Förberedelser för vintervilan

TinaTjejen

long time, no see
Gick med
31 Mar 2003
Hoj
GSX-R 600
Inför vintern, (nej inte RIKTIGT ännu har jag tappat hoppet om en sista åktur :rolleyes: ), så hade jag tänkt göra dessa saker:
1. Fylla/tömma tanken på bensin. (inte bestämt mig än vilket av dem. Och alla som man frågar säger olika) :confused:
2. Tömma förgasare på bensin
3.Avfettning och schamponering och storputs av hela hojen.
4. waxa
5. smörja kedjan /justera vid behov

Till våren, eller ja.. snarare, till första åkturen tänkte jag byta olja och oljefilter igen.

Hur gör ni?
Eller snarare: VAD gör ni?:fakta
Det här var vad jag hade tänkt göra, har jag glömt något tycker ni och vad isåfall?

Tips tips tips.. är välkomna :hej

tömma oljan har jag läst att man ska göra också, o ska du byta oja till våren så kan du ju lika gärna tömma ut den nu.

jag har själv funderingar om detta ämne

Mvh. Hannes

HanneZ skrev:
tömma oljan har jag läst att man ska göra också, o ska du byta oja till våren så kan du ju lika gärna tömma ut den nu.

jag har själv funderingar om detta ämne

Mvh. Hannes
Har också hört något om att man ska tömma ur oljan.
Har även hört att man ska låta gamla oljan vara kvar till våren.
Och även att byta olja så att allt är färdigt till våren.
*s* Inte utan att man känner sig en aningens: :confused: och :kocko

Byt olja INNAN uppehållet. Tanken ska vara FULL. Förgasarna ska vara TOMMA.

Jo men samtidigt skulle jag inte vilja köra med olja som stått hela vintern i hojen. Känns som det borde bli en del kondens där eller? Jag byter på våren (fast jag byter så ofta under säsongen att det är ingen jättegammal olja som får stå hela vintern).

Jag tömmer min tank och slår i en skvätt olja och skakar runt. Det funkar säkert lika bra att fylla den helt men den soppan är inte frisk sen när våren kommer. Bensin är en färskvara. Så då är det nog bara att slå ur den gamla soppan och använda som tändvätska eller nåt :D Fast just det, det finns nån form av bränslestabiliseringsmedel som man kan slå i för att konservera bensinen.

Jag slår även i en skvätt olja i varje cylinder och drar runt motorn några varv.

Sen, plocka ur batteriet, se till att det är lagom med syra och underhållsladda det sen nång gång i månaden.

För att slippa alla funderingar om huruvida det ska bytas olja bensin osv.
Så river man ju helt soika ner hela hojen och bygger om och trimmar så är ju det bekymmret ur världen!!! :arsele

Enkelt. :3freak

Annars så är det ju så att Bensin är färskvara!
Sen beror det ju på klimatet i ditt förvarings utrymme!
Risk för kondens så rekomenderas full tank så blir det inte vatten i tanken!
Varmt å gött så är det ok med tom tank!

Bensin i fuggarna är aldrig bra!
Den är nog trögstartad om det står soppa i dom hela vintern!
Å andrasidan så kan det ju vara skoj att starta hojen lite då och då och torr köra lite med ljud upplevelse tills den är varm...
Mår nog både du och hojen allra bäst av!

Och gör du så så är det nog bra med frisk olja i...
Annars så är det ju lika där när det gäller klimatet i lokalen...
Kondens varning byt i vår så har du ingen vätska i oljan!.
Varmt å gött så kan du byta nu!

Sträcka kendjan kan
du ju göra när det är dax...smörja den är aldrig fel!

Waxa den kan jag inte svara på ..Wax fäster inte på min buckliga hoj!

Jag tycker att man inte ska glömma hojen under den kalla årstiden!
Hälsa på den ibland och pyssla lite.
varmkör den och klappa lite på den så sköter den sig garanterat bättre när ni ska umgås i värmen igen!

Glöm förövrigt inte Kylvätskan om ni har vatten kylt!!!! :o :o :o
Kolla frys punkten på den om hojen står kallt..... VIKTIGT! :7peta
Fryser den så kan ni hoppa över alla tidigare tips!
Man brukar hitta delar utav motorn på golvet om det varit riktigt kallt och glykolen inte räckt till!!! :(

Håller inte med om att det är bra för hojen att starta den ett par gånger i vinter.
90% av motorslitaget är vid kallstarter.

cRoC skrev:
Håller inte med om att det är bra för hojen att starta den ett par gånger i vinter.
90% av motorslitaget är vid kallstarter.

Oj...

Och 10% när man kör?
Om jag då aldrig slår av hojen så håller den i all evighet?
:banana

Fantastiskt!!!!

Och förövrigt torkar Packboxar ihop när dom inte anväds...
Det blir avlagringar i motorn när den står still...

Har du någon procent sats på om det är bättre med avlagringar eller ett par kallstarter under en vinter?

Eller hur kul det är när oljan rinner ur packboxen på veven när man glatt startar på våren?

Jag vet faktiskt inte för jag startar gärna hojen ett par gånger under vintern...

Däremot har jag fått hjälpa ett antal med reparationer på vårkanten när grejjorna inte funkar!

90% :D :tummenupp :rofl :lol :hihi :tungan

Plockar alltid ner hojen i molekyler o rengör allt under vintern... sen sätter jag ihop det igen (förhoppningsvis), väntar bara på depåstöd som ska tillverkas, sen ska hjulen av så man kommer åt ännu bättre...

Allra hellst skulle jag vilja göra något mer med hojen, men vafan om man planerar att byta till hösten så e de inte så stor idé. :mad:

cRoC skrev:
Nej, men det slits ju mycket, även om motorn är 20 grader då.

Ok så om vi gör som du vill så startar vi aldrig hojen för då slits den mer?
Endast söder om Mallorca kan man alltså starta en hoj utan risk för tokras?

Lägg av nu va....
:fatta!

Vilken instruktionsbok har du läst nu då?

Men om man kör hojen i micron först?

Tjejen blir ju inte lite förvirrad:)

Så här gör du lilla gumman:fakta
Sätt i lite tvåtakts olja i tanken när du kör sista svängen, det smörjer upp allt. Det är inte bra att ha bensin i förgasarna eller insprutningen( bildas kristall bildning) för det är inte kul att det första man måste göra när man tar ut hojen, är att rengöra förgasarna. Om du har en liten skvätt bensin i tanken gör inget, bara att fylla upp tanken med fräch bensin till våren, rengör hojen, smörj kedjan, smörj in pack boxarna, palla upp däcken, om du har fina däck på. smörj lite här och där med 5-56 spray!
Har du några frågor så är det bara att maila:)

Lycka till kompis

P.s kolla så att du har nog med glykol i kylaren( gå till en mack, så kommer det någon trevlig kille och kollar det åt dig) Blandar du 50/50 så håller det ca -31, om du har för lite

Last edited:
Möjligt att jag är slarvig, men jag har aldrig hällt olja i cyllarna, aldrig brytt mig om tanken är full, tom eller halvfull (och ja, hojen startar på samma soppa som vart kvar i tanken), aldrig bytt olja på hösten innan inställning. Däremot så startar jag aldrig hojen under vintern, därför att jag vill undvika kallstarter och oljan når aldrig mer än pissljummen temperatur om man ska stå på tomgång en stund. Vad jag däremot gör är att jag drar runt motorn för hand några gånger för att kolvar/ringar inte ska ge avtryck i cylindrarna. Problem med läckande packboxar har jag aldrig haft. Jag brukar även komprimera gaffeln lite då och då och trycka på bromsarna ibland för att sakerna ska få röra sig.
När du ska vaxa hojen så glöm då inte att använda lackrengöring först. Du måste ha en ren yta för vaxet, för vax rengör inte och ger inte glansen, det gör den rena lacken. Vax är bara ett ytskydd. När du har tvättat hojen så gör du frottetestet, du skickar en frottehandduk över en lackerad yta. Glider den superlätt så behöver du inte lackrengöring, glider den trögt eller inte alls så måste lacken rengöras innan vax, och har du inte en fabriksny hoj/bil så är lackrengöring ett måste. Köp Hagmans eller Lahegas produkter så får du bästa resultat och lättaste jobbet.

Nyheter
Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Nordic Sport & Event sammanfattar 2025 års GGN

Pressrelease; Visby, 2025-1...

2026 års YAMAHA XSR900 GP