Förbannade uthyrare!!

Stolten

Team Starköl Racing
Gick med
1 Sep 2004
Hoj
Husaberg 570
Jag är jätte glad! Klarade MC kortet idag!! :)

Men det kommer i skymundan av allt annat som hänt så jag är mer arg!!

Jag åker till min uthyrare (Vill inte hänga ut klubben eftersom det beror på enskilda personers tafatthet) och hämtar hojen och ser då att skattemärket är skrapat men får lovat att skatten är betald, bara glömt märket!

Försöker gå in på VV igår kväll för att dra ut och visa för uppkörningsman att hojen faktiskt är skattad men VV.se ligger nere. Så idag runt 10 går jag in och drar ut det men ser då att hojen INTE är skattad! Jag ringer han som skulle betalt skatten för 1,5 månader sen och får vet att den är betald sen några dagar tillbaka men det inte kommit in än! Han har inget kvitto på det!

Jag åkter till min morbror som är min handledare (Och äger en MC-butik) han ringer runt till alla sina kontakter och andra mc butiker (Han säljer bara Harleys och liknande) och försöker få tag i hoj åt mig. Misslyckas! Jag ringer polisen och förlustanmäler reg plåten för att få en provisorisk plåt utan skattemärke. Polisen säger: Inga problem, kom hit! Halvvägs till polisen ringer dom upp mig och har kommit på att hojen är oskattad och vägrar ge mig några plåtar!

Jag får tag i en kompis med hoj som lämnar skolan, åker hem och hämtar den, jag får hojen (Kawasaki Er-5?) 12:40 och kl 13:00 är uppkörningen! Åker direkt till uppkörningen och klarar den.. Jäkligt skönt..

Men fan vad arg jag är på min klubb, ska ringa dom snart, begära pengar tillbaka av alla gånger jag jag hyrt av dem (när den varit oskattad) och uppkörnigsavgiften som jag lika gärna kunde sumpat med en helt okänd hoj..

Behövde bara skriva av mig!

Mattias - Blandat glad och arg!

Victor skrev:
2148152 Klubb? Menar du körskola?
Men ändå, grattis!

Nope, klubb.. Har kört helt privat men min klubb (tävlar i enduro) har även en landsvägshoj de hyr ut för just uppkörningar och liknande.

Men om hojjen nyligen är påställd så är den givetvis inte skattad för. Man har runt 20 dagar på sig att betala in skatten. Så den var kanske helt shyst ändå!
Dessutom tar det några dagar från det att skatten betalats tills det förs in i VV's databaser..

Men nu är dagen över, och du klarade ditt (efterlängtade?) körkort, stort grattis!!

scud skrev:
2148190 Men om hojjen nyligen är påställd så är den givetvis inte skattad för. Man har runt 20 dagar på sig att betala in skatten. Så den var kanske helt shyst ändå!
Dessutom tar det några dagar från det att skatten betalats tills det förs in i VV's databaser..

Men nu är dagen över, och du klarade ditt (efterlängtade?) körkort, stort grattis!!

Den är påställd för ca 1 månad sen, och på uppkörningen iaf så måste den vara skattad.. Ringde föresten VV och bad att få betala in skatten själv och få kvitto på det så jag kunde visa.. App app app! Naa regler sen 1 maj sa han, nu måste pengarna finnas på deras konto innan den är skattad, räcker inte med att dom är påväg!

Tack :)

scud skrev:
2148190

Nja visst fan syns det direkt?! Är väl bara märket som tar ett tag o få etc
Jag tar alltid utskrift (vid överföring) eller kvitto med mig.

Stolten skrev:
2148195 Den är påställd för ca 1 månad sen, och på uppkörningen iaf så måste den vara skattad.. Ringde föresten VV och bad att få betala in skatten själv och få kvitto på det så jag kunde visa.. App app app! Naa regler sen 1 maj sa han, nu måste pengarna finnas på deras konto innan den är skattad, räcker inte med att dom är påväg!

Tack :)

Där ser man. Ja, klart den måste vara skattad på uppkörningen, då det är ett krav för att få köra i trafiken.

Jo, fick lite papper idag faktist om de nya skattereglerna. Numera är det inte senaste inbetalningsdag, utan det heter bokföringsdag. D.v.s. som du skrev, pengarna ska vara inne på deras konto några dagar innan skatten dras. (varför gör man så?)

ghandi skrev:
2148204 Nja visst fan syns det direkt?! Är väl bara märket som tar ett tag o få etc
Jag tar alltid utskrift (vid överföring) eller kvitto med mig.

Fick mitt inbetalningskort idag, med där låg en lapp om de nya skatte reglerna. Saxar lite från vv.se

"De nya reglerna innebär att en fordonsskatt anses vara betald den dag den finns bokförd på Vägverkets konto för fordonsskatt. Det betyder att skatten måste betalas tidigare än förut för att den ska hinna in i tid."

"Bokföringsdagen är den dag då pengarna bokförs på Vägverkets konto för fordonsskatt. Observera att bokföringsdagen inte är samma dag som då pengarna dras från ditt konto!"

scud skrev:
"Bokföringsdagen är den dag då pengarna bokförs på Vägverkets konto för fordonsskatt. Observera att bokföringsdagen inte är samma dag som då pengarna dras från ditt konto!"

det där har ju blivit bättre med åren,
överföringsdagar då bankerna stal räntan på dina
pengar är nästan helt borta för inrikes transaktioner.

Men VV går baklänge in i framtiden, polisen bryr sig knappt
om flaggorna längre för de vet att VVs system havererat sen
flera år tillbaka och nu verkar de gjor det sämre ändå.

Om man anger en sista betalningsdag så är det det som gäller.
Som enskild har man inga möjligheter att hålla reda på hur
transaktionerna vandrar runt efter att pengarna lämnat ens konto.

gthyni skrev:
2148256
Om man anger en sista betalningsdag så är det det som gäller.
Som enskild har man inga möjligheter att hålla reda på hur
transaktionerna vandrar runt efter att pengarna lämnat ens konto.

Okej, du vet säkert mer än mig om detta. Jag meddelade vad som stod i papprena. Dock anger de ju inte längre en senaste betalningsdag, utan de anger bokföringsdag.
Jag antar att det är som så, att man betalar in pengarna någongång innan denna dag. Den dagen förs det sedan in i databasen ifall man betalat eller ej.

Pratat med ordförande av min klubb nu och får låna hojen gratis i en vecka, känns helt okej med tanke på att jag inte får framföra någon av mina hojar på väg :)

scud skrev:
Okej, du vet säkert mer än mig om detta

scud,
inget ont menat mot dig,
blir bara så f-bannad på VV som sköter uppgiften sämre och sämre
fast teknik och flöden blir bättre :4skrika

Grattis till lappen o ledsen för strulet!
Nu får du piska skiten ur moppen som du får låna=)
Skulle jag gjort iaf!
Men kör försiktigt!!!!!!!!!

hmm nu förstår jag inte... min hoj är var påställd för en vecka sen.. men jag ställde av den för jag inte kör med den nu.. å då fick jag hem ett brev om att jag skulle få skatt tillbaka.. beyder det att om jag ställer på den igen så får jag inte köra med den direkt eftersom jag måste betala in skatten igen och den inte kommer inte på vv konto förens nån dag efter?????.. det skulle ju vara helt galet!!!

eller jag kanske har fel???

gthyni skrev:
2148841 scud,
inget ont menat mot dig,

Nej det är lungt, tog det inte på det viset! :)

fattaliano skrev:
2148984 hmm nu förstår jag inte... min hoj är var påställd för en vecka sen.. men jag ställde av den för jag inte kör med den nu.. å då fick jag hem ett brev om att jag skulle få skatt tillbaka.. beyder det att om jag ställer på den igen så får jag inte köra med den direkt eftersom jag måste betala in skatten igen och den inte kommer inte på vv konto förens nån dag efter?????.. det skulle ju vara helt galet!!!

eller jag kanske har fel???

Du har betalat in skatt innan alltså? Ja, då får du tillbaka den resterande skatten för året. När du sedan ställer på hojjen (via VV's hemsida) så kan du välja att få en pdf-fil mailad till dig med ett tillfälligt bevis på att den är påställd. Du kommer sen få ett tillfälligt skattemärke med posten efter några dagar.
Du har runt 20 dagar på dig att betala in skatten, sedan blir det körförbud (antar jag?) eller om du har betalat så kommer du få ett skattemärke hemskickat.

Ideellt arbete... Väldigt bra i många fall och innebär att våra klubbar kan överleva. Men ibland kan det dock innebära att det blir en himla röra.

scud skrev:
2149025 Nej det är lungt, tog det inte på det viset! :)

Du har betalat in skatt innan alltså? Ja, då får du tillbaka den resterande skatten för året. När du sedan ställer på hojjen (via VV's hemsida) så kan du välja att få en pdf-fil mailad till dig med ett tillfälligt bevis på att den är påställd. Du kommer sen få ett tillfälligt skattemärke med posten efter några dagar.
Du har runt 20 dagar på dig att betala in skatten, sedan blir det körförbud (antar jag?) eller om du har betalat så kommer du få ett skattemärke hemskickat.

jaha jo skatten är redan betald... fan va mycket krångel för så lite skatten ligger på typ 140 kr.. kan man inte säga åt dom att behålla skatten å sluta skicka tillbaka pengar så man slipper betala in fram och tillbaka?

Nyheter
Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!