Nåja, själv e jag ung men kommer aldrig köra full. Däremot gillar jag inte förslaget att sätta promillegränsen vid 0,0.
 
Om alla är fulla kanske man köra förbi varandra när alla vinglar liksom? Nu blir det ju konstigt när EN person vinglar omkring när alla andra kör rakt...
 
sege skrev:
Om alla är fulla kanske man köra förbi varandra när alla vinglar liksom? Nu blir det ju konstigt när EN person vinglar omkring när alla andra kör rakt...

du vinglar ju ganska bra utan att dricka... :7peta
 
sege skrev:
Om alla är fulla kanske man köra förbi varandra när alla vinglar liksom? Nu blir det ju konstigt när EN person vinglar omkring när alla andra kör rakt...

Xakt. Fram för bredare vägar och fri sprit åt alla hojförare. Om inte annat så ger vi Darwin en hjälpande hand.
 
Funderar också på trådrubriken...
Kanske trådskaparen menar att det är bättre att lägga resurserna på att förebygga/informera om faran att köra påverkad (om nu inte någon visste det) än att förbjuda sporthojar?
Men vad vet jag?
 
Tyvärr skulle det enligt statistiken ha samma gynnsamma effekt på olyckstalen att lyfta bort klass sju som att lyfta bort påverkade..

Något för oss alla att bita i..
 
Ugluk skrev:
Tyvärr skulle det enligt statistiken ha samma gynnsamma effekt på olyckstalen att lyfta bort klass sju som att lyfta bort påverkade..

Något för oss alla att bita i..

menar du att dödstalet är lika för rattfyllon som för klass 7 hojar ?
 
Ugluk skrev:
Tyvärr skulle det enligt statistiken ha samma gynnsamma effekt på olyckstalen att lyfta bort klass sju som att lyfta bort påverkade..

Något för oss alla att bita i..

??! Det får du gärna utveckla.

Som jag tolkar dig så menar du att det finns statistiska belägg för att rattfulla/drogpåverkade förare orsakar lika många olyckor som förare av klass 7 hojar?? Något som åtminstone jag upplever som mycket osannolikt :va. Hur motiverar du detta påstående???

/Olzki
 
Är det inte bra att vi fått plåtsnutar då (kamerorna) så att poliserna istället kan ägna sig åt alkohol-/drogkontroller?
 
Olzki skrev:
??! Det får du gärna utveckla.

Som jag tolkar dig så menar du att det finns statistiska belägg för att rattfulla/drogpåverkade förare orsakar lika många olyckor som förare av klass 7 hojar?? Något som åtminstone jag upplever som mycket osannolikt :va. Hur motiverar du detta påstående???

/Olzki
Jag syftar givetvis bara på MC-olyckor. Ner med raggen nu grabbar, även om det är höst.. :hihi
 
Men allvarligt. Vore det inte vettigt frekvens om man skulle få blåsa ungefär 1 ggn / månad. Ser ju aldrig polisen. Tror jag såg dem 3 gånger i sommar. Alltså som de stod och fångade fortkörare.

De säger att de saknar resurser. Problemet är väl snarare att staten lägger beslag på de medel som kommer in. Trafikpoliserna bekostar lätt sig själva med tanke på minskade trafikolyckor, färre rattfulla på vägarna, indragna böter etc...

Men så kan inte en politiker räkna.
 
goodspeed skrev:
Men allvarligt. Vore det inte vettigt frekvens om man
skulle få blåsa ungefär 1 ggn / månad. Ser ju aldrig polisen. Tror jag såg dem
3 gånger i sommar. Alltså som de stod och fångade fortkörare.

De säger att de saknar resurser. Problemet är väl snarare att staten lägger
beslag på de medel som kommer in. Trafikpoliserna bekostar lätt sig själva med
tanke på minskade trafikolyckor, färre rattfulla på vägarna, indragna böter etc...

Men så kan inte en politiker räkna.

Lite av vart jag ville komma, har kört yrkestrafik i ca 10 år nu, gissa hur
många ggr jag har fått blåsa?
Precis, inte en enda ggn på kanske 40000 mil på vägarna.

Tycker det är så idiotiskt rent ut sagt att blåsa upp sporthojsåkarna som
några vansinnesdårar som är totalt livsfarliga för allt och alla. Antalet olyckor
där en sporthojåkare varit inblandad och där andra än hojåkaren
blivit skadade lär ju inte vara många.

Nej jag vill ha massor med poliser på vägarna utrustade med alkomätare,
skulle spara runt 100-200 liv per år med effektiva och riktade kontroller.
 
Last edited:
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top