Förbjud skiten!

MattE. skrev:
det sa jag inte, jag sa bara att just du gillar inte fyrverkerier,
sen finns det folk som ogillar andra saker, ska vi då förbjuda fyrverkerier för att du inte gillar dom, och sen förbjuda sporthojar för att någon inte gillar dom
då slutar det ju med att man förbjuder en massa saker.

bara för att du tycker det är rätt att förbjuda fyrverkerier så finns det inget som säger att du
är bättre och vet mycket bättre än andra.

Det handlar väl inte om att gilla eller inte. Det mesta är juh att det finns mycke folk o djur som mår väldigt dåligt av just detta.

Ismannen skrev:
tror knappast ketchup eller ägg stör någon.

Ägg stör mig som fan, jävla äckliga och luktar illa. Tycker det är dags för ett förbud här faktiskt. Röda bilar är mycket irriterande. Vänsterkick borde förbjudas också.

Clifton skrev:
Det handlar väl inte om att gilla eller inte. Det mesta är juh att det finns mycke folk o djur som mår väldigt dåligt av just detta.
Finns många som mår dåligt av alkohol, folk som blir rädda av bilar som flyger fram på motorvägen.

det finns många rädslor, men man kan inte förbjuda allihop.

MattE. skrev:
Finns många som mår dåligt av alkohol, folk som blir rädda av bilar som flyger fram på motorvägen.

det finns många rädslor, men man kan inte förbjuda allihop.

Så du tycker att dom ska häva alla förbud? Ska vi ha samma vapenfrihet som i Usa oxå? Legalisera knark och prostitution??

Men alkoholen är väl ingen mer än du som lider av.

Sen bilar o flyg är saker vi inte klarar oss utan. Klarar du dig verkligen inte utan fyrverkerier.

Sen ska det inte total förbjudas. Absolut inte. Men att folk smäller fyrverkerier de dagar som det är sagt att det är ok.

Ismannen skrev:
Så du tycker att dom ska häva alla förbud? Ska vi ha samma vapenfrihet som i Usa oxå? Legalisera knark och prostitution??
Nej, men det finns en gräns.

Clifton skrev:
Men alkoholen är väl ingen mer än du som lider av.

Sen bilar o flyg är saker vi inte klarar oss utan. Klarar du dig verkligen inte utan fyrverkerier.

Sen ska det inte total förbjudas. Absolut inte. Men att folk smäller fyrverkerier de dagar som det är sagt att det är ok.

Jag tycker inte att det är lönt att lägga pengar på själv.

Men jag tycker att det hör till nyår, det bästa hade varit om man hade lyckats hindra småttingar från att smälla överallt.

men att förbjuda det helt är jag emot.

Ismannen skrev:

Ja en nyårsraket kan man likna vid en tjack***** du har nog en poäng här.

MattE. skrev:
Jag vet ju inte hur din situation är, och jag tvivlar inte på att du har helt rätt.

men jag tycker inte att det ska förbjudas, det hör liksom till.

om man förbjuder det så kan man ju likabra förbjuda sporthojar
och alkohol, brudar med stora tuttar, och allt som är roligt.
sen kan vi konvertera Sverige till ett rent kommunistland,
för vem ska ha kul egentligen? likabra att förbjuda allt.

MOHAHAHAHAHHAHA

MattE. skrev:
Nej, men det finns en gräns.

Jag tycker inte att det är lönt att lägga pengar på själv.

Men jag tycker att det hör till nyår, det bästa hade varit om man hade lyckats hindra småttingar från att smälla överallt.

men att förbjuda det helt är jag emot.

Tycker också att det hör till nyår o det ska absolut inte bort helt. Men finns juh en anledning till att det finns regler som säger att det ska smällas på just nyår.

Inte 2-3 veckor innan.

MattE. skrev:
Med hund har DU ett ansvar att hålla den borta från fyrverkerierna, håll den inomhus,
gå där folk inte är med fyrverkerier.

Förstå mig rätt, jag gillar hundar, men vi (människor) var här först.

Vill bara i all ödmjukhet påpeka att hålla en hund inomhus när hela staden överöses av fyrverkerier inte hjälper ett skit om man har en hund som är rädd. Ofta börjar de skaka och visa symptom på stress när de hör dessa oljud på långt håll..så långt som inte vi kan höra. Att gå där inga fyrverkerier finns är i stort omöjligt. Ingen av mina vovvar har reagerat på skott eller fyrverkerier, snarare varit väldigt intresserade av dem ;) (Kan ju bero på en valptid mycket tillbringad på skutbana..;) kanske...) Däremot har min bästa väninna haft en tax som jag passat mycket...den lilla damen var inte skott rädd då hon var jakthund, men smällare och raketer var omöjligt!

Det finns lugnande till de stackars djuren man kan ge. Sen kan man bete sej på rätt sätt mot dem.. ge dem utrymme..en egen vrå som är trygg och bekant.. Hundar som har en egen bur som de är vana vid och trivs med brukar med fördel kunna vistas i densamma vid rädsla.. Extrema fall kan fara så illa så man väljer att droga ned hunden i princip totalt.. Men, att bara hålla den inomhus...hjälper inte långt alls om man har en rädd vovve..

Nienna skrev:
Vill bara i all ödmjukhet påpeka att hålla en hund inomhus när hela staden överöses av fyrverkerier inte hjälper ett skit om man har en hund som är rädd. Ofta börjar de skaka och visa symptom på stress när de hör dessa oljud på långt håll..så långt som inte vi kan höra. Att gå där inga fyrverkerier finns är i stort omöjligt. Ingen av mina vovvar har reagerat på skott eller fyrverkerier, snarare varit väldigt intresserade av dem ;) (Kan ju bero på en valptid mycket tillbringad på skutbana..;) kanske...) Däremot har min bästa väninna haft en tax som jag passat mycket...den lilla damen var inte skott rädd då hon var jakthund, men smällare och raketer var omöjligt!

Det finns lugnande till de stackars djuren man kan ge. Sen kan man bete sej på rätt sätt mot dem.. ge dem utrymme..en egen vrå som är trygg och bekant.. Hundar som har en egen bur som de är vana vid och trivs med brukar med fördel kunna vistas i densamma vid rädsla.. Extrema fall kan fara så illa så man väljer att droga ned hunden i princip totalt.. Men, att bara hålla den inomhus...hjälper inte långt alls om man har en rädd vovve..

Precis o man kan inte hålla på o droga ner den i flera dagar i sträck. Det är just därför det är bestämmt att det är just 1 dag som det är tillåtet.

Är med MattE här, fast jag tycker inte heller att man ska smälla tidigare än på just nyårsafton. Men jag tror att ismannen var ganska sur när han postade sitt inlägg, så han liknade mest en sur gammal pensionärsgubbe. För du är väl inte emot raketer på själva nyårsafton?

isåfall har vi slutsatsen: Raketer på nyårsafton är kul, och det är en tradition som ska hållas kvar. Raketer veckor/dagar innan nyårsafton är störande, speciellt för djurägare som inte hinner förbereda sig på det.

Last edited:
Kan man inte avla bort raketrädsla på dom där sakerna? Går ju att avla dom till allt möjligt annat konstigt.

JiMpA skrev:
Är med MattE här, fast jag tycker inte heller att man ska smälla tidigare än på just nyårsafton. Men jag tror att ismannen var lite överfrustrerad när han postade sitt inlägg, så det såg ut som att liknade en sur gammal pensionärsgubbe. am i right? =) För du är väl inte emot raketer på själva nyårsafton?

isåfall har vi slutsatsen: Raketer på nyårsafton är kul, och det är en tradition som ska hållas kvar. Raketer veckor/dagar innan nyårsafton är störande, speciellt för djurägare som inte hinner förbereda sig på det.

Om dom kunde hålla sig till nyårsafton så är det ok.

hundförbundet eller vad det kan heta borde nog ha en del informations/reklam kampanjer i TV osv., förmodligen 99,9 % som inte känner till hundars reaktioner, jag hade ingen aning om det när jag var ung :näsblod ...

Jag tycker vi ska förbjuda hundägare som låter sina hundar skita på direkt olämpliga ställen.

Fyrverkerier rockar, om det sköts av nyktra och kunniga personer. En ensam raket som går snett är inte så jävla imponerande faktiskt.

Nienna skrev:

Våran vovve jobbar som jakthund på helgerna är inte det minsta rädd för gevärsskott. Mot fyrverkerier är han dock livrädd, så det är bara för någon att sitta med honom inomhus i knät under tolvslaget..

Svep skrev:
Våran vovve jobbar som jakthund på helgerna är inte det minsta rädd för gevärsskott. Mot fyrverkerier är han dock livrädd, så det är bara för någon att sitta med honom inomhus i knät under tolvslaget..

Det var samma sak för fröken Wilma, jaktskott=helt ok. Fyrverkerier=inte alls ok. Hon låg i sin bur och skakade och flämtade :( Jag själv har som sagt inte haft någon hund som varit rädd för fyrverkerierna...dock en Grand Danois som var lite misstänksam mot gevärskott det första året... Schäfrarna har älskat allt :D fyrverkerierna var en höjdare, men ena vovven hade jag faktiskt hörselproppar på då hon var lite känslig i öronen!

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT