Förbannelse!!!

ElDiablo

Ny medlem
Gick med
12 May 2004
Hoj
GammelGixxer 1208cc -94
Nu så har min framgaffel börjat läcka igen för tredje ggn på 2 månader.
Första gången bytte jag allt själv och det höll i ca tre veckor... Andra gången lämnade jag in skiten på MC-Verkstad för att se om det blev bättre. Jodå. höll ju faktiskt i FYRA veckor och nu har den börjat läcka igen. Och nej.... jag gör inte hårda nedslag när jag slangar utan det är snarare när man kör som vanligt det slits mest. Och det är inga skador på de inre benen..?
Vad göra? börjar bli lite kostsamt och framförallt förbannat irriterande att mecka med gaffeln var tredje vecka... :mad:
Hojen är förövrigt en 97:as TLS.

Måste ju vara skada på innerbenen. Hur vet du att dom inte är skadade? Kan vara så illa att du inte ser skadan men att den finns där ändå.

ElDiablo skrev:
Nu så har min framgaffel börjat läcka igen för tredje ggn på 2 månader.
Första gången bytte jag allt själv och det höll i ca tre veckor... Andra gången lämnade jag in skiten på MC-Verkstad för att se om det blev bättre. Jodå. höll ju faktiskt i FYRA veckor och nu har den börjat läcka igen. Och nej.... jag gör inte hårda nedslag när jag slangar utan det är snarare när man kör som vanligt det slits mest. Och det är inga skador på de inre benen..?
Vad göra? börjar bli lite kostsamt och framförallt förbannat irriterande att mecka med gaffeln var tredje vecka... :mad:
Hojen är förövrigt en 97:as TLS.

Köp en R1 gaffel den läcker aldrig :yoparty

Det är ju det som är så sjukt.... har verkligen synat innerbenen.. mätat rundheten osv men inget tyder på att det ska vara nån skada.... men om man ökar fjäderspänningen borde det ju minska trycket mot boxarna eller? kan va en idé att prova kanske...?

Super-Henkan skrev:
Köp en R1 gaffel den läcker aldrig :yoparty
Jo, jag har fått min att läcka.

Om du har för mycket olja (hård inställning) och gör stoppisar som ajg ser du gör på bilden, eller gör wheelisar där du slår ner relativt hårt, eller du helt enkelt gör många landningar där du tryckar ihop gaffeln så kommer packboxarna gå sönder till slut.

gå tillbax med dom till verkstan och säj att dom börjatt läcka igen !

han får fixa dom igen han måste ju lämna någon garanti på jobbet!

är det en eller båda som läcker?

lycka till mv. Oskar

Det är inte fel i rundheten i innerbenet som orsakar läcka i regel.
Vad du skall leta efter är små gropar/kanter orsakat av stenskott.
Det brukar vara dessa som skär sönder packboxarna.

När du hittat gropen/kanten så slipar du ner den Försiktigt med ett bryne eller fin smärgelduk och byter packboxarna. Hade liknande problem på gammal Husqvarnaenduro.

Prova även: http://www.soe.se/mek/gaffel/bladet.htm

Ållrajt.... har tänkt börja med att gå tillbaka till stället i morgon och säga åt dom att fixa skiten... om de vägrar så får jag ju görat själv och då tänkte jag man kunde polera innerbenen med autosol.
Det tidigare gångerna var det bägge benen som läckte men nu är det bara ett.
Skulle gärna köpa en ny gaffel om det vore så enkelt... man är ju inte direkt gjord vapengar tyvärr.

tack för tips.

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck