Förbannade kedja!

teapotbiker

Ny medlem
Gick med
24 Jul 2009
Hoj
tzr125
Gruvar så på kättingkraschen...
Trots flitigt sprayande av kedjan, gav den upp mycket tidigt.:gnissla
(GSXF750 + Castrol chainwax).
Frågan som ställer sig, vad skall man använda?
Tiden med min CBR600, fann jag Slick50 mycket mycket bra.
Kladdade dock ner en hel del. Kättingen verkade dock gilla det hela.
Spännde den en ggr. på 700 mil. (Kör inte vackert, om du tror det).
Slick 50 är dock ute nu, vad tror ni om Omega 65?
Mike

Gör du någonsin rent kedjan eller sprayar du bara på mer smet?

Rengjort kättingen ett flertal gånger, önskar inte kleta ner mig!!
Sprayar bara på, om kättingen är ren!
Mike

Hur gör du rent kedjan? Sprayar du på med avfettning eller tvättar du med fotogen/motoroljla?

Är det en o-ringskedja?

Själv ser jag till att kedjan är skapligt ren och så använder jag shells chainwax. Har kört 3100 mil med Thundern och den är i gott skick.

Hej!
Tvättar kedjan med en dieseldränkt svamp. torkar sedan av kättingen med
tygtrasor. (O-ring=ja)
Ny wax.
Omega 65?

Mina 5 öre.
Skitar det inte ner så är det skit... Vax år för dom som inte tål en skitig bakfälg men gärna lägger pengar på ett nytt drivaket. Som sagt mina 5 öre.

Mina 5 öre.
Skitar det inte ner så är det skit... Vax år för dom som inte tål en skitig bakfälg men gärna lägger pengar på ett nytt drivaket. Som sagt mina 5 öre.

Tro mig. Kedjevaxet skitar ner bakfälgen så det räcker å blir över ...

3100 mil på ett drivpaket som knappt e slitet får man väl vara nöjd med. :)

Last edited:
Men drivpaket är ju som bromsklossar, däck mm, slitdetaljer!

Det är inte alltid smörjningen eller rättare sagt brist på smörjning som orsakar förslitningen. Är kedjan rätt spänd, enligt ägare ja, enligt fackman nej. Spårar kedjan eller tuggar den lite mot bakdrevet. Materialfel. Skit som fastnat i kedjan tex sten och skapat en förslitning som ökar mer och mer. Sträckning vid bakhjulskörning mm mm. Listan kan göras lång...

Jag tvättar aldrig min kedja förutom när det är helt ny, dvs tvättar bort fettet på sidan av kedjan. Smörjer lite då och då med Motul när jag kommer på det. Dock har jag sett att aludrev tuggas upp och det är för lite smörj.

Att byta kedja när man tydligt kan se/höra/känna att den är sliten så är man ute på hal is. Ett kedjebrott kan bli en smärtsam samt dyr händelse!!

TS: Hur långt har din kedja rullat?

• Gilla
Reaktioner: VBK
Jag tvättar aldrig min kedja förutom när det är helt ny, dvs tvättar bort fettet på sidan av kedjan. Smörjer lite då och då med Motul när jag kommer på det. Dock har jag sett att aludrev tuggas upp och det är för lite smörj.

Kör du bara på torr och sopad asfalt? Hur får du bort smuts och grus m.m. om du aldrig tvättan kedjan? Hur länge håller de?

Visst, vaxet har en tendens att fungera som fästmassa för grus men det gör bara att man sköter den mer noga. :) Gruset fastar ju dock mest på utsidan av vaxet.

Jag brukar tvätta kedjan i motorolja (eller fotogen) var 300-mil ungefär. Sen sprejar jag på vax utanpå som ett "lock". Det tycks göra kedjan glad och dreven ser nästan nya ut. :)

EDIT: Aha... kör du enbart banhoj?

Kör du bara på torr och sopad asfalt? Hur får du bort smuts och grus m.m. om du aldrig tvättan kedjan? Hur länge håller de?
Bytte drivpaket i fjol efter ca 2300 mil, mest på grund av att jag ville dreva om men åtminstonde framdrevet började bli lite slitet. Mätte aldrig upp kedjan men det var säkert dags.

Kedja aldrig tvättad, smörjd sporadiskt med i huvudsak vax.

EDIT: Aha... kör du enbart banhoj?

Nej, gäller gathoj och banhoj.

Det är billigare och lättare att byta kedja lite oftare än att hålla på att köpa rengöringsprodukter, samt hålla på och tvätta kedjan.

Motorcyklar ska slitas av körning, inte polering och rengöring! :rolleyes:

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...