Förbättra RR-forumet lite?

Problemet är nog inte att någon som inte provat bana eller roadracing tidigare ställer frågor. Det har gjorts ganska återkommande, tex hur börjar man köra, hur tar man licens, vad behövs för att börja köra, vilka klasser finns det etc.

Problemet blir väl när gatåkare börjar svara på rena racingfrågor utan att förstå vad de svarar på. Tex bromsbelägg för racing är inte likadana som bromsbelägg för att åka till korvkoisken med momsad fart.... Det är olika krav.

Håller med till 100% verkligen inget problem med att gatåkare ställer frågor om bankörning, fjädring mm. Det är bara roligt och jag tror dom flesta raceåkare som hänger här tycker om att hjälpa till.
Problemet är när hälften av alla svar kommer från gatåkare som kanske på sin höjd gått smc kurs.

Tycker man (admin) borde bli hårdare i att hålla trådarna till ämnet.
Självklart behöver man inte skjuta hål i alla diskussioner, men det är ju ofta samma användare som envist ska vara smart-asses.
Ta bara tråden om mer snabbstyrd, herregud. Alla (kastar sten i glashus nu) förstår ju att det handlar om att höja/sänka hojen fram. Sen om du flyttar upp eller ner gaffelbenen/kronorna så är det ju samma resultat!!

Ja, dom skulle ju tex kunna ställa sina frågor i Utrustning / Säkerhet / Nybörjarfrågor-forumet:

Jag menar ju då att det finns "några" steg mellan nybörjare och "rr-förare".. och att det är en viss skillnad på frågor som man kanske har som "dags att ta lappen"-nybörjare vs. att man faktiskt hunnit avverka ett par bandagar och vill lära sig ännu mer.. men vad vet jag, jag har ingen licens, så jag är ju bara "gatåkare"..

Thanks for proving my point f ö :tummenupp

Ett förslag för att förbättra är att på ett tydligt och enkelt sätt lyfta fram själva "sporten" mer. Lite som sportsidorna i blaskan som kör tabeller med ställningar, poäng osv, resultat..

Last edited:
Ta bara tråden om mer snabbstyrd...
Jag är faktiskt genuint intresserad av att få veta hur Rolle menar, annars har jag ju helt missförstått hur framgaffeln fungerar. Har du synpunkter kan du ju ta det i den aktuella tråden, istället för att gnälla i den här :tummenupp

Forumet blir inte bättre än vad användarna gör det till och precis som vanligt är de folk som mest läser som har en massa synpunkter. Klarar man inte av att ställa frågor bakom ett tangentbord, och bemöta svaren, om de nu skulle vara negativa, gör man nog bäst i att fortsätta med läsningen.

Jag tycker (som många andra i racingforumet verkar det som) att forumet självklart ska vara öppet för alla medlemmar på SH att skriva i. Det är ju skitbra för banåkare och nybörjar racers att kunna gå in och ställa frågor i en forumdel där man vet att det finns massor av erfarna förare som kan svara på frågor och komma med synpunkter.

Jag tycker också att det är lite irriterande när folk som inte sysslar med racing eller banåkning går in och svarar på frågor om racerelaterade ämnen. Som i exemplet ovan med bromsbelägg. Jag tror dock att dom flesta gör detta av misstag, då man inte riktigt inser i vilken forumdel man befinner sig i.

Jag tror att många gör som mig och använder sig av funktionen "Visa nya inlägg" längst upp på sidan. En jäkligt bra funktion för att se vad som hänt på forumet sedan man var inne sist. Där får man ju upp alla trådar son uppdaterats sedan senaste inloggningen i en enda lång lista. Där är det nog lätt hänt att man bara läser trådens rubrik (ex en fråga om bra bromsbeägg) och tänker "Det där kan ju jag svara på" utan att inse i vilket forum tråden ligger.

En lösning på detta vore kanske att undanta racingforumet från denna funktion. Folk som vill läsa i detta forum tar sig ju ändå dit och läser.

Annars önskar jag mig mest en uppgradering så att forummotorn bättre stödjs i mobila browsers. Övervägs vbulletin 4.x?

eller varför inte bara uppgradera tapatalk installation som finns, den är ju lite gammal den som finns just nu, flera funktioner som inte funkar

Jag tror att många gör som mig och använder sig av funktionen "Visa nya inlägg"...

*blablabla*

En lösning på detta vore kanske att undanta racingforumet från denna funktion. Folk som vill läsa i detta forum tar sig ju ändå dit och läser.

Check! Tror att de flesta använder "Visa nya inlägg" i huvudsak, intuitivt och bra funktion och enda gången jag gör något annat är när man letar efter nåt specifikt. Och inte hittade det där.

Jag tror, som någon föreslog, att ni skulle märka skillnad direkt om det fanns en banner likt den i meck-& teknik-forumet. Att undanta race-delen från "visa nya inlägg" skulle nog göra att många missade saker som de faktiskt är intresserade av. Och även om ni inte är intresserade av att delge sibylla-fukkon allt, så är det tids nog dem som kommer utgöra tillväxten av sporten. Like it or not. Den marknadsföringen är så enkel och så gratis att det borde vara värt för er att lösa en sån här sak nu.

Tycker man (admin) borde bli hårdare i att hålla trådarna till ämnet.
Självklart behöver man inte skjuta hål i alla diskussioner, men det är ju ofta samma användare som envist ska vara smart-asses.
Ta bara tråden om mer snabbstyrd, herregud. Alla (kastar sten i glashus nu) förstår ju att det handlar om att höja/sänka hojen fram. Sen om du flyttar upp eller ner gaffelbenen/kronorna så är det ju samma resultat!!
Inte bara admin (jag) ska rensa, utan moderatorer. Det finns fler än mig som kan modda i racingforumet. Jag hade även gärna sett att en profil inom RR blir moderator. Dock ej en av de som mest aktivt diskuterar då det då blir risk för att bli kallad för partisk. Det är därför jag själv tyvärr inte kan delta fullt så mycket som jag vill.

Jag tycker (som många andra i racingforumet verkar det som) att forumet självklart ska vara öppet för alla medlemmar på SH att skriva i. Det är ju skitbra för banåkare och nybörjar racers att kunna gå in och ställa frågor i en forumdel där man vet att det finns massor av erfarna förare som kan svara på frågor och komma med synpunkter.

Jag tycker också att det är lite irriterande när folk som inte sysslar med racing eller banåkning går in och svarar på frågor om racerelaterade ämnen. Som i exemplet ovan med bromsbelägg. Jag tror dock att dom flesta gör detta av misstag, då man inte riktigt inser i vilken forumdel man befinner sig i.

Jag tror att många gör som mig och använder sig av funktionen "Visa nya inlägg" längst upp på sidan. En jäkligt bra funktion för att se vad som hänt på forumet sedan man var inne sist. Där får man ju upp alla trådar son uppdaterats sedan senaste inloggningen i en enda lång lista. Där är det nog lätt hänt att man bara läser trådens rubrik (ex en fråga om bra bromsbeägg) och tänker "Det där kan ju jag svara på" utan att inse i vilket forum tråden ligger.

Vill kommentera på att exkludera RR-forumet. Det är så att sporthoj.com och dess intresseområde är snudd på synonymt med roadracing. Många som kör gata, är även väldigt intresserade av roadracing. Och i RR-forumet diskuteras just roadracing i alla dess former. Att då exkludera forumet ifrån sökresultaten hade varit dåligt för SH som sajt. Jag tror många skulle känna sig åsidosatta och anse sajten vara diskriminerade och skulle gå någon annanstans.

Vad jag dock kan göra är sätta disclaimers likt jag gjort i Teknikforumet. Att för att delta i tekniska / tävlingsdiskussioner, så krävs viss erfarenhet. En regel som är svår att följa upp som moderator, men förhoppningsvis som kan minska en del av inläggen som blir smått orelevanta.

Last edited:
Fast en del av nöjet med den här avdelningen är ju kompletta fuckon som navigerat vilse och pratar om saker som är helt åt helvete. Jag njuter till fullo. =)

Jag skulle vilja ha en bättre koppling till förare/tävlingar. Få upp tävlingsresultat kopplat till tråd på något vis när det har varit en SM/ERF-helg. På så vis kanske även andra fuckon än vi som är sjukligt intresserade börjar kika på resultatlistor och så vidare. Kunna följa en tävlingshelg lite organiserat på SH helt enkelt.

Jag har ingen riktig idé rakt av men något mer än skapa tråd klippa/klistra resultat vore nog najs?

Kunde kanske användas för MotoGP/SBK-helger också?

Äh, jag vet inte riktigt hur jag menar men.. :)

Jag menar ju då att det finns "några" steg mellan nybörjare och "rr-förare".. och att det är en viss skillnad på frågor som man kanske har som "dags att ta lappen"-nybörjare vs. att man faktiskt hunnit avverka ett par bandagar och vill lära sig ännu mer.. men vad vet jag, jag har ingen licens, så jag är ju bara "gatåkare"..

Thanks for proving my point f ö :tummenupp
Min poäng var mer att RR-delen handlar mer om tävlingar, saker som rör tävlingar, reglementsfrågor mm. Körtekniksfrågor borde hamna i en mer egen forumdel, tex den jag hintade om i förra inlägget, men istället för nybörjarfrågor kanske det borde ändras till körtekniksfrågor. Då kan man fånga upp alla såna frågor där istället för att sprida dom över hela SH. Jag retar mig friskt på teknikfrågor som hamnar i mc-relaterat, och mc-frågor som hamnar i OT tex, det blir mycket svårare att hitta saker å ting då!

Dvs var det mer ett strukturellt förslag än att leka elitistisk eller så :krama :)

Fast en del av nöjet med den här avdelningen är ju kompletta fuckon som navigerat vilse och pratar om saker som är helt åt helvete. Jag njuter till fullo. =)

Jag skulle vilja ha en bättre koppling till förare/tävlingar. Få upp tävlingsresultat kopplat till tråd på något vis när det har varit en SM/ERF-helg. På så vis kanske även andra fuckon än vi som är sjukligt intresserade börjar kika på resultatlistor och så vidare. Kunna följa en tävlingshelg lite organiserat på SH helt enkelt.

Jag har ingen riktig idé rakt av men något mer än skapa tråd klippa/klistra resultat vore nog najs?

Kunde kanske användas för MotoGP/SBK-helger också?

Äh, jag vet inte riktigt hur jag menar men.. :)
Automatik är ju bra... Så länge det fungerar :)

Jag tror det blir svårt med automatik då det här med resultat osv är ett stort manuellt arbete som jag inte riktigt vet om jag har tid för och som faktiskt sköts väldigt bra redan av de som just nu postar dom.

Kanske jag kan skapa en RIKTIG betting-funktion iaf! Den kunde jag sedan koppla mot trådar av olika slag på ett bra sätt. :)

Kanske skicka ett PM till alla som har en RR-profil att dom ska uppdatera den, säkert många hemsidor, sponsorer osv som inte stämmer längre. Dessutom är det nog många som har bytt klass eller slutat helt utan att ha tagit bort profilen. Lättare att hålla koll på förarna om det är lite mer uppstädat där kanske?

Vad jag dock kan göra är sätta disclaimers likt jag gjort i Teknikforumet. Att för att delta i tekniska / tävlingsdiskussioner, så krävs viss erfarenhet. En regel som är svår att följa upp som moderator, men förhoppningsvis som kan minska en del av inläggen som blir smått orelevanta.

Det behöver ju egentligen inte vara "viss erfarenhet" som krävs utan endast att det man pratar om är racing-/bandagsrelaterat. Ofta tror jag, liksom Macke skriver, att det handlar om en fråga som är ganska generellt ställd som man hittar på förstasidan eller under Nya Inlägg och så tänker man inte på att det är Racingforumet. Mitt förslag till text:

"OBS! Detta är Racingforumet. Se till att det du skriver är racing- eller bandagsrelaterat."

Eller nåt sånt.

- Knyt upp någon elitförare som för en dagbok/blogg över hela årets säsong som kontinuerligt uppdateras med allt som händer osv.

- En moderator/eldsjäl till (?) som alltid gör "officiella" trådar inför varje svensk racehelg med all info som behövs, samt kontinuerligt uppdaterar dom med träning, kval, race, tabeller osv.

Såg disclaimern nu:

REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.

Två saker som blir svåra att följa, gissningar tillhör väl det man gör inför ett Moto GP race när man tippar vinnaren och irrelevanta diskussioner brukar ju varje Moto GP tråd följas av i veckor.

I övrigt tycker jag att en viss ödmjukhet kan vara på sin plats när det gäller RR-folket mot "gatåkarna". Tänk på att de flesta som tävlar idag förmodligen startade med att köra gata och bara för att man inte tävlar/tävlat själv så kan man besitta stor kunskap om både Moto GP / WSBK och andra serier. Se istället RR-forumet som en marknadsplats där man genom att vara välkomnande istället för fördömande kan få fler att intressera sig för RR.

Såg disclaimern nu:

REGLER FÖR ROADRACINGFORUMET
Följ eller riskera exkludering från forumet. Vi vill ha städat!
VEM SKA SVARA PÅ FRÅGOR?
- Den med erfarenhet i ämnet
- Kom inte med gissningar
- Undersök ämnet väl, svara utförligt med bilder om möjligt.
- Sammafatta ditt svar i ett (1) inlägg istället för flera.
VARFÖR DESSA REGLER?
- Vi behöver sålla ut felsvaren som kan få otrevliga konsekvenser
- Irrelevanta diskussioner skall ej förekomma
- Detta forum ska vara SERIÖST.
- Regelbrott leder till banning från forumet.

Två saker som blir svåra att följa, gissningar tillhör väl det man gör inför ett Moto GP race när man tippar vinnaren och irrelevanta diskussioner brukar ju varje Moto GP tråd följas av i veckor.

I övrigt tycker jag att en viss ödmjukhet kan vara på sin plats när det gäller RR-folket mot "gatåkarna". Tänk på att de flesta som tävlar idag förmodligen startade med att köra gata och bara för att man inte tävlar/tävlat själv så kan man besitta stor kunskap om både Moto GP / WSBK och andra serier. Se istället RR-forumet som en marknadsplats där man genom att vara välkomnande istället för fördömande kan få fler att intressera sig för RR.
Tog nästan rakt av samma som för teknikforumet. Menat med att gissa är just att inte gissa. Sålänge du med erfarenhet "gissar" så är det bättre än att gissa på måfo.

Jag accepterar som sagt inte att vi slänger ut gatåkare, de får oxå läsa och delta såklart!

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien