Förbättra lack som släppt

kler

Ny medlem
Gick med
8 Apr 2011
Ort
Bagarmossen
Hoj
2001, Ducati 748S
Jag är nybliven ägare av en Ducati 748s och under de tre veckor jag har haft den har jag försökt pyssla om den så gott jag kan.

Idag skulle jag försöka få bort asfaltsstänk som suttit på främre delen av magkåpan sen jag köpte den. Jag läste lite olika råd och försökte försiktigt med OKs Superavfettning. Inte så smart val... Färgen började förstås släppa. Det är inte katastrofalt, men man ser tydligt att den gula färgen släppt på ett par områden och att lackytskiktet är borta.

Min fråga är helt enkelt: Hur återställer man lack och färg? Helst utan att lacka om hela. De utsatta ytorna är inte så väl synliga bakom framhjulet, så jag kan tänka mig att det finns någon enklare lösning.

Färgen är som sagt gul, som på den här bilden:
http://www.mcnews.com.au/NewBikeCatalogue/2001/Ducati/2002/748/748S_RHS_Yellow_700p.JPG
 
Skulle kanske vara bra med bilder, men vill du ha ett bra resultat ska du nog låta någon lackerare fixa det där.
Annars så finns små burkar med Ducati "färg" att köpa på tex. Ducati stockholm
 
Tjena! Tack för svaret. Har dragit ut hojen i solen nu och fotograferat. Det ser som sagt inte katastrofalt ut på håll, men det känns som om jag borde fixa till det så att det inte blir värre med tiden.

Vad tror ni?
 

Bifogat

  • IMG_2166.jpg
    IMG_2166.jpg
    230.1 KB · Visningar: 73
  • IMG_2167.jpg
    IMG_2167.jpg
    176 KB · Visningar: 63
  • IMG_2168.jpg
    IMG_2168.jpg
    218.6 KB · Visningar: 68
  • IMG_2169.jpg
    IMG_2169.jpg
    204.9 KB · Visningar: 85
  • IMG_2170.jpg
    IMG_2170.jpg
    232.5 KB · Visningar: 70
Normalt sett lossnar inte färg på grund av avfettning.:va Det är något lurt här.
 
Jag var ganska elak med trasan och gnuggade under några minuters tid (var inte uppmärksam nog). Så det var inte så att färgen rann av, utan jag var ganska ihärdig...

Jag fick också påpekandet att asfalt innehåller sand, så när superavfettningen löste upp asfalten så frigjordes kanske väldigt fin sand som hjälpte till att rugga upp ytan. Vad vet jag... :)
 
Jag var ganska elak med trasan och gnuggade under några minuters tid (var inte uppmärksam nog). Så det var inte så att färgen rann av, utan jag var ganska ihärdig...

Jag fick också påpekandet att asfalt innehåller sand, så när superavfettningen löste upp asfalten så frigjordes kanske väldigt fin sand som hjälpte till att rugga upp ytan. Vad vet jag... :)


Vanlig sprayfärg på burk tex har en förmåga att kunna 'släppa' av avfettning, lösningsmedel, bensin etc.

Skulle tro att det har blivit småskador från stensprut där tidigare, sedan har det bättrats för hand.

Nu när du tvättade så lossnar det som är bättrat.

Vill du ha nyskick omlack på riktigt sätt, annars bättra med lackstift eller sprayfärg och leva med att det inte är perfekt.
 
Ah, såklart... Att jag inte tänkt på det :)

Jag kan absolut leva med att det inte är perfekt. Det är en -02, så den är inte sprillans direkt. Men lacken i övrigt är fin, så jag ska göra vad jag kan för att få den acceptabelt fin.

Ska förbi Ducati Stockholm imorrn och höra vad de har att erbjuda.

Tack för input!
 
Jag köpte förbättringsfärg av Ducati Stockholm. Först fick jag det felaktiga rådet att använda "alkaliskt" lösningsmedel, vilket inte finns. Sen fick jag rådet att använda cellulosaförtunning som lösningsmedel till färgen. Problemet är att på cellulosaförtunningen står det att det inte är lämpligt som lösningmedel, utan är ämnat för att tvätta rent penslar och ytor, eftersom färgen kan "resa sig" om man använder det som lösningsmedel. Dessutom är nyansen annorlunda, trots att jag köpt Ducati-gul.

Börjar helt klart fundera kring kompetensnivån på Ducati Stockholm.

Bestämde mig dock för att försöka, och det var verkligen grymt svårt att arbeta med färgen, eftersom den gärna klumpade sig i lösningsmedlet. Till slut fick jag ändå till ett acceptabelt resultat. Jag täckte de värsta vita fläckarna, och nöjer mig så. Det är ändå ett relativt dolt ställe på hojen.

Tänkte dela med mig av resultatet här. Men jag rekommenderar absolut inte att använda det här på sidan av hojen på något synligt ställe. Det är nästan så att ett stenskott drar mindre uppmärksamhet till sig en ett taffligt fixarförsök ;)
 

Bifogat

  • IMG_2204.jpg
    IMG_2204.jpg
    239 KB · Visningar: 64
Jag skulle ju inte åka till Ducati återförsäljaren för att prata färg.

Dock så är det inte ovanligt att Cellulosa-förtunning används.

Resultatet är klart godkänt tycker jag. Att laga stenskott brukar jag knappt göra, 9/10 gånger blir det värre eller så får man lacka om hela delen
 
Jag har lackat en moppe med cellulosaförtunning som jag fick av en lackfirma.
Trotts industrilack och biltema pistol blev resultatet över förväntan.

Men när det gäller färg så finns det säkert bättre folk än en mc handlare o prata med.
 
Jag har lackat en moppe med cellulosaförtunning som jag fick av en lackfirma.
Trotts industrilack och biltema pistol blev resultatet över förväntan.

Men när det gäller färg så finns det säkert bättre folk än en mc handlare o prata med.
 
Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Kurviger – Appen som hittar vägarna du inte visste att du ville köra

Att köra motorcykel handlar...

Nya europeiska riktlinjer ska höja kvaliteten på avancerad MC-utbildning

I samband med MotoGP-racing...

Back
Top