Förbannade flugor

P3113

Ny medlem
Gick med
24 Apr 2007
Hoj
Ingen just nu.
Hej!

Köpte hoj i fredags och har kört allt som allt cirka 35 mil med den, alltså är jag en riktig färsking på att köra hoj :)
Idag, liksom igår var jag ute och körde mestandels landsväg, kurviga och fina ska dem vara, blir liksom roligare då, ja ni förstår nog! :D

I alla fall, alla dessa flugor, visiret och även hjälmen blir full av dem på bara en timme och lika så överdelen av skinnstället... fick en i ögat i 30 km/h svider gott, så man vill ju inte gärna köra med visiret uppe ute på skoböjden :3freak

Hur meckar man enklast bort dessa fjäderfä från hjälmen och skinnstället?
Gnugga med en handduk och varmt vatten är vad jag gjort hittilts, någon som kanske har lite andra tips :tummenupp :7peta

Kör försiktigt allesammans!

Ja brukar ta varmt vatten på hjälmen med diskmedel. Sen försöka att inte gnugga för mycket eller för hårt eftersom de kan komma repor då. Fast med varmt vatten o diskmedel försvinner smutsen för mig. Skinnstället vet jag inte. Kanske sitter hårdare där. Har inte kollat

Om du alltid tar bort det direkt när du kommer hem så brukar du inte ens behöva diskmedel.
Väntar man några dagar så kan det vara betydligt värre :va
Lycka till med körningen!! :tummenupp

Handduk & varmt vatten först som du sa. Sen torka av hjälmen nätt & försiktigt m. en torr, ren trasa.
Därefter vaxa med glansvax, då försvinner flugorna lika fort som en löning från kontot. :tummenupp
Jag brukar göra detta ca 2-3ggr/säsong.

fått en hummla utsmetad på visiret ännu då?

hummla eller liknande går ju ann när man tar dem med armar eller bröstet låter *Duff*. men att nicka dem med visiret är inte lika ballt.

Om du alltid tar bort det direkt när du kommer hem så brukar du inte ens behöva diskmedel.
Väntar man några dagar så kan det vara betydligt värre :va
Lycka till med körningen!! :tummenupp

par dagar? min hjälm är full med flygfän sen 1a April :tungan

Last edited:
Tack för era tips, det uppskattas! Ursäkta att det dök upp två likadana trådar, sporthoj retades med mig igår kväll... (:

hummla eller liknande går ju ann när man tar dem med armar eller bröstet låter *Duff*. men att nicka dem med visiret är inte lika ballt.

par dagar? min hjälm är full med flygfän sen 1a April :tungan

Hehe nej ingen humla än... men det kommer nog... :gnissla

Last edited:
Hej!

Köpte hoj i fredags och har kört allt som allt cirka 35 mil med den, alltså är jag en riktig färsking på att köra hoj :)
Idag, liksom igår var jag ute och körde mestandels landsväg, kurviga och fina ska dem vara, blir liksom roligare då, ja ni förstår nog! :D

I alla fall, alla dessa flugor, visiret och även hjälmen blir full av dem på bara en timme och lika så överdelen av skinnstället... fick en i ögat i 30 km/h svider gott, så man vill ju inte gärna köra med visiret uppe ute på skoböjden :3freak

Hur meckar man enklast bort dessa fjäderfä från hjälmen och skinnstället?
Gnugga med en handduk och varmt vatten är vad jag gjort hittilts, någon som kanske har lite andra tips :tummenupp :7peta

Kör försiktigt allesammans!

Ska jag åka långt brukar jag ta med en flaska utspätt diskmedel och en vattenflaska. Vattnet går ju ha som dricksvatten också. Behöver inte vara större saker än att de ryms under sadeln. Sen är det bara torka av hjälmen med jämna mellanrum.

Ibland undrar man hurvida polaren skjuter sten på en framför med bakdäcket eller om det är "Stora" insekter som man mosar...
Över 120Km/h så gör båda jävligt ont i vilket fall :4skrika

I alla fall, alla dessa flugor, visiret och även hjälmen blir full av dem på bara en timme och lika så överdelen av skinnstället... fick en i ögat i 30 km/h svider gott

Närsynt? Skaffa glasögon! :D

Finns ju såndär "Insektsborttagningsspray" på OK! :tummenupp

Fördelen när man mosar fåglar är att man slipper göra rent hjälmen för den är inte hel när man fått sig en smäll:näsblod

Insektsbortagnings-spray funkar bra! Turtle wax's spray använder jag både på hojen, bilen o hjälmen

Nyheter
European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul