Förbannade koppling!

Hagster

Miles high.
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
Efter låååång väntan tog jag premiärturen idag. Bara runt gatan men ändå. Nu är det dock såhär att kopplingen funka inte. Eller den funkar lite antar jag. Men det är inga smidiga växlingar. När jag ska lägga i neutralen måste jag döda hojen först. Det märks att den inte tar ordentligt. Ryckte i kopplingsarmen samtidigt som jag la i växlen och funka inge vidare.

Kan någonting ha lossnat innuti? Eller vad kan det vara?

Hojen är en R1 00

Varmkör, sen ut på gatan och kör dragracestart, alltså slira kopplingen som fan så ska du se att den blir som den ska igen. :tummenupp

Jag hade ett liknande fel i höstas då hade en bricka som ligger innanför kopplingskorgen skurit ihop med kopplingskorgen

Hagster skrev:
Efter låååång väntan tog jag premiärturen idag. Bara runt gatan men ändå. Nu är det dock såhär att kopplingen funka inte. Eller den funkar lite antar jag. Men det är inga smidiga växlingar. När jag ska lägga i neutralen måste jag döda hojen först. Det märks att den inte tar ordentligt. Ryckte i kopplingsarmen samtidigt som jag la i växlen och funka inge vidare.

Kan någonting ha lossnat innuti? Eller vad kan det vara?

Hojen är en R1 00

Har du hydraulkoppling kan det vara oljan som är dålig

Jävla fan. Har försökt slira kopplingen men den är totalt fastkörd. Kan inte ens köra iväg med den nu. Har försökt slira genom att palla upp den på depåstöd, lägga i ettan och bromsa samtidigt som jag försöker slira lite på kopplingen men det funkar inte bra.

Någon som har något annat förslag? Skiten vägrar ge med sig!

andersbrink skrev:
Tar det fem minuter att ta loss kopplingskåpan och kika efter? Ungefär lika lång tid som det tar att palla upp hojen? :hihi

Ja, iofs. Man behöver inte tömma R1an på oljan när man kikar på det? Tråget ligger väl såpass lågt.

Vad ska jag kolla på? Om det har klibbat fast?

Upp med framhjulet på en 2-tum-4 och ställ den på sidostödet.
Kika om lamellerna rör och demontera sen lamellerna och försök
komma på hur det hela fungerar (dvs ska fungera).

Hagster skrev:
Ja, iofs. Man behöver inte tömma R1an på oljan när man kikar på det? Tråget ligger väl såpass lågt.

Vad ska jag kolla på? Om det har klibbat fast?

har samma problem på min gammla moped nu men den kopplinge tar inget alls...

andersbrink skrev:
Upp med framhjulet på en 2-tum-4 och ställ den på sidostödet.
Kika om lamellerna rör och demontera sen lamellerna och försök
komma på hur det hela fungerar (dvs ska fungera).

Pillade isär allt och juckade lite på lamellerna så de fick lite luft mellan sig så nu bör de inte vara ihopklibbade iaf. Ska ner och skruva ihop skiten snart.

Själva axeln som trycker ut(tror den trycker ut) kopplingen när den kopplar ur, hoppas jag skrev begripligt, sitter löst, dvs den sitter slappt men den går inte att trycka ur, ska den vara så?

Hagster skrev:
Pillade isär allt och juckade lite på lamellerna så de fick lite luft mellan sig så nu bör de inte vara ihopklibbade iaf. Ska ner och skruva ihop skiten snart.

Själva axeln som trycker ut(tror den trycker ut) kopplingen när den kopplar ur, hoppas jag skrev begripligt, sitter löst, dvs den sitter slappt men den går inte att trycka ur, ska den vara så?

Aj oj, du har alltså inte servicemanualen tillgänglig? Frikopplar man en hydraliskt koppling utan att den är "ihopskruvad" är det risk att man "ploppar" ur hydralkolven vid kåpan. Eller har R1'an vajerkoppling? Du harn'te kamera å fota med?

andersbrink skrev:
Aj oj, du har alltså inte servicemanualen tillgänglig? Frikopplar man en hydraliskt koppling utan att den är "ihopskruvad" är det risk att man "ploppar" ur hydralkolven vid kåpan. Eller har R1'an vajerkoppling? Du harn'te kamera å fota med?

Vajerkoppling är det.

Skruvade ihop skiten. Startade. Sen när jag skulle prova kopplingen så gick växlarna i galant men inget hände som om friläget var i. Stängde av den, surade och svor lite. Provade igen, då var det samma problem som förrut, kopplingen tog inte alls.

Kan ta lite bilder sen ikväll och slänga in.

Har knäppt ett gäng bilder nu.

1. Kåpan utifrån.
2. Kåpan innifrån med axeln.
3. Utan kåpa på brick/fjädern eller vad man ska säga.
4. Lameller ovanifrån.
5. Lameller igen.
6. Lamellerna utan brick/fjädern.

Bifogat

• 1utifrån.JPG
    1utifrån.JPG
    64.3 KB · Visningar: 110
  • 2insida kopplingskåpa.JPG
    2insida kopplingskåpa.JPG
    69.6 KB · Visningar: 131
  • 3 utan kåpa.JPG
    3 utan kåpa.JPG
    87 KB · Visningar: 260
  • 4 ovan.JPG
    4 ovan.JPG
    70.5 KB · Visningar: 152
  • 5utankåpa.JPG
    5utankåpa.JPG
    84.7 KB · Visningar: 110
  • 6 lamellerutanfjader.JPG
    6 lamellerutanfjader.JPG
    92.4 KB · Visningar: 181
7. Lameller igen.
8. guess what! Lameller :)
9. Baksida av kåpan på 3an.

Mekade isär skiten igår kväll ordentligt. Drog isär alla lameller och alla skivor. När jag startade den imorse så var det samma skit, ingen drivning på hjulen. Som om den vore urkopplad.

Bifogat

• 7 lamellerutanfjdaring.JPG
    7 lamellerutanfjdaring.JPG
    86.4 KB · Visningar: 101
  • 8 lammeller.JPG
    8 lammeller.JPG
    90.6 KB · Visningar: 121
  • baksida.JPG
    baksida.JPG
    55.5 KB · Visningar: 171
Loongshot, har du kollat så att du har rätt antal lameller?
Eller hojen kanske inte är ny för dig så det har funkat bra tidigare?
Tidigare ägare kanske lagt en extra lamell för att det ska bita bättre.
//Tobbe

Neej, har kört hojen förrut utan problem. Nej, det tror jag inte.

Btw nu driver hojen inte alls igen efter att jag skruvade isär skiten efter sista gången.

Hur känns kopplingen när du frikopplar med handtaget?
Känns den normal, eller är den hård, trög , förklara!

Jag har hållt på en hel del med kopplingen på en r1a jag hade.
Hade liknande problem.

Något som lätt kan hända är att solfjädern m.m som monteras utanpå lamellpaketet hamnar lite lite fel och då blir allt helt CP.
Man måste se till att allt verkligen hamnar i sitt rätt spår och klickar.

/Nitrous

Last edited:
*/ ?>
Nyheter
Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Ny Retro Ducati till 100-årsjubileumet?

Rykten om nya klassiska Duc...

Äntligen!

Om du, som jag, ständigt åk...

Missa inte förköpstävlingen

Jul närmar sig och även om ...