Förbättra bromsarna?

bullysmile

Killing time? time kills you!
Gick med
27 Jul 2007
Hoj
Rossis förra
Om man vill förbättra bromsarna är detta nåt att satsa på om man inte vill lägga ut 3-6000kr?

Ebay.com

finns i 19x20 och 16x18 vad är skillnaden?

när man monterar en sådan bromspump hur kopplar man bromsljuset eller är det bara att glömma den biten?

Jag ska göra samma sak med min gixxer och det finns trycksensorer (sök hos touringbutiken) som du monterar som du kopplar detta till!

Pumpen på bilden var rikttigt billig då dom annars kostar 2500-4000kkr! Själv gav jag 2400:- för en beggad isr-pump!

Stålspunnet, pump och vettiga belägg så blir nog bromsarna ok, blev lite förvånad hur stor skillnad det var mellan bladen och gixxerns bromsar faktiskt! Klämde fingrarna(och fick sämre bromsverkan) då jag körde på tuvis pga av att slangarna expanderade så mkt då det blev riktigt varmt!

Först måste man se vad det är man tycker är dåligt eller inte tillräckligt bra med de bromsar du har.

När du hittat hur du vill förbättra dem kan man göra åtgärder. Bara byta saker kanske förbättrar dem för en förare men försämrar för nästa förare.

Jag ska göra samma sak med min gixxer och det finns trycksensorer (sök hos touringbutiken) som du monterar som du kopplar detta till!

Pumpen på bilden var rikttigt billig då dom annars kostar 2500-4000kkr! Själv gav jag 2400:- för en beggad isr-pump!

Stålspunnet, pump och vettiga belägg så blir nog bromsarna ok, blev lite förvånad hur stor skillnad det var mellan bladen och gixxerns bromsar faktiskt! Klämde fingrarna(och fick sämre bromsverkan) då jag körde på tuvis pga av att slangarna expanderade så mkt då det blev riktigt varmt!

Vet du om det är stor skillnad mellan 16x18 och 19x20 är? för 16x18 kostar hälften så mycket, så blir det inte märkvärd skillnad eller inte behövs på en gathoj så vill man ju inte lägga onödiga pengar på 19x20 pumpen.

Ja de är billiga, ser ut att vara kopior på dessa brembo men lär väl bara vara priskillnad, i alla fall bättre än gixxerns original pumpcylinder.

Stålspunnet har jag, ny vätska, waveskivor och bromsbelägg. Kollat ordenkligt så det inte är nå luftbubblor i vätskan men ändå känns bromsen svampig. Och i sommras när jag testade en polares gsxr k7 så insåg jag att mina bromsar inte var så värst bra. Inte testat bladens bromsar men kan nog tänka mig hur bra de är.

Tränade på stoppies i sommras och klarade åka längre på polarns k7 trotts att det var första gången jag testade hans hoj.

såg att de hade såna på touringbutiken som rolle rotax tipsade om :)
kanon, då vet man hur man löser det.

Bra bromsvätska är inte fel om man ändå håller på & meckar.

nå tips?

hade blurace vätska i förut, men bytte nyligen och har i nå vanligt som fanns på statoil.

men inga probs att byta igen om du har nå trevlig rekommendation.

Först måste man se vad det är man tycker är dåligt eller inte tillräckligt bra med de bromsar du har.

När du hittat hur du vill förbättra dem kan man göra åtgärder. Bara byta saker kanske förbättrar dem för en förare men försämrar för nästa förare.

de är för svampiga, bromsar jag klämmer jag fingrarna.

Last edited:
Do not buy

Bullysmile do not buy that brakemaster - It's worth nothing. A friend of mine bought one exactly the same last year. It doesn't work at all - because it's bleeding brakefluid from many spots!!:huvet So just save your money......greetings from DK.

Sökte på brembo här och det finns två till salu som verkar bra om kopiorna är så dåliga som turbohenrik säger!
http://www.sporthoj.com/annonser/?sok=brembo

Kan inte skillnaderna på brembopumparna men ju dyrare desto bättre.....
Sen är det ju faktiskt så att du kan ta av pumpen när du säljer och ha den till nästa hoj och således bara du behöver köpa en vettig pump en gång! Dom riktiga pumparna kan ju även överleva krascher!

Börja med bromsbelägg, Addemoto har fina sinter för 300:- sidan.
Byt olja och byt till stålomspunnet.
Sedan kan man nog börja titta på att byta pump och ok.

Bullysmile do not buy that brakemaster - It's worth nothing. A friend of mine bought one exactly the same last year. It doesn't work at all - because it's bleeding brakefluid from many spots!!:huvet So just save your money......greetings from DK.

Damit!!! I was so pleased that i found a brakemaster, and finally it will make my brakes better.

Do you have some tip how I can make my brakes better that does not coast to mutch? Becuase i really dont have 3-6000kr on a real brembo brakemaster

Damit!!! I was so pleased that i found a brakemaster, and finally it will make my brakes better.

Do you have some tip how I can make my brakes better that does not coast to mutch? Becuase i really dont have 3-6000kr on a real brembo brakemaster
SMSA LÅNA!

Eller så väntar du en månad. :lol

Suzuki har haft lite kraxiga bromsar och många som kört suzuki som jag pratat med har haft samma problem. Dom funkar bra i början å sen börjar dom att mattas.

Jag har bytt allt i bromsväg på min hoj. Det som slutligen visade sig vara den felande länken var hitta de magiska beläggen.

EBC Extreme Pro. Inte billiga men dom gjorde hela skillnaden. Då har jag hunnit testa igenom en hel del olika belägg.

Finns att beställa hos Alviks MC.

Jag har inte fått bromspumpen att fungera för hård körning på varken suzukin eller kawasakin.
Byt bromspump till Beringer och bromsslangar till stålomspunnet så funkar det fin fint sen.
Sen kan du skaffa Carbone lorane C55 eller SBK5 belägg så kan du köra ordentligt sen.

Samtliga saker kan jag fixa till bra pris åt dig. :tummenupp

Jag tänkte säga samma sak som nämnt ovan. Race belägg och gat belägg är som natt och dag!

Stålomspunnet, ny Dot 5 vätska, fräsha skivor och race belägg så är du i hamn!

>>Eskilssson:

Jag har Beringer kit på supermoto cykeln. Sjukt bett trots att man upplever den svampig (trots nyluftad). Hur beter sig grejorna till RR? Likadant?

Den klarar temp rätt bra, kan blir något mer svampig vid riktigt "bra" körning. Har dock inte upplevt någon som helst fading än!

Och när vi ändå är inne på Beringer. Varför har dom inte luftningshål i skivan?

Tycker ni att jag ska byta till racebelägg på en gathoj?

Det satt racebelägg på hojen då förra ägaren körde mycket bana, och dessa var man tvungen att värma upp innan det började funka okej.
Byte till streetbelägg och hojen vart bra bromsad oavsett temperatur. Som dag och natt, så blir inte klok när ni tipsar om racebelägg.

Lite som att köra banslicks på gata, visst funkar det men inte lika bra som streetdäck om man har en blandad körstil, alltså inte bara ligger och knäskrapar och kör bombar repor på bulten.

Har jag rätt eller ute och kör motorcykel?

Jag kör lugnt ibland, slangar ibland, tränar på stoppies emellan åt, pendlar till jobbet, tar några repor på trevliga vägar alltså en mycket varierande körstil så racebelägg har jag lite svårt o tro passar min körstil.

Det jag är ute efter är jämnkänsla på bromsningen, polarn gixxer k7 och min k3 har båda Tokico ok och stålpunnet, det enda som skilljer sig markant är våra bromspumpscylindrar och självklart beläggen, men när man klämmer på hans bromshandtag oavsett om hojen är i rullning eller står still är det en helt annan känsla i det. Lättare att fördela kraften vid ex. en stoppie. Bromsar man så känns det stumt när det inte går att komprimera mer vätska eller hur man ska förklara det, medans min är så svampig att jag om jag verkligen tar i klämmer fingrarna.

Last edited:
Om jag får tag på Hondas bromssystem fram komplet, vet nån vilka ok som passar mina gaffelben?

eller har alla gaffelben samma standardmått?

och från vilken årmodell har de omtalade bromssystemet?

Last edited:
skrev sista frågan så sent så det är lätt att missa den, därför bumpar jag upp den och hoppas på svar.

har hittat lite kompleta bromssystem, ok, bromspump med bromsslangar från honda.
Har honda cbr600 rr och 1000rr samma bromssystem fram? vilka ska jag helst försöka få tag på?

Rena racebelägg är inte att rekomendera då de kräver värme.
Jag kör med Carbone lorane sbk 5, Har gjort det under flera år nu och det har då fungerat kanon för mig för den typ av körning du beskriver.

Att bromsen inte känns bra kan ha flera olika orsaker. Bromspump, vätska, skivor, belägg, slangar... you name it.

Själv kör jag numer med isr bromskivor och givetvis stålomspunet. (orginalskivorna blev skeva) och bara skivorna gör att inbromsningen blir mer linjär.. Ger betydligt bättre känsla än orginal.

Inför sista kursen jag körde på G-åsen hade jag svårt att få ordning på bromsarna efter jag bytt belägg.
De kändes otroligt svampiga och låg på efter man släppt bromsgreppet.
Har gått igenom bromsoken och det har gjort stor skillnad.

Kanske det som är dags för dig med?

Känner annars igen känslan som Eskilsson beskriver.
Brembo eller isr rekomenderas. Själv föredrar jag isr.
Fast det beror mest på den personliga kontakten och att det är snabb och enkelt för oss sthlm att få service och reservdelar. Ligger ju i Tumba.. ;)

cbr 600 07 och nyare är kinkiga på bromsen och vill gärna ligga och släpa i skivorna enligt uppgift. Polarn har två stycken och har samma problem med båda två.

Last edited:
Rena racebelägg är inte att rekomendera då de kräver värme.
Jag kör med Carbone lorane sbk 5, Har gjort det under flera år nu och det har då fungerat kanon för mig för den typ av körning du beskriver.

Som med raceslicks alltså, de hör hemma på banan.:tummenupp

Att bromsen inte känns bra kan ha flera olika orsaker. Bromspump, vätska, skivor, belägg, slangar... you name it.

Precis, därför ska jag försöka få tag på Hondas bromsar komplet och slänga på då dessa verkar vara så bra enligt de flesta. Men frågan är bara vilka ok passar min hoj.

Själv kör jag numer med isr bromskivor och givetvis stålomspunet. (orginalskivorna blev skeva) och bara skivorna gör att inbromsningen blir mer linjär.. Ger betydligt bättre känsla än orginal.

Har liksom inte de pengarna som behövs för dessa värsting grejer som du rekommenderar, men tvivlar inte på det du säger. Men sedan tror jag inte att jag behöver såpass top of the line grejer när jag inte kör bana seriöst eller liknande. Vill liksom förbättra mina bromsar så de blir så pass bra en gatcykel kan få utan att behöva köpa riktiga prestanda grejer för mer än vad hojens motor kostar.

Inför sista kursen jag körde på G-åsen hade jag svårt att få ordning på bromsarna efter jag bytt belägg.
De kändes otroligt svampiga och låg på efter man släppt bromsgreppet.
Har gått igenom bromsoken och det har gjort stor skillnad.

Kanske det som är dags för dig med?

Går igenom oken varje gång jag bytt belägg. Rengör kolvarna, smörjer dessa med riktig bromsoks olja/fett byter vätska.

Hur ofta behövs "pinnbulten" som håller i beläggen bytas? och även denna monteringssats?

Känner annars igen känslan som Eskilsson beskriver.
Brembo eller isr rekomenderas. Själv föredrar jag isr.
Fast det beror mest på den personliga kontakten och att det är snabb och enkelt för oss sthlm att få service och reservdelar. Ligger ju i Tumba.. ;)

cbr 600 07 och nyare är kinkiga på bromsen och vill gärna ligga och släpa i skivorna enligt uppgift. Polarn har två stycken och har samma problem med båda två.

Okej då unviker jag de från 600rr

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...