Förbättra bromsar, R6

Rundningsmärke

%#(/&_;!"#^¨
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1 ver 2.0
Jag funderar på att göra något åt bromsarna på min moppe i vinter, de fungerar visserligen men jag tycker de saknar bett och känsla. Det sitter redan stålomspunnet och Performance Friction-belägg på, det är luftat och rengjort enligt konstens alla regler men likförbannat har min brors GSX-R1000 betydligt kraftfullare och känsligare bromsar.

Vad är nästa steg? Blir det mycket bättre med t.ex ISR-skivor? Eller måste man byta hela baletten med skivor, ok och bromspump för att åstadkomma en märkbar förbättring?

Tips mottages tacksamt.

/A

Menar du att du inte får stopp på hojen tillräckligt fort. Visserligen är min R6 generationen nyare (om det nu är din som är på bild) men det kan inte skilja så mycket på bromsarna. Jag har inga problem att få mitt bakhjul att lämna asvalten om jag trycker till förhårt. Kör oxå med stålomspunnet och racebelägg. Tror du inte att det är nåt fel på dina bromsar?

Jocke S skrev:
Menar du att du inte får stopp på hojen tillräckligt fort. Visserligen är min R6 generationen nyare (om det nu är din som är på bild) men det kan inte skilja så mycket på bromsarna. Jag har inga problem att få mitt bakhjul att lämna asvalten om jag trycker till förhårt. Kör oxå med stålomspunnet och racebelägg. Tror du inte att det är nåt fel på dina bromsar?
Njae, stopp på hojen får jag, med bakhjulet i luften om jag känner för det. Det som stör mig är att man får ta i ganska rejält för att få ordentlig bromsverkan, jag skulle vilja ha samma, eller helst lite vassare, bromsverkan med mindre kraft på bromshandtaget.

/A

Som jag kommer ihåg bromsarna på R6:an så behövs det allt annat än kraft för att få dem att nypa. Har du sedan high friction tjofräs belägg och stålomspunnet så ska det finnas rejält med bett. Frågan är i vilket skick dina bromsar är. Har du bromsat in beläggen, eller gett järnet från början, är skivorna raka, är oken i trim, dvs. går kolvarna lätt. Finns det skit i systemet någonstans? Mitt tips är att plocka isär, rengöra och ev. byta packningar.

Lycka till!

Btw.
Jag vet att MC-tidningarna har klagat mycket på yamahas bromsar genom åren, men faktum är att de hyllades enormt första åren, men sedan så blev de värdelösa över en natt, vilket får en att grubbla lite?

PMR skrev:
Jag vet att MC-tidningarna har klagat mycket på yamahas bromsar genom åren, men faktum är att de hyllades enormt första åren, men sedan så blev de värdelösa över en natt, vilket får en att grubbla lite?
Kan väl kanske bero på att de andra märkena gjorde bättre bromsar. Jag kan inte säga att jag tycker R6 bromsarna är världsbäst heller, lite bättre känsla hade inte gjort något. Hade varit kul o testa hur stor skillnad radialpump gör...

Rundningsmärke skrev:
Jag funderar på att göra något åt bromsarna på min moppe i vinter, de fungerar visserligen men jag tycker de saknar bett och känsla. Det sitter redan stålomspunnet och Performance Friction-belägg på, det är luftat och rengjort enligt konstens alla regler men likförbannat har min brors GSX-R1000 betydligt kraftfullare och känsligare bromsar.

Vad är nästa steg? Blir det mycket bättre med t.ex ISR-skivor? Eller måste man byta hela baletten med skivor, ok och bromspump för att åstadkomma en märkbar förbättring?

Tips mottages tacksamt.

/A

Jag bytte till Brembo PR19x18 bromspump på min R6-99 som jag körde i Rookie 600 i år. Mycket nöjd, framförallt med känslan. Bettet fanns nog redan från början men man var ju tvungen att klämma HÅRT och då blir det svårdoserat. Jag har snart en magura radialbromspump tall salu, tror den är 10x20, ge bud.

/Fredrik

samuel w skrev:
Kan väl kanske bero på att de andra märkena gjorde bättre bromsar. Jag kan inte säga att jag tycker R6 bromsarna är världsbäst heller, lite bättre känsla hade inte gjort något. Hade varit kul o testa hur stor skillnad radialpump gör...

De e ju klart att konkurrenterna kom i kapp och gick förbi, men så dåliga är de inte, tycker jag. Jag vet vissa som tycker att gixxer 1000 bromsarna 01-02 var helt värdelösa, men flera andra som tycker att de är toppen. Vad gäller raialpumpar så är det nog väldigt mycket hype, en välkonstruerad axialpump bör vara minst lika bra.
Men för att återkomma till ämnet så är det väldigt många som inte servar bromsarna ordentligt, man byter belägg när de är slut, men där stannar det. Hur det är i det här fallet vet jag givetvis inget om.

benfre skrev:
Bettet fanns nog redan från början men man var ju tvungen att klämma HÅRT och då blir det svårdoserat.
Exakt så, jag kanske uttrycker mig luddigt. Jag har umgåtts med 1-åringar för länge, har glömt bort hur man pratar med vuxna människor. En ny bromspump står på önskelistan, tackar för tipsen.

/A

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...