Förbereda sig inför ett race..

Alicia

Honeybutt
Gick med
27 Sep 2004
Hoj
Triumph Street Triple -10 -såld
Det är meningen att jag ska köra mitt första race i år.
Kommer behöva många tips om hur man förbereder sig, speciellt mentalt.

Hur klarar ni av nervositeten?
Har ni några bra tips?
Vad gör du timmarna innan race?
Värmer ni upp eller vad exakt gör ni?

Kanske finns någon annan tråd om detta..
Idag har jag varit för lat för att söka.

Det gör man inte.
Nej.
Kissar ner sig.
Nej.
ja tyvärr är det så, man är nervös på gränsen till illamående hela morgonen, femton rundor på muggen och allt bara snurrar i skallen.

Dock släpper det alltid när man rullar ut på gridden :tummenupp

det ska pirra i magen annars är det inte rejsing :D

Min förberedelse består av att ständigt fråga mig varför jag tror att jag ska ut och rejsa och att hitta anledningar till varför det är bättre att stå över. :D
Bra taktik, NOT!

Tyvärr så är ju inte nervositet något som syns alla gånger och det får en ofta att tro att alla andra är hur coola som helst när det i självaverket är precis lika nervösa. Den mentala träningen borde därför gå ut på att inse att alla andra också är sjukt nervösa :D

Jag får fjärilar i magen ibland bara jag tänker på att jag ska rejsa så jag lär vara ett nervvrak när det väl blir dax :näsblod

Fan jag blir trött av bara tänka på hur det kommer vara den 30/4 när det regnar och du inte vet vilka däck du ska ha...

Nu har ju jag inget hav av erfarenhet att ösa ur, men så jävla farligt var det inte när man väl var på plats. Dagarna innan var fruktansvärda for sure, med svårartad prestationsångest och vånda.

När man kommit till banan och lastat ur så är det "bara" att strukturera upp dagen ordentligt. Ett tidsschema, bra koll på klockan och vad som ska hända när hjälper. Däckvärmare på, däckvärmare av, tankat och klart, osv.

När du väl kvalat och till din oförställda glädje har spöat någon du inte trodde att du skulle spöa så är det plain sailing resten av dagen. Du fylls av ett inre lugn och ett självförtroende från helvet. Kval två kanske inte blir fullt så bra, men så länge du inte släppt förbi din bittraste konkurrent kan inget rubba din good feeling.

Sen är det bara att vänta in rejset. Passa på att smäda och pika din långsammare konkurrent. Håll tiderna för däckvärmeri och sånt, se till att soppan räcker, smörj kedjan, osv. Stoja och glamma med dina kamrater. Du ska bara köra motorcykel, det är inget du behöver vara rädd för. Det är ju roligt!

Då är det dags. Klä på dig. Ta av däckvärmarna och bli stående på tok för länge i utsläppet. Oroa dig lite för däcktempen. Sen blir du utsläppt. Irritera dig en smula på folket som försöker vinna sighting lap. Rulla fram till din skyltade startposition. Var du står spelar ingen roll, så länge det är före din utvalda antagonist. Även här blir du stående lite för länge. Nu är du sjukt otålig att få komma iväg. Efter vad som känns som en evighet kommer en överviktig funktionär lufsande med flaggorna och signalerar DIN provstart. Starta. Mys över att du gjorde en utsökt start med precis lagom avvägt hjullyft/kopplingsslir. Stå på hyfsat ordentligt under warmupvarvet. In i sista böj slår du av och sätter upp handen, om och utifall nån nu skulle ha missat att det var fullt med folk på startplattan.

Nu är du laddad som fan. Inget, inget, INGET får gå fel nu. Ställ upp på din plats. Irritera dig på att det tar en halv evighet för folk att komma i ordning. Stäng visiret, kolla att du har ettan i, snegla på funktionären som har koll på ditt led. Handen är uppe, allt är okej. Kolla att du har ettan i. Skifta stirrandet till funktionären med röda flaggan framför startfältet. Kolla att du har ettan i. Flaggan sänks och funtionären går åt sidan. Kolla att du har ettan i och stirra som hypnotiserad på startlampan. Det tokvarvas överallt omkring dig. Du hör inte din egen motor. Du har en sjuklig handsvett och du känner hjärtslagen i hela kroppen.

Lampan släcks. Du ger FULLT och slirar iväg. Framför dig görs flera usla starter och du får kryssa fram. Äntligen är du igång. All skräck är som bortblåst, nu gäller det bara att komma först. Du slår av lite, lite för tidigt inför första sväng, och vips så har tre man passerat. Det gör dig ännu mer taggad och du klipper dom när du går in i sväng två. Du gapar och skriker i hjälmen. Ut på rakan, du segar ikapp nån och fokuserar på att komma förbi i inbromsningen. Du lyckas komma upp jämsides, men i andra ögonvrån ser du nåns framhjul. "NEJ DU, JÄVELBERG!" skriker du för dig själv och stänger honom in i nästa böj.

Ja, så fortsätter det och ditt första rejs kommer att kännas på tok för kort. Det enda du kommer att kunna prata om på minst en vecka är den här upplevelsen. Det är värt varenda sekund av gråt och tandagnisslan innan. Jag lovar. Just do it.

Edit: Jag fick adrenalin och handsvett bara av att skriva det där. Det finns inget roligare. INGET!

Mattias :tummenupp
Någon som minns Bosse "emma" Emanuelsson som körde Camaro och BMW i många år? Han gick alltid bakom husvagnen för att :zpy innan start :)

Edit
Jag kopierade och skrev ut Mattias text :D Den ska sitta på anslagstavlan här vid datorn som påminnelse om att han KAN vara seriös :pannkyss

Last edited:
Mattias, dina berättelser är helt underbara.
Jag ska försöka komma till start. Som det är nu med endast 6 anmälda så är det ingen risk att ligga ivägen iallafall :D

Just det ja, starta, det är något jag måste lära mig. Det har jag inte övat på än. Upptäckte idag att jag inte har en aning om hur man mellangasar, som tur är så behövs det inte på min hoj. Men på den sketna fiddyn så behövdes det och allt gick bara blaj. Kanske kan skylla på att jag fortfarande är sjuk.....

Ja, så fortsätter det och ditt första rejs kommer att kännas på tok för kort. Det enda du kommer att kunna prata om på minst en vecka är den här upplevelsen. Det är värt varenda sekund av gråt och tandagnisslan innan. Jag lovar. Just do it.
Den äckliga känslan i magen timmarna innan race förvandlas till "meningen med livet" då man äntligen rullar ut på banan.

Ett behagligt lugn sprider sig som något slags knark i hela kroppen, all nervositet blir som bortblåst, efter racet så undrar jag alltid varför jag var så nervös timmarna innan start, men det är lika varje gång.

Adrenalinet sprutar ur öronen under hela racet och precis som Mattias skriver så babblar man om racet i flera dagar efteråt, en euforisk upplevelse som gör dig lycklig.

RR är dyrt, tidskrävande, smärtsamt och jävligt roligt.

Jag ska försöka komma till start.

Klart du skall tävla, när jag tog licensen så tänkte jag väl att jag skulle ta och köra lite träningar och så första året. Men under licenskursen fick jag förklarat för mig att om man tar vatten över huvudet (och tävlar direkt) så lär man sig simma, inga problem det är bara börja tävla. Och så var det ju, jag lärde mig mycket mer än vad jag hade gjort om jag bara körde träningar (tror jag iaf).

Nu har jag bara kört fyra tävlingar så jag är inte direkt erfaren. Men det är bara att se till att pissa strax innan
tävlingen så är det lugnt. Men på knudan förra året så var det så mycket runt om kring som störde, det tyckte jag påverkade nervositeten en hel del. Typ, skall det regna, skall förarna stanna på gridden i protest, undrar hur mycket fäste det är i lera :tungan . Annars tycker jag struktur och att göra saker i tid hjälper, de sista minuterna blir stressiga och vet man att hojen och en själv är i ordning sedan ett bra tag så hjälper det.

Klart du skall tävla, när jag tog licensen så tänkte jag väl att jag skulle ta och köra lite träningar och så första året. Men under licenskursen fick jag förklarat för mig att om man tar vatten över huvudet (och tävlar direkt) så lär man sig simma, inga problem det är bara börja tävla. Och så var det ju, jag lärde mig mycket mer än vad jag hade gjort om jag bara körde träningar (tror jag iaf).

Nu har jag bara kört fyra tävlingar så jag är inte direkt erfaren. Men det är bara att se till att pissa strax innan
tävlingen så är det lugnt. Men på knudan förra året så var det så mycket runt om kring som störde, det tyckte jag påverkade nervositeten en hel del. Typ, skall det regna, skall förarna stanna på gridden i protest, undrar hur mycket fäste det är i lera :tungan . Annars tycker jag struktur och att göra saker i tid hjälper, de sista minuterna blir stressiga och vet man att hojen och en själv är i ordning sedan ett bra tag så hjälper det.

Jag tränade hela förra året. Hoppas på att jag hinner köra några träningar innan första tävlingen för att se om jag får upp farten.
Ser fram emot att köra någon tävling även fast jag kan bli nervös över att bara tänka på det :rolleyes:

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman