Förbannade koppling!

Följer du manualen när du återmonterar kopplingskåpan?
Kopplingsarmen ska stå i ett särskilt läge vid markeringen för att matchningen mot kuggarmen på insidan ska bli rätt.

/Nitrous

Det känns väldigt lätt, iofs har jag ny wire o så. Men det känns helt klart lättare än innan.

Följer inte manualen, går på känsla. :gnissla Tycker jag får ihop det bra och inget tvingas fast. Solfjädern, är det den stora brickan eller vad man ska säga? Hur vet man vilket läge det ska stå? Tyckte jag inte hittade något om det i haynes.

Hagster skrev:
Det känns väldigt lätt, iofs har jag ny wire o så. Men det känns helt klart lättare än innan.

Följer inte manualen, går på känsla. :gnissla Tycker jag får ihop det bra och inget tvingas fast. Solfjädern, är det den stora brickan eller vad man ska säga? Hur vet man vilket läge det ska stå? Tyckte jag inte hittade något om det i haynes.

Den stora fjädern brukar rätt naturligt hamna rätt, om man inte är blind och utan känsla i fingrarna!
Se till att klämringen som du skruvar fast med 6 st m6 skruvar utanpå solfjädern hamnar rätt, återigen så är det inte svårt om man har synen i behåll.

Men, kolla upp att själva "locket" till korgen kommer rätt. När alla lameller är på sin plats så är det ju en alu-klump som ska dit utanpå, den kan hamna lite snett och då funkar inte kopplingen bra. Vrid lite och jucka på den så att du verkligen vet att den är rätt innan du skruvar dit solfjädern.

/Nitrous

Nitrous skrev:
Den stora fjädern brukar rätt naturligt hamna rätt, om man inte är blind och utan känsla i fingrarna!
Se till att klämringen som du skruvar fast med 6 st m6 skruvar utanpå solfjädern hamnar rätt, återigen så är det inte svårt om man har synen i behåll.

Men, kolla upp att själva "locket" till korgen kommer rätt. När alla lameller är på sin plats så är det ju en alu-klump som ska dit utanpå, den kan hamna lite snett och då funkar inte kopplingen bra. Vrid lite och jucka på den så att du verkligen vet att den är rätt innan du skruvar dit solfjädern.

/Nitrous

Ska kika över skiten ytterligare en gång. Hur vet man när axeln står i rätt läge när man klämmer på kåpan?

Solid snake: tror inte att de är snea.

Hagster skrev:
Ska kika över skiten ytterligare en gång. Hur vet man när axeln står i rätt läge när man klämmer på kåpan?

Solid snake: tror inte att de är snea.

Det finns en markering på kåpan och axeln som ska stå mot varandra, då blir det rätt.
Men gör man detta fel så får man spänna upp justeringen på kopplingen till max och kanske tar kopplingen lite, eller så blir det tvärtom så att den frikopplar men då brukar inte handtaget kunna gå ända in till styret.
Man märker om detta är fel för då känns allt konstigt!

/Nitrous

Nitrous skrev:
Det finns en markering på kåpan och axeln som ska stå mot varandra, då blir det rätt.
Men gör man detta fel så får man spänna upp justeringen på kopplingen till max och kanske tar kopplingen lite, eller så blir det tvärtom så att den frikopplar men då brukar inte handtaget kunna gå ända in till styret.
Man märker om detta är fel för då känns allt konstigt!

/Nitrous

Menar du innuti eller utanpå nu? Liite av axeln som sticker ut är bortslipat, undrar varför. :hihi

Plockade isär och ihop igen. Nu tar kopplingen inte alls igen, blir så jävla less.

Om jag förstått det rätt frikopplar den hela tiden.
Dum fråga kanske men är alla fjädrar, lameller & skivor i ?

Bifogat

• partimage.JPG
    partimage.JPG
    56.9 KB · Visningar: 194
Hagster skrev:
Menar du innuti eller utanpå nu? Liite av axeln som sticker ut är bortslipat, undrar varför. :hihi

Plockade isär och ihop igen. Nu tar kopplingen inte alls igen, blir så jävla less.

Utanpå, kolla på kåpan från utsidan där axeln går in, där ska du se ett "streck". Är strecket bortslipat har du en kåpa som det rinner olja ur :)
På axelns hävarm om jag inte minns fel så finns motsvarande markering och dessa ska stå mot varandra.

/Nitrous

Nitrous skrev:
Utanpå, kolla på kåpan från utsidan där axeln går in, där ska du se ett "streck". Är strecket bortslipat har du en kåpa som det rinner olja ur :)
På axelns hävarm om jag inte minns fel så finns motsvarande markering och dessa ska stå mot varandra.

/Nitrous

Nån olja rinner det inte, det droppar inte ens. Men markeringarna är bortslipade, fuck. Edit. Det är på den nedre delen av 23 på bilden ovan du menar va?

Zoidberg: Just nu så tar inte kopplingen alls, den pendlar mellan att inte ta alls eller frikoppla helt hela tiden. Det beror på om jag varit där och pillat eller ej. Nu tar den inte alls. Och ja, allt sitter i. Allt som satt i från början iaf.

Hagster skrev:
Nån olja rinner det inte, det droppar inte ens. Men markeringarna är bortslipade, fuck. Edit. Det är på den nedre delen av 23 på bilden ovan du menar va?

Precis, men den kan inte vara bortslipad för då skulle du inte ha nån axel kvar.
Markeringen är bara ett streck, du tittar nog på fel ställe.
Nummer 21 ska ha en markering som matchar mot kåpan när armen står i lämpligt läge för montering.

/Nitrous

Last edited:
Hagster skrev:

Zoidberg: Just nu så tar inte kopplingen alls, den pendlar mellan att inte ta alls eller frikoppla helt hela tiden. Det beror på om jag varit där och pillat eller ej. Nu tar den inte alls. Och ja, allt sitter i. Allt som satt i från början iaf.

Hmm, nu e detta en moppe en polare hade en gång, men ändå, hans kopplingskorg hade lossnat lite, asså muttern så den frikopplade hela tiden, säker på att det är ordentligt spänt?

Hagster skrev:

Skiljer sig känslan i handtaget när den bara frikopplar kontra när den inte alls frikopplar ?
...och uppstod problemet efter att du pillat eller bara dök det upp ?

Zoidberg skrev:
Skiljer sig känslan i handtaget när den bara frikopplar kontra när den inte alls frikopplar ?
...och uppstod problemet efter att du pillat eller bara dök det upp ?

Nej det är lika slappt.

Första problemet var att den inte frikopplade alls.

SEN när jag hade skruvat ihop sakerna så frikopplade den helt. Nu frikopplar den inte alls.

Nitrous: Det spelar väl ingen roll hur armen står utan det viktiga är väl att axeln ligger rätt? Markeringen är bortslipad, kan fixa lite bilder tills imorgon.

Hagster skrev:
Nej det är lika slappt.

Första problemet var att den inte frikopplade alls.

SEN när jag hade skruvat ihop sakerna så frikopplade den helt. Nu frikopplar den inte alls.

Nitrous: Det spelar väl ingen roll hur armen står utan det viktiga är väl att axeln ligger rätt? Markeringen är bortslipad, kan fixa lite bilder tills imorgon.

Markeringen är borta efter en marksyning :gnissla brukar ta lite på armen&kåpan!!

Hur kan du inte lyckas sätta lamellerna rätt?

Längst in ligger en mindre lamell med en stålskiva som låses med en stålring nedtryckt i den inre kopplingskorgen.

Därefter ligger lameller samt stålskivorna.

Sedan trycker du dit aluminium plattan som solfjädern trycker på,kikar du på insidan ser du att den ska passa i den inre kopplingskorgen*spåren på plattan*.

Utanpå denna platta ligger en stålring sedan solfjädern,sedan plattan som låser solfjädern med några m6 skruv.

Ang kopplingsarmen, lossa armen från kåpan med en låsring under armen.

Montera kopplingskåpan,därefter monterar du armen i rätt läge*typ armen rakt in*

Spåren på denna måste passa i inre kopplingskorgen:
http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=78039

Gör du som jag beskrev fungerar det!!!

Obs :arsele enligt bilden du tagit http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=78033
så sitter solfjädern FEL FEL! på inre korgen där du skruvar i de 6 m6 skruvarna ska solfjäderns arm ligga emot å inte emellan som du har monterat.

Gör om gör rätt :D

Last edited:
Hmm, ...om du inte har motstånd i handtaget tyder ju det på att "signalen" inte går fram dit den ska vilket låter som att något är felmonterat .

Om du provar montera tryckplattan utan fjädrar (motsvarar ju att dra in handtaget) och sen snurrar på bakhjulet med växel i så går det kanske att se problemet eller om lamellerna går fria.
Funkar det som det ska borde ju felet sitta någonstans mellan dragkuggstången & handtaget.

YZF-1000-R1 skrev:
Obs :arsele enligt bilden du tagit http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=78033
så sitter solfjädern FEL FEL! på inre korgen där du skruvar i de 6 m6 skruvarna ska solfjäderns arm ligga emot å inte emellan som du har monterat.

Gör om gör rätt :D

Men alltså, vet inte riktigt hur du menar.

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=78438

på den bilden så är solfjädern innanför som jag har skruvat på

http://www.sporthoj.com/forum/attachment.php?attachmentid=78033

eller har jag inte gjort rätt?

Att de tar spjärn mot skruvarnas infästning har jag fattat eller hur man ska säga. Skruvade bara ihop skiten snabbt så jag kunde ta lite bilder. Men solfjäderns plats är rätt. aaaaaaaaaaaaight?

Nyheter
Transportstyrelsen avvecklar appen Mina fordon

Foto: Andreas Johansson ...

Custom Bike Show 2025

Den 7 juni var det åter dag...

Forged följer tre baggerbyggen

Tre amerikanska hojbyggare ...

Trendbrott: Rullgrusolyckor med MC minskar

Statistik från försäkringsb...

Mc-olyckor kopplat till rullgrus minskar

Trendbrott: Statistik från ...

BMW Motorrad Concept RR

Under den prestigefyllda ut...

Snart dags för Custom Bike Show

Förra året firades den 50:e...

KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

Back