Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Nu är jag ingen expert på hundar, men borde det inte vara ganska svårt att få in öronproppar på en hund? Och om man nu skulle få in propparna är jag övertygad om att hunden skulle ha ut dom.EisernPferd skrev:kanske köpa öronproppar till hundarna?
Nienna skrev:Att säga att jakthundar klarar fyrverkerier just för att de är jakthundar är enligt min mening fel. Många jakthundar (och "vanliga" hundar) visar ingen rädsla för tex gevär,pistolskott men reagerar ändå på fyrverkerierna. Det är inte själva smällen som utlöser hundens beteende vilket man kan se om man studerar hunden och lokaliserar ljudkällan.. En hund som är rädd för smällar är oftast även skotträdd. Hunden hör bra mycket bättre än oss och uppfattar världen och dess intryck annorlunda mot hur vi ser den, hur den uppfattar fyrverkerier och varför vet jag inte. Men det är felaktigt att tro att jakthundar eller polishundar eller dylikt som inte är skotträdda automatiskt inte visar rädsla för fyrverkerier! Jag har dessutom haft en hund som reagerat på just skott, men inte visat en nervös reaktion på fyrverkerier..
Funkar det så? Att dom bara faller ihop och dör? Jag är tveksam iaf.JoUh skrev:
Chris Ash skrev:Jag använder inte fyrverkerier, har inget speciellt emot dem heller iofs så länge det inte hanteras av fulla jubelidioter. Men tycker det hör till allmän hyfs och respekt mot andra människor/djur att hålla det till speciella tillfällen.
Små barn fattar inte sådana saker och jag kan väl köpa att det är kul att springa omkring och busa med skiten när man är i 10-12 årsåldern, det är nog svårt att hindra, men föräldrarna kan väl iaf försöka begränsa det till nyår?
MattE. skrev:Jag vet ju inte hur din situation är, och jag tvivlar inte på att du har helt rätt.
men jag tycker inte att det ska förbjudas, det hör liksom till.
om man förbjuder det så kan man ju likabra förbjuda sporthojar
och alkohol, brudar med stora tuttar, och allt som är roligt.
sen kan vi konvertera Sverige till ett rent kommunistland,
för vem ska ha kul egentligen? likabra att förbjuda allt.
AleX skrev:Du vet om att du måste ha tillstånd för o skjuta av raketer va?
sEiKo skrev:Problemet med hundar är ju hundägaren som har lite skuld till.
Dom beter sig inte normalt när hunden blir skraj och förstärker rädslan med att "trösta" hunden och faktiskt försäkra hunden om att det finns en anledning att den ska bli rädd.
Med äldre hundar är det ju kört för i det flesta fall men är det yngre hundar så går det att träna bort, det ligger inte i hundens gener att vara rädd.
floodi skrev:Ska bli väääälldigt intressant i morgon , Första nyåret för min lilla vovve i morgon. Han har som tur är inte ännu blivit rädd för raketerna som folk har skjutit i snart i en vecka![]()
hopppas att det går bra...
Dr.Bike skrev:Det finns nästan ingen som kan hantera dessa grejer på ett säkerhetsmässigt riktigt sätt iaf. under de betingelser som ett firande med alkohol i bilden innebär.
Dr.Bike skrev:Fyrverkerier är vackert.
Rätt handhavt och sett på avstånd så är det ett konstnärligt skådespel.
(saknar vattenfestivalens fyrverkerier)
Men jag repeterar med en druckens envishet:
Var ju pang och lekfarbror i mitt förra jobb och tycker därför att fyrverkerier är dåligt av MÅNGA anledningar.
Dels för att de pang pang grejer jag pysslade med tidigare var REDIGA grejer och inte småfjant som dessa smällare osv. Problemet med småsmällare är just att folk saknar respekt för dem
Icke förty vet jag oxå hur LITE det behövs för att smälla av ett finger eller förstöra ett öga...
Ett finger är som blött toapapper...
Detta i kombination med dåligt omdöme, fylla osv så tycker jag mig på ett yrkesmässigt sätt kunna säga:
Förbjud skiten!
Det finns nästan ingen som kan hantera dessa grejer på ett säkerhetsmässigt riktigt sätt iaf. under de betingelser som ett firande med alkohol i bilden innebär.
En väninna här i Bålsta gick förbi en far som stod och "lärde" sin underårige son att rikta raketerna med en flaska hejvilt (horisontellt) inne på gården mellan hyreshusen...
Hon sa givetvis till, och påpekade vilket dåligt föredöme han var...
Ni kan säkert ana vad kommentaren blev?
Även DET ett gott föredöme för barnet i fråga.
Starfighter skrev:Förbjud fyrverkerier för privatpersoner. Men låt istället var stad/by anordna ett lite större tillslag med fyrverkerier just på nyårsafton. På så sätt så slipper man alla dessa raketer både före och efter nyår.
Så blir alla glada![]()
![]() |
Tierp Arena värd för EM i Dragracing
Den 7–10 augusti 2025 förva... |
120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla
Screenshot Den 16–17 aug... |
|
En vecka kvar!
Nu är det exakt en vecka kv... |
|
![]() |
Farligt vilseledande alkomätare på marknaden