Förbannade jefla bilhandlare!

Henrik

Återfallsförbrytare
Gick med
30 Sep 2005
Hoj
V4
Det säljs på tok för många bilar i Sverige! Så illa bemött jag blev idag har jag inte ens blivit när man knackar på dörren till ICA 10min efter stängning.
Blev så förbannad i bilen på vägen hem att jag, i klassisk svensk anda, funderade på att skriva ett mail till deras huvudkontor där jag spyr ut min galla över bemötandet. Men, i sann SH-anda så får ni ta det utav det istället :D

Fredag och på bra humör, sjukt bra humör! Glider in hos bilhandlarn kl.16:30 (stängning 17:00 enligt dörren) och staplar fram till första bästa säljare..

- Hej, tänkte förgylla din Fredag genom att beställa en bil av dig!
- Hmm, ja, alltså, jag är eg. inte säljare..

30sek tystnad och dumfan ser helt tom ut i blicken :3freak

- Ok?

15 sek till..

- Men du, kolla med han där borta (pekar på en annan kille ute på golvet).

Stegar fram till honom och öppnar med,

- Hej, du kanske har tid att sälja en bil?

- Öh, alltså, jo (tittar på klockan).. Vet du exakt vad du ska ha så vi bara kan knappa in ordern?
- Nej, jag har kollat en snabbis på er hemsida men skulle vilja kolla lite alternativ för utrustningen & kampanjerna för & se vart det landar i pris (eg. så är jag helt tvärsäker på precis allt och vill eg. bara försöka pruta lite).
- Ok, ska du provköra också?
- Ja, självklart (kan bilen utan & innan då jag redan provkört 3ggr hos en annan handlare), men vill du sälja en bil eller inte?
- Du skulle inte kunna komma tillbaka på Måndag istället? Jag ska iväg om en liten stund..
- Ursäkta? Ni har väl öppet en halvtimme till, för dom som vill titta? Jag ska trots allt köpa en bil utav dig?!
- Ja, men du vet hur det är på Fredagar, man vill ju komma hem i tid (hånleende fanskap!)
- Du, alltså, jag är ledsen. Vi hade kunnat skriva papper om 20min bara du vetat hur man tar hand om kunder. Tror du själv att jag vill köpa en bil utav er när det är så här redan vid försäljning, hur ser det då ut vid service?
- Ne, men vi kan väl fixa det på Måndag istället?
- Tack men nej tack (sen vände jag på klacken & gick).

Säljs det så förbaskat mycket nya bilar att man kan bete sig så här som säljare? 3mån. uppladdning & velande för om det är värt det eller inte, sen när man väl tar steget så blir det så här?! Må ju säga att lusten för att köpa helt nytt sjönk som en sten :huvet Ska dock ge en annan firma med samma märke en ny chans imorgon, men då ska jag f-n ha röda mattan och bubbel för att skriva på nå papper! Fy fan för er bilnasare :spotta

Du vet ju iaf var du inte skall köpa några bilar.

Dessutom skulle jag absolut ringa någon och tala om precis vem det var och hur han resonerade.

vilken handlare pratar vi om?

Precis så var det när vi skulle köpa nybil runt 2002.

Hade kört Saab V4 kombi i ett antal år och vi gillar Saab
båda två. Provkörde Passat och Audi, men fan vi måste
kolla in Saab också. Saab i Haninge.

Säljaren var världens segdrygaste halvfeta fas-3-kille
redan 10 år innan begreppet uppfunnits.
Hans kollega var inte en millimeter bättre.
Totala jävla grisar.:huvet
Vi var i chock.

Hade de bara varit halvdåliga hade det säkert
blivit affär. Men som det var skulle vi nog
inte slagit till på en 9-5 även om vi fått den
för halva priset. Man har väl principer.
:mattias

Tuffade vidare till Bilia och köpte en V70.
Säljaren där var säkert helt ordinär, men
kontrasten till Saabasen gjorde honom
till väldens bästa och trevligaste man! :D

/e

Såna handlare finns hos alla märken.

Här i stan var Fordhandlaren rätt dryg mot min bror som redan (efter månader av efterforskningar) hade bestämt sig för en ny Fiesta, han köpte en Nissan Micra som han inte visste någonting om samma dag istället, efter det har han köpt fler nya Nissan.

Nästa gång han blev illa bemött var hos VAG, men då var han låst till att ta ut en sån av ett korkat leasingavtal på firman han jobbade på.
Han älskade bilen, men hatade den lokala VAG verkstaden/försäljaren så innerligt att han bokade alla servicar på annan ort..

Jag är säker på att på andra orter är det andra märken som har kassa försäljare.

Innan du gick skulle du säga som det var, att du visste exakt vad du ville ha, och att han förlorade en rätt enkel affär. Du skulle tilll och med sagt att du skulle ha haft extra allt i bilen, samt berättat nånting om bilen som bara de extra pålästa vet.
Men han kanske redan hade röven full med pengar, så det kanske inte hade spelat nån roll..
Men chefen kanske vill veta? :)

Lönesystem

Svaret är enkelt, bonusstege.

De jobbar på provision och en bra månad når de "sin" nivå kring den 15e. Steget till nästa bonusnivå är lång så då lallar de runt i två veckor. Glöm allt vad prutning heter o.s.v. Har de däremot inte nått bonusnivån är ni gudar.

Slutsats: Köp bil direkt efter att lönen betalats ut.

Precis så var det när vi skulle köpa nybil runt 2002.

Hade kört Saab V4 kombi i ett antal år och vi gillar Saab
båda två. Provkörde Passat och Audi, men fan vi måste
kolla in Saab också. Saab i Haninge.

Säljaren var världens segdrygaste halvfeta fas-3-kille
redan 10 år innan begreppet uppfunnits.
Hans kollega var inte en millimeter bättre.
Totala jävla grisar.:huvet
Vi var i chock.

Hade de bara varit halvdåliga hade det säkert
blivit affär. Men som det var skulle vi nog
inte slagit till på en 9-5 även om vi fått den
för halva priset. Man har väl principer.
:mattias

Tuffade vidare till Bilia och köpte en V70.
Säljaren där var säkert helt ordinär, men
kontrasten till Saabasen gjorde honom
till väldens bästa och trevligaste man! :D

/e

Hade en kund kommit in till mig -02 i en 95.a av den "gamla" modellen hade jag oxå varit rätt dryg.:D

Bilhandlare är slöaste folket jag någonsin sett på en arbetsplats.

Alla står och hänger och man ser bara städerskan gå med någon manick som tvättar golvet.

Inte ens vet de vart en lätt lastbil som stog utan framaxel i 4-5 veckor är.

Tog 2½ månad att fixa fram en jefla framaxel.

Hade en kund kommit in till mig -02 i en 95.a av den "gamla" modellen hade jag oxå varit rätt dryg.:D

Vi kom i en vw transporter 1990. Säljarna såg inget av den.
(De hade nog inte noterat oss även om vi anlänt i en rymdfärja.)
Vi var propert klädda, vältaliga och bra och gjorde klart att vi ville pröjsa cash.
Säljarna hade öppet mål.
Men ändå, total fail! :huvet
Bilia fick våra 240'.

/e

Efter många turer ang priset med en försäljare så skrev vi på papper en söndag, två timmar efter stängningsdags. Det uppskattade jag! Bilmärke? Japanskt.

Nyheter
Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing