Förbannade jefla bilhandlare!

Bilhandlare är slöaste folket jag någonsin sett på en arbetsplats.

Alla står och hänger och man ser bara städerskan gå med någon manick som tvättar golvet.

Inte ens vet de vart en lätt lastbil som stog utan framaxel i 4-5 veckor är.

Tog 2½ månad att fixa fram en jefla framaxel.

Nu är jag bara nyfiken, men hur många bilar har du handlat?

Det går bra nu :)

Klart det gör, det är ju högkonjunktur! Häng med på tåget eller stå vid sidan om & grina! Fortf. inte ett acceptabelt sett att bete sig på när köparen väljer att slösa bort säljarens årslön på 30min.. Blir dock ett besök på norra sidan om stan imorgon och då kanske man iaf. kan få träffa en säljare som vill sälja...

Klart det gör, det är ju högkonjunktur! Häng med på tåget eller stå vid sidan om & grina! Fortf. inte ett acceptabelt sett att bete sig på när köparen väljer att slösa bort säljarens årslön på 30min.. Blir dock ett besök på norra sidan om stan imorgon och då kanske man iaf. kan få träffa en säljare som vill sälja...

stå inte o tala i tungor då utan säg som det är direkt. du kan bilmodellen ut o innan, du vet vad du vill ha osv etc mm och du vill provköra igen (även fast du inte behöver det) sen säga rakt ut, att nu du gosse ska du slicka så mycket röv som du aldrig slickat, så ska vi nog skriva papper inom en halvtimme-timme eller så.

kan garantera att du får ett betydligt bättre bemötande då än om du går in o försöker verka vilsen o vill ha service o bra bemötande.

Var in till en handlare igår och berättade vad jag sökte i en bil (bilmodellen hade jag redan sett ut innan). Han bjöd på kaffe och tog fram två olika offerter och gav hans "bild" över den modell (motoralt./utrustningsnivå) som var "bäst".

Få bilar med den motorn i Sverige idag, högre standardutr. och högt prisad av motorjournalister = troligen mer eftertraktad bil till ett bättre andrahandsvärde.

När han skrivit ut sina förslag så ser jag att han själv prutat 14.000kr. Med en timme kvar på dagen frågade han om jag inte ville ut och känna lite på materialet. Tog en ordentlig sväng och de är inget att tveka på...jag slår till på måndag :tummenupp

Men oj vad jag känner igen mig i att många säljare är så sjukt ointresserade och dryga. De tänker nog "köper inte du, så köper nån annan i morgon" vilket ju gjort att de inte blir sådär "personliga" som de kunnat vara tidigare.

Men inget vi förlorar på ju, vi kan ju bara ta nästa handlare...för i regel växer de faktiskt i klungor på träden.

Last edited:
Jo visst är det skillnad på nasare och säljare.
Jag leta tjänstebil och ibland blev jag bra bemött och i andra fall undra jag vad nasaren höll på med.
Typexempel.
Merca handlaren. Vi prata budget och jag sa 7,5 basbelopp(320k), visst inte en helig siffra utan är det lite plus så är det ok och jag kan köpa dyrare med bruttolöneavdrag. Killen smacka ihop en bil för 430k.

Nästa bilnasare hade redan gjort sin budget så han sket i vilket. Några nasare till så träffa jag en säljare. Då blev det affär.
Bilhandeln har haft dte för bra senaste åren helt klart. Skulle jag behandla mina kunder så där så skulle jag få sparken inom 3mån.

En gång kom jag till en bilhandlare per trampcykel och fick testköra en bil efter 5 minuter utan att ens visa körkortet (Första besöket där). Ok, det var ingen ny bil men ändå.

Hur mycket tjänar egentligen bilhandlare på en ny bil? Är det inte servicen de tjänar de mesta pengarna på?

Det säljs på tok för många bilar i Sverige! Så illa bemött jag blev idag har jag inte ens blivit när man knackar på dörren till ICA 10min efter stängning.
Blev så förbannad i bilen på vägen hem att jag, i klassisk svensk anda, funderade på att skriva ett mail till deras huvudkontor där jag spyr ut min galla över bemötandet. Men, i sann SH-anda så får ni ta det utav det istället :D

Fredag och på bra humör, sjukt bra humör! Glider in hos bilhandlarn kl.16:30 (stängning 17:00 enligt dörren) och staplar fram till första bästa säljare..

- Hej, tänkte förgylla din Fredag genom att beställa en bil av dig!
- Hmm, ja, alltså, jag är eg. inte säljare..

30sek tystnad och dumfan ser helt tom ut i blicken :3freak

- Ok?

15 sek till..

- Men du, kolla med han där borta (pekar på en annan kille ute på golvet).

Stegar fram till honom och öppnar med,

- Hej, du kanske har tid att sälja en bil?

- Öh, alltså, jo (tittar på klockan).. Vet du exakt vad du ska ha så vi bara kan knappa in ordern?
- Nej, jag har kollat en snabbis på er hemsida men skulle vilja kolla lite alternativ för utrustningen & kampanjerna för & se vart det landar i pris (eg. så är jag helt tvärsäker på precis allt och vill eg. bara försöka pruta lite).
- Ok, ska du provköra också?
- Ja, självklart (kan bilen utan & innan då jag redan provkört 3ggr hos en annan handlare), men vill du sälja en bil eller inte?
- Du skulle inte kunna komma tillbaka på Måndag istället? Jag ska iväg om en liten stund..
- Ursäkta? Ni har väl öppet en halvtimme till, för dom som vill titta? Jag ska trots allt köpa en bil utav dig?!
- Ja, men du vet hur det är på Fredagar, man vill ju komma hem i tid (hånleende fanskap!)
- Du, alltså, jag är ledsen. Vi hade kunnat skriva papper om 20min bara du vetat hur man tar hand om kunder. Tror du själv att jag vill köpa en bil utav er när det är så här redan vid försäljning, hur ser det då ut vid service?
- Ne, men vi kan väl fixa det på Måndag istället?
- Tack men nej tack (sen vände jag på klacken & gick).

Säljs det så förbaskat mycket nya bilar att man kan bete sig så här som säljare? 3mån. uppladdning & velande för om det är värt det eller inte, sen när man väl tar steget så blir det så här?! Må ju säga att lusten för att köpa helt nytt sjönk som en sten :huvet Ska dock ge en annan firma med samma märke en ny chans imorgon, men då ska jag f-n ha röda mattan och bubbel för att skriva på nå papper! Fy fan för er bilnasare :spotta

Det finns inte så många som jag har mindre förtroende för än just bilhandlare.
Kanske också just därför, skulle jag inte vilja inleda ett bilköp 30 min före stängningsdags.

Hinner man med ett rimligt bilköp inkl provkörning på 30min?
Inte jag i alla fall.
Är inte risken för att kunden inte är informerad om allt han behöver veta, och
risken för att han inte har beställt det han egentligen vill ha, efter 30 min rätt stor.
Är det inte en massa som kan behöva gås igenom, förutom provkörning?
Modeller? Utrustning? Tillval? Leveranstider? Finansiering? Osv ...

Hur mycket kan man kräva att någon ska jobba över en fredagskväll med 30 min varsel?

Jag vet inte om det är något svenskt eller inte. Men jag tycker folk har väldigt lätt för att försova sig en halvtimme, sticka iväg på ärenden på arbetstid,. MEN väldigt svårt för att jobba över med kort varsel.
Det borde ju finnas EN säljare på företaget som inte har problem med att jobba över en stund.

Edit: Jag är helsvensk sen 13 generationer. Så inget rasisttänk ligger bakom. :D

Kör försiktigt nu förhelsike. :tummenupp

Last edited:
stå inte o tala i tungor då utan säg som det är direkt. du kan bilmodellen ut o innan, du vet vad du vill ha osv etc mm och du vill provköra igen (även fast du inte behöver det) sen säga rakt ut, att nu du gosse ska du slicka så mycket röv som du aldrig slickat, så ska vi nog skriva papper inom en halvtimme-timme eller så.

kan garantera att du får ett betydligt bättre bemötande då än om du går in o försöker verka vilsen o vill ha service o bra bemötande.

Ska man väl fan inte behöva göra när man ska spendera några hundringar på en ny bil..

Jag vet inte om det är något svenskt eller inte. Men jag tycker folk har väldigt lätt för att försova sig en halvtimme, sticka iväg på ärenden på arbetstid,. MEN väldigt svårt för att jobba över med kort varsel.
Det borde ju finnas EN säljare på företaget som inte har problem med att jobba över en stund.

Edit: Jag är helsvensk sen 13 generationer. Så inget rasisttänk ligger bakom. :D

Kör försiktigt nu förhelsike. :tummenupp

Jag försover mig aldrig eftersom jag öppnar och måste vara där minst en kvart innan, jag stänger oftast också så jag kan inte åka hem tidigare, i går hade jag en kund kvar i butiken i 45 minuter efter stängning, som dessutom inte köpte något just då.

Däremot gör jag mina privata ärenden på arbetstid, det måste jag eftersom jag inte hinner till andra butiker med liknande öppettider annars.

Visst är det surt om man har folk som sitter och väntar med middagen eller man ska göra något.
Det har hänt att jag har sagt åt kunder som uppenbarligen inte kommer till beslut att dom får gå hem och tänka på saken för jag stängde egentligen för en timme sedan...

Det har även hänt att jag har varit kvar i två timmar för att jag har haft kunder som har handlat, på min egen födelsedag...

Hur mycket kan man kräva att någon ska jobba över en fredagskväll med 30 min varsel?

Jag tycker inte det spelar någon roll hur många minuters övertid det handlar om, säljer man en så pass dyr produkt som en bil så får man ha lite annat överseende med kunderna än vad man har på ICA. Om inte annat så finns det ju alltid fler säljare i varje hall.

Gled in 30 min innan stängning idag hos en annan handlare, 15min senare så var det klart! Hade gått precis lika smidigt igår om jag bara blivit bemött lite bättre :tummenupp

Jag tycker inte det spelar någon roll hur många minuters övertid det handlar om, säljer man en så pass dyr produkt som en bil så får man ha lite annat överseende med kunderna än vad man har på ICA. Om inte annat så finns det ju alltid fler säljare i varje hall.

Gled in 30 min innan stängning idag hos en annan handlare, 15min senare så var det klart! Hade gått precis lika smidigt igår om jag bara blivit bemött lite bättre :tummenupp

Precis! Sen när ska kunden rätta sig efter säljaren?

Verkar helt absurt det du råkat ut för.

Fy fan, hade aldrig satt min fot där någonsin mer!
Verkligen motsatsen mot bra försäljare "hej denna måste du prova" o så fick vi nycklarna i handen :)...

Kan man inte vara flexibel så ska man definitivt inte jobba med försäljning!

Last edited:
För ett par år sedan var jag på Bavaria i Solna. Jag är 40 bast, och ser väl ut som en presumtiv kund hos dem ... typ. Jag gick runt 20 min i bilhallen utan att någon kom fram och vill hjälpa till, säljaren pratade med polare i telefon, garvade och brydde sig inte ett smack. Okej, då får de inte sälja någon mer bil till mig, jag provar att gå in på mc-avdelningen i stället. Samma sak här, ingen bryr sig, säljaren har en kompis på besök.

Va fan, då väntar jag väl och ser HUR lång tid det tar innan någon uppmärksammar mig ... efter 20 min gav jag upp.

Irriterad drar jag ett mail till försäljningschefen och förklarar vad som hänt. Han ringer upp efter 2 min, ber om ursäkt bla bla bla. Jag skall få specialbehandling, bra pris, prova vad jag vill osv. Men jag tycker redan de haft sin chans, så det blir inga fler affärer där.

Kalla mig bitter, men jag vill ha ett gott bemötande som eventuellt blivande kund.

Aldrig i helvete skulle en säljare som inte kan uppföra sig få en spänn av mig.

Ett annat exempel, en stor mc-handlare norr om stan. Jag ringer innan jul och vill köpa en ny hoj. Nä,de har inga inne, men om jag ringer tillbaka nästa vecka skall han kolla upp det. Jaha, kan du inte ringa, föreslog jag, när du fått tag i en cykel? Näe, ring du, jag brukar glömma ... Well, då kanske du skall ha ett annat jobb då? Ingen affär, köpte den på ett annat ställe, ute i landet där servicegraden var långt mycket högre.

Kanske inte så märkligt att bilförsäljare toppade listan på lägst trovärdighet senast :) även om jag träffat många bra också.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing