Förbannade mutter!

Steinmeister

Har ingen hoj för hoj e gääj!
Gick med
27 Jul 2005
Hoj
R6-06 till salu edition
Bor man i ett regnit Värmland finns det inte många tillfällen till hoj åka. Men nyss blev det en lucka i molntäcket och vägen torkade upp. Aha tänkte jag o gick ut i garaget för att hämta hoj och ut och åka. Men va fan händer då!? Jo jag hittar den där brickan som sitter innanför mutterna till framdrevet. Om man hittar den betyder det att man tappat muttern också :mad: .

Tänkte fan, men Yamahacenter är öppet i en timme till så bara att åka och köpa nytt direkt. Men men klart det är beställningsvara och kommer först på måndag!! :kocko

Så nu sitter man här och ler lite bögit i hopp om att någon trevlig rackare ska slänga en sådan mutter inkl vikbricka i brevlådan så ja har den till imorgon alt fredag :pannkyss

R6 -02

Snälla!! :Bugar

Last edited:
16x1,25 mm är en kvalificerad gissning... Har inga riktiga grejer att mäta med men någon här på forumet borde väl ha koll på det!?

Bifogar en bild med artikelnummer.

Bifogat

• Mutter.JPG
    Mutter.JPG
    71.3 KB · Visningar: 174
Steinmeister skrev:
16x1,25 mm är en kvalificerad gissning... Har inga riktiga grejer att mäta med men någon här på forumet borde väl ha koll på det!?

Bifogar en bild med artikelnummer.
Har du ingen polare som jobbar med cnc fräs eller svarv så går det nog att göra en ny relativt fort

Hassel skrev:
Jag har bara 16x1 & 16x1,5 sorry.

Ok, men hur tjock är muttern då? Gängan på utgående axeln är inte lång, högst 10mm så muttern får inte vara speciellt tjock om du hänger med!?

Enda jag hade att fastställa gängstigningen med var en bult med 1,25 gänga på...

Om någon påläst jäkel bara kunde fastställa det hela :gnissla

Sååååååååååååå enerverande, när dä äntligen blir väder :huvet

Steinmeister skrev:
Ok, men hur tjock är muttern då? Gängan på utgående axeln är inte lång, högst 10mm så muttern får inte vara speciellt tjock om du hänger med!?

Kolla hur långt det är till drev kåpan.övrigt om du gör en mutter på
12-15 mm tjock bör det inte ta kåpan. tror att det är mer än 5mm
tolerans till den än så.

Japan gänga

Jag skaffade just en mutter med stigning 1,25 ( i stället för standard M10) passade perfekt. Lite Loctite and ready to go ... :)

Belial skrev:
Steinmeister skrev:

tolerans till den än så.

Hur bred den är är inte avgörande då jag kan skita i drevkåpan. Problemt som skulle kunna uppstå är att mutterna inte låser om den är för stor/djup. "Det ska ju kännas litte" :)

tomasni skrev:
Jag skaffade just en mutter med stigning 1,25 ( i stället för standard M10) passade perfekt. Lite Loctite and ready to go ... :)

Du skulle inte kunna vara så snäll att berätta vart denna mutter inhandlades? Järnhandel eller mcbutik?

Belial skrev:
Steinmeister skrev:

tolerans till den än så.

Om det är lika som på R1an (och det tror jag att det är).
då går det inte med en plan mutter utan det måste vara en liten insvarvning, något större än ytterdiametern på spinsen, på den sida som vetter in mot vikbrickan.
Är det inte det så stannar muttern på splinsen istf mot bricka och drev.

En super grej skulle ju vara om någon hade vägarna förbi en mcaffär i morgon och kan kolla om dom har muttern på lager? Köpa, slänga på lådan och få betalt via internetbanken för utgifter och en liten bonus. Svårt att komma fram med telefon och be dom skicka nu i semestertider? R6 -02

Ozzian skrev:
Om det är lika som på R1an (och det tror jag att det är).
då går det inte med en plan mutter utan det måste vara en liten insvarvning, något större än ytterdiametern på spinsen, på den sida som vetter in mot vikbrickan.
Är det inte det så stannar muttern på splinsen istf mot bricka och drev.

Det borde man kunna fixa i en svarv ganska lätt. Men är som sagt ute efter orginal i förstahand.

Vill bara ha den före helgen då smhi lovat sol fredag, lördag.

Mitt tips.
Kolla med andra handlare, vissa har dessa muttrar andra inte. jag har tappat min 2ggr och alltid lyckats få tag på en ny samma dag som sökandet började.
Dra med mutterpistol och se till att låsningen är ok, lika så loctighten.

Rammstein skrev:

Tanken har slagit mej, men väl där så ploppade några andra tankar upp hähä!

Är det någon som med 100% säkerhet kan svara på vad det är för storlek/gänga/gängstigning på muttern??

Stigning 1.25 .. Använd Loctite ...

Muttern inhandlad på MC Varuhuset.
Beställ i Karlstad ? :cool:
Järnhandeln hade inte Japangäng

Last edited:
Nyheter
Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!