Förbannade ¤%¤#%¤"&%¤ deklaration!

Thundercat

Ringmärkt
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart.
Varför skall det vara så förbannat krångligt att deklarera? :mad:
Man behöver vara chefsekonom för att få ihop siffrorna vid en försäljning av en bostadsrätt. :4skrika :huvet :mad:

Ta hjälp av siffrorna på kontrolluppgiften du har fått av bostadsrättsföreningen

Thundercat skrev:
2125994 Varför skall det vara så förbannat krångligt att deklarera? :mad:
Man behöver vara chefsekonom för att få ihop siffrorna vid en försäljning av en bostadsrätt. :4skrika :huvet :mad:

Jag sålde min lägenhet årskiftet 2004 /2005 och ska deklarera för den i år, gick 46000+ och får således betala vinstskatt. Ringde skattekontoret direkt efter försäljningen och frågade om de kunde kolla hur mycket, 9200 blev svaret så det har under året som gått betalats in i omgångar.

Så nu när det är dags att lämna in deklarationen så ringde jag igen, det har då visat sig att jag hade en kapitalvinst på 20000 och har betalat in 5000 för mycket.

Bokade tid hos skattekontoret som hjälpe mig att fylla i K6 blanketten. Fick många bra tips bla gjorde jag avdrag för att installation för bänkdiskmaskin (minst 5000) så mitt råd är helt enkelt att ta kontakt med dem, kanske är ute i senaste laget dock :gnissla

Lycka till.

Last edited:
2fast4hjo skrev:
2126075 Jag sålde min lägenhet årskiftet 2004 /2005 och ska deklarera för den i år, gick 46000+ och får således betala vinstskatt. Ringde skattekontoret direkt efter försäljningen och frågade om de kunde kolla hur mycket, 9200 blev svaret så det har under året som gått betalats in i omgångar.

Så nu när det är dags att lämna in deklarationen så ringde jag igen, det har då visat sig att jag hade en kapitalvinst på 20000 och har betalat in 5000 för mycket.

Bokade tid hos skattekontoret som hjälpe mig att fylla i K6 blanketten. Fick många bra tips bla gjorde jag avdrag för att installation för bänkdiskmaskin (minst 5000) så mitt råd är helt enkelt att ta kontakt med dem, kanske är ute i senaste laget dock :gnissla

Lycka till.

K6 har jag lyckats fylla i, det är K2 som spökar. (Uppskov av vinstskatt)
Obegripliga räkneexempel. :argpådato :huvet

Något som också är helt obegripligt är att man till sist måste intyga till 100% att allt stämmer.

Helt omöjligt att garantera att något stämmer till 100%.

För mig är det som att tex. skriva en Religonstenta och sedan garantera att alla mina svar stämmer till 100%

Vad händer om man lämnar in skiten utan att skriva under och hänvisar till att man inte är 100% säker på om allt stämmer ?

Last edited:
Kan du beslriva affären för mig så berättar jag vilka nuffror som skall in i vilka rutor

burner skrev:
2126194 Något som också är helt obegripligt är att man till sist måste intyga till 100% att allt stämmer.

För mig är det som att tex. skriva en Religonstenta och sedan garantera att alla mina svar stämmer till 100%

Vad händer om man lämnar in skiten utan att skriva under och hänvisar till att man inte är 100% säker på om allt stämmer ?

Lämnar du in den utan underskrift så får du bara tillbaka den.. men sen är det inte så att om du har räknat fel nån stans så blir du inte hängd direkt du får bara hem papper om att det inte stämmer enligt deras beräkningar och så ber dom dig kompletera.

Förra deklarationen skrev jag all ränta från lånen på mig och 0 på min fru (då sambo) utan att referera till henne vilket innebar att jag försökte dra av ca 10k förmycket och fick bara ett snällt brev där dom bad om underlag.. inga problem att ordna det på tel eller nått så det är inte så blodigt allvar! :tummenupp

Gör som jag har gjort i alla år.

Under rutan "övriga upplysningar" Skriver du helt enkelt att du inkommer med uppgifter eller ändringar senare.

De hör inte av sig förens i september-oktober.

På detta sätt så vinner du lite tid.
Givetvis så kan man ju ansöka om anstånd med att lämna in skiten oxå, men det är lite sent att göra det nu.

//Peter
(egen företagare sen 9år tillbaka)

burner skrev:
2126194 Något som också är helt obegripligt är att man till sist måste intyga till 100% att allt stämmer.

Det räcker att skriva under. Står bara underskrift, inget annat.

Nu har jag fått ordning på alla siffror... tror jag

Men det krävdes ett antal svordomar. :4skrika

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!